Køb af RAID-controller for mere performance?

Diverse d.  08. februar. 2007, skrevet af Mathis77
Vist: 354 gange.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2007 22:15:42
Svar/Indlæg:
6293/359
http://www.eetasia.com/ART_880...

http://www.edbpriser.dk/Produc...

ja jeg har tænkt mig at købe den her til mine 2 stk 74 raptorere...

det lyder jo alt sammen lovende hvad de sir og hvad der står.

det skal siges, at jeg pt. ikk er tilfreds med boot-tider. Dog er boot hurtigere i vista...

så hermed: 800kr for controlleren eller 800kr for vista?? :e

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2007 23:07:50
Svar/Indlæg:
1287/32
Den controller du der peger på er en såkaldt fakeraid controller (ingen af Adaptecs controllere med HostRAID er ægte hardware RAID). Dvs. at det er din cpu der tager sig af de beregniger der er relateret til raid arrayet. Ved RAID 0 er dette ikke et reelt problem, da der ikke skal de store beregninger til. Selv ikke ved RAID 5, der (udover RAID 6) nok må regnes som den meste beregningsintensive RAID type stiller de store krav til moderne processorer. I min server har jeg 4 diske i et Linux software RAID 5 array og jeg bruger 0-2% af serverens c2d E6300 cpu når jeg arbejder med disken. Der er altså ingen grund til at gå ud og købe en ægte hardwareraid controller i dag med mindre man har virkelig store behov. Og da både din onboard controller og den controller du linker til er fakeraids vil du ikke få så meget bedre performance af at købe en ny controller.

steen

Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2007 23:08:25
Svar/Indlæg:
2870/65
Hvis du kigger her:
http://www.adaptec.com/en-US/p...

så vil du kunne se, at controlleren er software-baseret. Dette betyder, at selv om den kører PCI-E (med en båndbredde på 2,5 Gb/s), skal du ikke forvente at få en væsentlig forbedring af
boot/load-tider.

Den onboard controller du (sikkert har allerede)onboard er også software-baseret...og har sikkert lige så stor båndbredde.

Skal du have mere fart på, skal du have en hardware-baseret controller med en XOR engine og seperat memory på kortet, hvilket bliver en betydeligt dyrere investering. Det vil så være en fordel at bruge flere diske for at sprede load-tiderne over flere diske.

Endnu bedre: Investér i en SAS (Serial Attached Storage) controller med tilhørende diske....sådan nogle som man bruger i en server. En ganske dyr løsning, men meget effektiv. SAS diske kan fås med 15.000 rpm som vil forbedre access-tiderne med en pæn del.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2007 23:25:07
Svar/Indlæg:
6293/359
#1 + #2 tusinde tak for tips - ja så må jeg bare hældre et glas cola op og ta et sip imens windows booter. I har sparet mig for mange penge og sure oplevelser.

hvis jeg endelig skal gøre noget op med boot-tider, så må jeg hellere få bestilt Vista Home Premium OEM 64bit til knap 800kr. Har haft en RC2 inde og den booter monster hurtigt ifht. xp. om det så er en kombi af raptor, 2gb ram, p5b del. eller hvad ved jeg af driver-konflikter (xp hænger 20sek i opstart uden HD-aktivitet) og baren loader 18-19 gange... med vista tar den 1 gang og max 1.5gang når jeg har lagt alle programmer ind.

jeg får 260mb/s i HD tach med de 2 diske i RAID 0 og systemfeelet er nice, især efter jeg har fået rammene ned i 3-3-3-9 1T

tak igen - vi blir hele tiden bedre, klogere og lettere over skuldrene..

natnat :e

Carpe^Diem

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2007 09:36:21
Svar/Indlæg:
1155/43
#3 de 260mb/s er vist ikke helt reele. Disken der smider 130mb/s afsted er endnu ikke landet på markedet :)

Men ja, mellem investeringerne kan ikke betale sig IMO. SAS controlere kan ydermere også bruges med alm. SATA diske.. hvilke er ret lækkert

Nosferatu

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2007 09:46:14
Svar/Indlæg:
2029/63
Det har vi jo allerede sagt til ham Carpe.
Han ønsker blot at huske sine fantasi 260 mb :00

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2007 10:37:34
Svar/Indlæg:
6293/359
#4 + 5# fint nok. jeg sir jo bare at jeg får 260mb i HD tach. og ikk noget andet... hvis i så får det halve så gir det jo stadigvæk et billede af en forskellig performance somehow...

men enig - jeg kør ikk raid pt. og det virker rigtig godt også. diskfragmentering af lagerdisk går MEGA stærkt, hvor den med windows har lidt mere at lave, men stadig blitzschnell :D

en SAS-controller er den "ægte" og fysisk og alt det der? og pris? sorry jeg skal nok lige prøve google selv, tak for tips indtil nu :D 8)

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2007 11:19:42
Svar/Indlæg:
6293/359
fedt :00 jeg så lige en SAS-controller til over 115.000kr. stygt...

for den sum penge ku man få over 35 licenser af Vista Ultimate. Begge dele er utopiske....

steen

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2007 12:19:10
Svar/Indlæg:
2870/65
Jeg vil ikke anbefale dig at købe/bruge et 64 bit OS, med mindre at du har specielt overvejende grunde til at gøre dette.

