OC af en Sempron 2800+ (Er newbie)

Bundkort / CPU d.  07. februar. 2007, skrevet af darkplayer
Vist: 464 gange.

darkplayer

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2007 17:30:48
Svar/Indlæg:
1123/442
Hej alle sammen, jeg har længe overvejet, at ocerclocke min gamle PC med sempron 2800+, men mnagler dog en til guide mig igennem. Er der ingen der har mulighed for at hjælpe mig!? Vil helst ikke have links til guids, har kigget på de fleste of det virker uoverskueligt!

Håber en eller anden har mulioghed for at hjælpe en en nybegynder!

PS: Har hørt at man kan ocercloke sempron 2800+ til 2Ghz, overn i købet med standard køler og det virker 100 stabilt!?? Hvordan kan det lade sig gøre? Kan jeg også det? :D

Vil helst overclocke med standard køler!

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2007 17:47:40
Svar/Indlæg:
5410/123

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2007 17:50:14
Svar/Indlæg:
5410/123

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2007 18:05:38
Svar/Indlæg:
4310/364
Om du vil det eller ej så skal du læse først.. Hvis du fucker op så har du et problem.. da du ikk kan løse det fordi du ikk læste litteraturen først :i Man kører jo heller ikke rundt i bil uden teori prøver, eller :e

oban666

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2007 19:22:51
Svar/Indlæg:
1440/318
Du skal først finde ud af hvor varm din cpu er ved ide. og ved load.
Hvis din cpu bliver over40-45c. vil der ikke være meget at komme efter, da AMD cpu,er bliver ustabile når de når op omkring 60c.

Mr.

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2007 19:26:07
Svar/Indlæg:
4107/224
han siger jo han (helst) ikke vil have links claus:)

allerførst skal du have basic tools til overvågning.
jeg vil andbefale speedfan til temp. måling
http://www.almico.com/speedfan...

derefter, skal du have cpu-z, til at se strøm-nivau og clockfrekvens, multiplier osv. men det kommer jeg til.
http://www.cpuid.com/download/...

jeg ved ikke hvor ''newbie'' du er til OC, så jeg starter bare ved bunden.
nu tager jeg kun OC af CPU!!

altså hele pointen med at overclocke, er at få CPU'en til at køre hurtigere, end producenten har sat den til.
når du skal overclocke cpu'en, gøres det inde i bios, og den kommer du ind i, ved enten at trykke f1,f2 eller del. forskelligt fra MB til MB.
når du er kommet derind, skal du under fanebladet advanced, og trykke på CPU config, jumperfree settings eller lign.
der er en masse du kan justere på, men først skal du sætte den til manuel, da den højst sansynlig står på auto.
husk at slå cool n' quiet fra! find den, og sæt den til disabled.
så skal du finde noget der hedder front side bus speed, FSB speed eller cpu frequency. husk at sætte CPU multiplier til x8, hvis dette er muligt.
der skulle du gerne finde et tal der hedder 200 mhz. det er din hastighad på din northbridge chip. den styre kommunikationen mellem ram og cpu. sikkert også nogle andre ting, men de er ikke væsentlige pt.
nu kommer vi til det spændende.
skrug op for fsb'en, så den kommer til at stå på 205
så saver du, og starter windows. kommer den ind til logon screenen uden at crashe, kan du gøre det samme igen. altså så der står 210. glemte lige at nævne hvad multipliren er;)
multiplier er også en ting du kan stille på, når du vil overclocke cpu.
da fsb står på 200 mhz standard, og din mhz speed på cpu er 1600, så er det jo fint at sætte den til 8x
det er et simpelt regnestykke.
8x200 = 1600, altså din std. clockfrekvens.
nu kan vi lige sige at du har overclocket til 210 på FSB.
igen simpelt regnestykke, for at se hvad din egentlige frekvens er på din CPU.
210 x 8 = 1680
men du bliver somsagt bare ved, til du ikke kan komme ind i windows mere. så har den fået for meget. så finder du det punkt, hvor din maskine kan starte op i windows. kig på din temp. i speed fan. den skal ikke ligge over 50 grader, ellers skal du stoppe med at overclocke. når du så har konstateret at den ikke liger over 50 grader, kan du gå ind i cpu-z for at se din egentlige cpu frekvens.
jeg vil skyde på at du kan nå op på 230-240 stykker på FSB.
så tester du om pc'en kører uden at crashe. det kan du gøre ved at kører en 3DMARK 03, vil jeg anbefale. hakker den meget, så er den blevet belaster for meget. fryser den, så har den fået alt for meget.
kommer du helskinnet igennem, kan du klappe dig selv på skulderen, og sige ''tillykke, du har lige overclocket din CPU, godt klaret;)''

