Hvordan formaterer man NTFS fra linux?

Software d.  08. februar. 2007, skrevet af Morten-[TB]-
Vist: 966 gange.

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2007 14:11:12
Svar/Indlæg:
4310/364
JEg har en disk som er installeret med NTFS filsystem, og den kan derfor ikk læses i linux. Så vil jeg gerne formatere den disk til ext3. Men hvordan gør jeg det?:(

BlAzKoWiCz

Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2007 14:15:36
Svar/Indlæg:
2732/41
fdisk i en konsol :)

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2007 17:35:52
Svar/Indlæg:
4310/364
det er faktisk bare en partion jeg skal have formateret... her vil den vel formatere hele disken? kan jeg ikk bare eventuelt slette disken i windows xp og så lave en ny partion i linux? Hvis jeg da kan det? Jeg kører med ubuntu?

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2007 17:39:39
Svar/Indlæg:
4120/115
GPart er der vist et program der hedder... Det er std. på ihverfald Knoppix! Men sikkert er ganske udbredt tool? ;)

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2007 18:49:02
Svar/Indlæg:
4310/364
Det der Gpart kunne jeg hente med Synap :i tak for tippet :e Men den nye 189gb partion i ext3 format kan jeg ikke montere igen. Den giver mig bare følgende besked: "Kan ikke montere det valgte arkiv. mount: kun root kan montere /dev/sdb2 som /media/sdb2"

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2007 19:00:44
Svar/Indlæg:
1287/32
Er fordi mount kommandoen skal køres som root. Du kører en kommando som root ved at skrive sudo foran den.
Altså
sudo mount /dev/sdb2 /media/sdb2

Det er faktisk muligt at både lese fra og skrive til NTFS drev i Linux. Der findes dels Captive NTFS der er en ReactOS baseret wrapper omkring Microsofts egen NTFS driver også er der NTFS-3g som er en driver baseret på reverse engineering af filsystemet. Den fik rc status for kort tid siden så den skulle være rimelig stabil. Begge filsystemerne er baseret på LUFS (userspace filsystem) så de vil aldrig blive ligeså hurtige som rigtige filsystemer i kernelspace. MEn de kommer da deropaf :)
www.ntfs3g.org
http://www.jankratochvil.net/p...

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2007 19:26:52
Svar/Indlæg:
4310/364
jeg kan stadig ikk skrive til den partion.. fuck det er trals det er det.. Forstår det altså ikk helt.. og bliver også sur når den siger jeg ikk har rettigheder! Prøver lige det med NTFS3 så...

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2007 20:45:56
Svar/Indlæg:
4310/364
prøvede at installere det der NTFS3 noget men den bliver ved med at sige at der var ødelagte filer? Fatter hat?

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2007 22:35:48
Svar/Indlæg:
1287/32
Det vil stadig være at foretrække at få et native linux filsystem (som ext3) sat op. Det ville være lettere at hjælpe hvis du dels kunne poste de præcise fejlmeldinger og dels sige trin for trin hvad du har gjort for at få dit ext3 filsystem op at køre.

Vil du stadig forsøge dig med ntfs-3g ligger der en guide på ubuntuforums
http://www.ubuntuforums.org/sh...

Jeg har aldrig selv prøvet ntfs-3g, så der kan jeg ikke hjælpe i detaljer. Det ville dog stadig være behjælpeligt her hvis du kunne sige præcist hvad du har gjort i dine forsøg for at få det til at virke.

Jeg har tideligere haft succes med Captive NTFS og husker det som forholdsvis uproblematisk at sætte op. Jeg har dog kun prøvet den gamle LUFS baserede udgave. Den nye FUSE baserede har jeg ingen erfaring med. Du skal bruge ntfs.sys driveren fra Windows XP for at få det til at virke. Dermed har Captive den store begrænsning at man skal være i besiddelse af en lovlig Windows licens for at kunne bruge det.