64 bit OS er ikke mere stbilt, hurtigere eller noget andet. Den enste reelle fordel du har som alm. bruger er, at 64 bit OS har mulighed for at arbejde med filer over 4 GB, uden problemer med virtuelle extensions osv.

En SAS controller behøver ikke at koste 115 k. Lige nu er der ikke meget respons på www.edbpriser, men vil da gerne kigge efter noget rimeligt fornuftigt...på et senere tidspunkt.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2007 12:44:56
Svar/Indlæg:
6293/359
super 8)

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2007 10:30:30
Svar/Indlæg:
6293/359
Jeg har lignende tråde lidt parallelt med denne og jeg fandt ud af at det var onboard-lydkortet som drillede... det er hermed deaktiveret i bios og så har jeg opdateret jmicron-driveren samt kørt MS bootvis optimizeren, og vupti: max 1.5 bars load, selv efter install af alle programmer, dog med diskfragmentering - så nu funker det

og så kommer mit ny Creative X-Fi Xtreme Gamer med posten idag - så skal jeg da lige prøve BF2142 igen hehe

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2007 10:31:27
Svar/Indlæg:
6293/359
men hvis du (steen) er kommet på nogle ideer til en SAS-controller, der ikke gir lommesmerter, så er tipset yderst imødekommet :D

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2007 02:57:53
Svar/Indlæg:
6293/359
http://www.edbpriser.dk/Produc...

så fandt jeg endelig en controller, hvor der var ram på, som IKKE er pci-x men pci-express, samt SAS...

Sku man så holde fast i at købe 4-6 stk Samsung T166 eller finde 2 stk. scsi/SAS 15K rpm. diske?

#4 ja carpe så er jeg tilbage hvor jeg startede, men er da blevet en hel del klogere. Men dine Atlas-diske ku ikk sidde i denne her controller, altså uden hotswap-cage osv.

HYGGE!
Mathis 8)

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2007 03:07:17
Svar/Indlæg:
6293/359
http://www.shoppen.nu/product_...

der er også den her - IBM reklamerer mere med den her på deres side end den fra #12 - men jeg kan ikk finde ud af om der er ram på eller ej...

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2007 03:24:59
Svar/Indlæg:
6293/359
æv den fra #12 er et direkte indstik til noget server-rack.

jeg er da uheldig (eller noob)

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2007 03:49:05
Svar/Indlæg:
6293/359

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2007 03:49:10
Svar/Indlæg:
1287/32
Jeg tror at du bør sætte dig ned og overveje hvad det egentligt er du forvænter at få ud af din opgradering. Du er ved at bruge tusindvis af kroner på udstyr der ligger langt udenfor din målgruppe og som kun vil have en meget begrænset effekt på de områder du ønsker forbedret. Der er mange andre områder de penge er meget bedre brugt. Spiller du meget vil grafikkortet være indlysende at opgradere og bør have meget højere prioritet end harddisk opgradering. Du bør spørge dig selv om et par sekunders hurtigere boot tid (for det er det vi snakker om her, ingen hokus pokus) virkelig er vert alle de penge.

Lad os lige så fast at det er accesstiden på harddisken der har størst indflydelse på ydelsen på ikke-diskintensive operationer. Heri ligger også ting som boot tider og normalt desktop brug. Det er altså denne du bør kikke efter i HD-tach resultaterne (ikke burst speed (som i øvrigt er en rimeligt irrelevant størrelse)) med mindre du laver arbejde der er afhængig af dataoverførselshastighed. Video/Lyd redigering etc. Access tiden bestemmes udelukkende af harddiskene så det vil sige at uanset hvor dyr din controller er vil den ikke kunne kompansere for en langsom harddisk. Dine nuværende Raptor diske har meget lavere access tid end de Samsung diske du tænker på at købe. Det er også i andre henseender langsommere end dine Raptors. Så at købe disse vil være rent spild af penge. Køber du ægte SCSI diske til dit SAS interface vil du se en (få sekunders) forbedring, men SCSI diske koster kassen, har lav kapacitet og støjer. Jeg ville nødigt have fire af slagsen siddende under mit skrivebord.

Så mit råd til dig vil være at beholde dine nuværende Raptor diske, de giver dig al den ydelse du har brug for. Dine penge er meget bedre brugt på andre områder i din computer.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2007 11:57:05
Svar/Indlæg:
6293/359
#16 Du har fuldstændig ret - det er lidt vildt alt det her - men det var bare fordi jeg blev bidt af optimere diske og sidde og benche og optimere windows-tweak osv. Der gik jeg fra 117mb/s til 165mb/s i Roadkils og fra 20000 til 28000 i score. Det var skægt at sidde og optimere og så tænkte jeg, at jeg ville prøve at lave et RAID10 system og fandt derefter disse samsungs.

Nu har jeg solgt den ene raptor og den anden ryger også snart, så snart køber tar sig sammen og tjekker sine PMer hehe ;) - kan du svare mig på om 8mb cache 160gb diskene er lige så gode til RAID10 som 320gb versionen med 16mb cache? Det er fordi valget står mellem 6 af de små vs. 4 af de store.

Og her til sidst: jeg synes faktisk også, at den intel RAID-controller, der sidder på mit P5B del. er ganske fremragende. Det har jo intet med software-raid at gøre - det er jo når OSet stryrer RAID, og det sutter baller. Men også efter at jeg har fået mit OC helt op i topdollar, så kør diskene også bedre pga. controlleren får mere juice.

HYGGE og fortsat go søndag :D