Installere drivere i linux? Hvordan?

Software d.  04. februar. 2007, skrevet af Morten-[TB]-
Vist: 359 gange.

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2007 18:47:49
Svar/Indlæg:
4310/364
jeg ska have installeret drivere i mit ny installerede ubuntu. JEg skal have installeret drivere til følgenede:

Asus A8N-SLI
Geforce 7900GT
ALC 850 audio

og en eventuel dualcore fix? Hvorfor er det så svært at bruge linux? Og hvorfor kan jeg ikke afspille Mp3 filer?

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2007 19:07:03
Svar/Indlæg:
1996/65
Det er så svært at bruge linux ... fordi du tror det er windows du kører ...

Linux er opbygget på en helt anden måde end windows. Driverene er endten indbygget i kernen, ellers ligger de som moduler som kan loades sammen med kernen.

Du har ikke brug for noget dualcore fix, men du har dog brug for en kerne som understytter SMP, og så vidt jeg husker er det standard i ubuntu kernen. Og hvad angår driverene til bundkortet så er jeg rimelig sikker på at de også ligger i kernen som standard, så dem behøver du heller ikke bekymre dig om... Og dit lydkort er et standard onboard realtek ac'97 lydkort.. og det skulle vist også være understyttet som standard.

Så, sådan som jeg ser det. Så er det eneste du skal bekymre dig om at instalere grafikkorts driverene.

her er en guide, som fortælle hvordan.
http://doc.gwos.org/index.php/...

Angående mp3 filer, så er det sikkert fordi du ikke har instaleret noget program som kan afspille dem. Jeg kan anbefale XMMS eller Beep-Media-Player, som begge kan instaleres fra synaptic - pakke håndterings programmet.

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2007 19:44:05
Svar/Indlæg:
4310/364
fulgte guiden lige indtil den ber om et password? Jeg skrev det der "sudo apt-get install linux-386" og trykkede enter.. og så ber den om et password.. men lige meget hva jeg trykker så skriver den ikk noget? Hva sker der her?

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2007 19:45:55
Svar/Indlæg:
1996/65
når du bruger sudo kommandoen i ubuntu ... så beder den dig om at instaste dit password til bruger kontoen ... altså det password som du intastede under instalationen ...

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2007 19:48:00
Svar/Indlæg:
4310/364
ja men den taster ikk en skid lige meget hvildke taster jeg trykker på?! den skriver ikk noget?

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2007 19:49:14
Svar/Indlæg:
4310/364
Fandt lige ud af at koden alligevel bliver skrevet selvom det ikk står der.. men jeg får at vide at jeg ikk ska have opgraderet noget? Men har jo ikk installeret Nvidia drivere end nu?

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2007 20:20:38
Svar/Indlæg:
4310/364
Når nu jeg er så godt i gang vil jeg gerne vide hvorfor jeg ikke kan skrive til andre diske end min system disk? Mine lager diske jeg fint jeg rode rundt og ændre i kan jeg ikk ændre i når jeg er i ubuntu? Jeg kan godt høre musik og sådan? Men jeg kan ikk flytte mit musik og sådan? Hvorfor?

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2007 20:37:18
Svar/Indlæg:
4310/364
så nu har jeg installeret Nvidia driveren :i Og bruger xmms til at afspille MP3 med :P
Så nu skal jeg bare finde ud af hvordan man installerer spil og skriver til mine diske :i
Alt hjælp modtages! :i

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2007 21:12:20
Svar/Indlæg:
1996/65
#6 ... Du har sikkert windows ntfs partitions format på den harddisk, og pga. microsofts politik om at holde på sine lukkede standarder, så er det endnu ikke blevet muligt at skrive til ntfs diske under linux....

Så endten bliver du nød til at formatere disken til ext3 eller fat32 format, eller også må du leve med ikke at kunne skrive til den partition...

#7 ... angående spil, der har jeg ikke ret meget erfaring. Men programmet "Wine" kan afvikle en del windows programmer, og ældre spil. Men nyere directx spil er meget sværre at få til at virke under linux ...

Du kan også førsøge dig med en prøve version af cedega, som kan findes her...
http://www.transgaming.com/

Og du kan finde en liste over cedega testede spil her.
http://transgaming.org/gamesdb...

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2007 22:02:31
Svar/Indlæg:
4310/364
så det vil faktisk sige at jeg ikk kan bruge ubuntu til en skid? sådan kort sagt?

jmose

Moderator
Tilføjet:
04-02-2007 22:38:06
Svar/Indlæg:
3863/538
#9 Ikke hvis du planlægger at skulle spille meget....Linux er stadig ikke god nok til det med spil

Det jo udbud og efterspørgsel...Inge produventer gider bruge penge på spil, der kan afvikles på 1 mill Linuxmaskiner, når der findes 1 Milliard Windows maskiner....

ZataH

Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2007 13:14:29
Svar/Indlæg:
22/3
#9 Nej det vil det ikke sige, men du lyder meget som om at du tror at Linux er Windows, hvilket det ikke er !

Det er jo ikke bare at køre en .exe fil ligesom i Windows og så ornder den alt for dig.

Men prøv at læs nogen guides og leg lidt med Linux, så er jeg næsten sikker på du bliver rigtig glad for det.

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2007 13:18:56
Svar/Indlæg:
4310/364
Er skam glad for linux! Skal bare lige vende mig til det :i Syns det er fedt med alt det skrift og sådan. Men det irriterer mig at det skal være så svært at ændre drivere og sådan. Det er slet ikke til at finde guides til det :( Ville gerne jeg kunne få et sted med commands til terminalen :) Nogen der har det?

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2007 21:02:37
Svar/Indlæg:
1996/65
Her er en uofficiel ubuntu guide ... :i
http://ubuntuguide.org/wiki/Ub...