Hvad er der galt med mit grafikkort?

Grafikkort d.  06. februar. 2007, skrevet af gabbadoo
Vist: 853 gange.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2007 22:13:17
Svar/Indlæg:
3065/208
Hej

Begyndte for en lille måneds tid siden at få gradvist forværrende symptomer en defekt GPU core på mit grafikkort. Det endte med at jeg valgte at kigge efter om der evt. var løbet noget AS5 ud over komponenterne omkring DIE, men det var der ikke.

Problemet var at der havde samlet sig nogle ordentlige "støvkugler" (seriøst MEGET støv på et lille område) lige omkring gpu, så efter en gang rensning af det område og selvf. nyt AS5 osv., virkede kortet igen.

Symptomerne startede med der på Windows desktop og nogle gange in-game, var blinkende grønne og røde prikker fordelt noget sporadisk ud over skrivebordet, og underligt nok kun på højre halvdel af skærmbilledet, samtidigt var der underlige grønne lodrette streger ned ad skærmen, og stadigt på højre side af skærmen:

Tjek screenshot:

Efter jeg "løste" problemet ved at rense kortet (og sparede 400 kr. for teknikerløn ved fejl-rma) - var der dog stadig enkelte - meget få - af de grønne/røde prikker på tidspunktet i 3dMark06 hvor den lige har loadet næste test og skærmen er sort i et par sekunder, men måske løser det sig ved en endnu grundigere rensning (efter rensningen har skrivebordet været helt rent for de pixel-fejl ) og ellers må jeg jo desværre erklære kortet dødt og rma'e.

Så idag, da jeg lige skulle spille lidt cs, fik jeg pludseligt et MEGA lag, hvor skærmbilledet frøs fuldstændigt mens lyden hakkede i loops. Jeg ventede et stykke tid på respons og fik det her billede i hovedet:

Hvad er der galt?

PS: Det skal lige siges problemet på ovenstående screenshot løste sig ved at springe fra ingame billede til skrivebord og tilbage igen.

kimovitzh

Superbruger
Tilføjet:
06-02-2007 22:26:06
Svar/Indlæg:
513/54
Nyt gfx den ser vist ud til at være helt gal.. hmm

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2007 22:49:53
Svar/Indlæg:
3065/208
jo, men underligt der stort set ingen problemer var efter det blev renset. Kørte en stabil 3dMark06 og fik en fornuftig score.

Før rensningen var kortet overhovedet ikke i stand til at køre noget tungt grafik - selv en video, dvd og avi'er crashede maskinen.

CS 1.6 kørte dog fint, dog med enkle af de røde og grønne prikker, men ingen reel graphics corruption/artifacts, hvilket også fik mig til at overveje at kigge på om det var kølepastaen der var flødet over.

Mr.

Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2007 23:32:05
Svar/Indlæg:
4107/224
det er mok defekt grafikkort. det sker jo af og til.
sry for OT, men er det screenshot inde i cs, ikke taget fra cs spawn, hvor du kigger op mod bombested B? :e :e

Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2007 23:40:10
Svar/Indlæg:
3410/199
Umiddelbart kunne det jo lyde som om, at dit grafikkort har taget skade af en for høj temperatur. :l

Mere tør jeg desværre ikke sige. Kan du se den nuværende temperatur på dit gfx under load ?

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2007 02:29:30
Svar/Indlæg:
3065/208
Under load kommer den ikke over 50 grader. Jeg har en Zalman VF900 på med AS5 under. Før den nåede den over 70 grader.

Screenshot'et er fra CS1.6 ja, mappet er de_inferno i T spawn :e

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2007 02:31:35
Svar/Indlæg:
3065/208
Det skal lige siges, jeg ret hurtigt efter jeg købte kortet i Maj sidste år, skiftede stock-køleren ud, men det har jeg nu ik fortrudt selvom det er brud på garantibestemmelserne - har jo køleren og skruerne endnu 8)

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2007 02:37:47
Svar/Indlæg:
3065/208
Har lige spillet et par runder af anden tur gennem Rainbow Six Vegas, og det kørte stort set gnidderfrit. Dog så jeg et par gange våbnene få nogle kæmpe artifacts der gav dem noget nær uendelig længde, men det kan ligeså godt være en bug.

Eneste ændring jeg har gjort siden sidst hvor spillet crashede med BSOD på nv4_disp.dll error at address bla bla bla, er at sætte cpu hastigheden ned fra 2930 til 2900, samt medfølgende rammene fra 3 3 2 8 til 3 3 2 7, men det bør ikke gøre den store forskel, selvom cpu'en godt nok bliver en anelse varm når den er på 100%. Under Vegas ligger den på mindre end 60% udnyttelse - men jeg har ikke logget temperaturen, egentligt fordi jeg mener det på en eller anden måde må belaste cpu'en og kortet, at der så ofte skal aflæses målinger. Burde måske lige prøve at gøre det på både cpu og gpu med store mellemrum under en times Vegas for at tjekke.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2007 03:38:01
Svar/Indlæg:
3065/208
Efter en go' halv time i Vegas :) checkede jeg coretemp 0.94 beta loggen og Temperaturgrafen på grafikkortet i nVidia Display Control Panel.

Cpu cores'ne toppede på hhv. 62 og 57 grader, mens grafikkortet faktisk temmelig konstant under load lå på 52 grader, men aldrig over.

Cpu'en er udmærket kølet med en AC 64 Freezer Pro og iflg. specs skulle den osse kunne holde til den temperatur, selvom jeg selv ikke bryder mig om den kommer over 55 grader - gerne max 50.

Grafikkortet har jo tydeligvis ikke noget temperaturmæssigt problem. Gpuidle er på 42 grader, load tilsyneladende på lige godt 52 grader.

Cpu-idle er 36 grader og load... :00

Der var ingen grafiske fejl i spillet i denne godt 30 minutters omgang - det kan sku være jeg lige må have cpu køleren set efter samtidigt med jeg lige prøver at rense grafikkortet lidt ekstra godt. Håber sku det ender med jeg undgår en RMA.