mener du kan hente 3dmark 03 her på siden...
hvis din temp. skulle lige utrolig lavt, fx ved 38 grader, kan du overclocke mere...
hvis du har mulighed for det, så kan du i BOIS sætte din strømføring til cpuen op. det vil gøre, at cpuen kan clockes endnu mere, men problemet er, at det udvikler meget varme. men det er intet problem, når din temp måske ligger på 38 grader;)
sæt FSB'en til den frekvens, den crashede sidst på, og gør dig sikker på at den crasher ved at starte windows. crasher den ikke, må du skrue den lidt op. når den så crasher, går du ind i BIOS igen og finder et sted der hedder Vcore. den står højst sansynlig på auto, og det skal den ikke. (inden du gør dette, husk at tjekke hvor mange volt cpuen får, ved at kigge inde i cpu-z.
hvis den får fx 1.380 på vcore, kan du måske sætte den til 1.400 inde i bios. hvis den ikke crasher der, gå ind og kig på din temp. i speedfan, og tjek om den ligger under 50 grader. den ville nok typisk have bevæget sig op på måske fra 38 til 39-40 stykker.
fint! skrue mere op for volten til cpuen. en tak mere måske hedder den 1.425. test igen. bliv ved indtil du ikke kan komme længere og at tempen ikke overstiger 50 grader. jeps, så skruer du mere op for FSB'en. clocker, og tester, clocker og tester, indtil den igen crasher i windows. skru ned for den, og kør en 3D-mark 03 (sikre dig lige at temp. ligger under 50 grader)

gennemføre du uden fejl, kan du hermed officielt klappe dig på begge skuldre, og se frem til en hurtigere computer.

hvis du pludselig skulle opleve at din skærm går sort, og ikke vil vise et billede efter overclock (dette her jeg selv oplevet)
skal du bare fjerne det lille batteri ca (1.5 cm i diameter) i 10 sek. og sætte det på plads igen. så har BIOS sat sig til default, og du kan clocke igen, måske sætte den lidt lavere ;)
husk at skrive ned hvad du har fundet frem til fx 250 FSB, så du ikke glemmer det, og 1.450 VCORE

håber du kunne bruge det;)

//mikkel

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2007 19:43:14
Svar/Indlæg:
5410/123
Sorry. Troede der stod at han HELST ville have link :)

Det var ellers noget af en roman Mikkel :)

Jeg vil nu sige at ocguiden er meget nem at læse og forstå, og meget overskuelig. Hvis man f.eks. ikke er interesset i at oc ram i første omgang, kan man jo bare sprænge det over ;)

Mr.

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2007 19:49:32
Svar/Indlæg:
4107/224
jah, men nu bedte han jo også om en guide;)

ja, jeg har også brugt ocguide, men synes det kunne være skægt lige at lave en ''lille'' guide, da jeg lige havde tiden til det:)

hvis jeg tager fejl på noget, så må du lige rette mig :00

darkplayer

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2007 20:13:08
Svar/Indlæg:
1123/442
er lige stødt på et lille problem.... kan ikke ændre på fsb :(

Jenner

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2007 21:29:04
Svar/Indlæg:
2267/261
Det kunne desværre være dit bundkort, jeg er dog ikke sikker.

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2007 22:51:45
Svar/Indlæg:
5410/123
#5 Du har glemt ram divider ;)

#8 Så må du jo nøjes med multipler. Så behøver du heller ikke at bøvle med rammene.

Hvis du kan finde et sted i Bios hvor der står 8x. Det er sandsynligvis inde i advanced, CPU config, jumperfree ell. Den hæver du så til 9x = 200x9= 1800 mhz. :) Hvis du er heldig kan du måske komme op på 2 ghz?

Jeg plejer også at bruge 3DMark til at teste stabiliteten. Du kan downloade på www.3dmark.com
Jeg plejer også at bruge Orthos Prime 2004, som arbejder på ram og cpu. Den stopper ikke selv, så det må du selv gøre, når du vudere at den er stabil nok til dig, eller du ikke gider at vente mere :)
Jeg bruger også SuperPi. Der vælger du en mængde beregninger f.eks. 1M (1 milliard tror jeg), også skal din cpu kæmpe med det. Nogle konkurere så lidt, om at kunne klare 1M hurtigst :e (Min Pentium 4 @ 4 ghz klare den på 34 sek. :) ) Hvis du sætter den på 32M så tager det noget tid, og det viser også om pc'en er stabil :)

Held og lykke :)

HUSK!!: Hold øje med temperaturen. Maks 50 grader.

Alt overckocking er på eget ansvar.

Mr.

Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2007 18:52:21
Svar/Indlæg:
4107/224

av!
ja, det er dit bundkort der er låst så.
lidt ærgeligt..
mener man fysisk på en eller anden måde kan låse den op i nogle tilfælde.
som claus nævner, så er alt overclocking på eget ansvar.
selvom chancen for at ødelægge hardware ved forsigtig overclocking er minimal. svare til at du vinder i lotto:)