Nyt kompatibel grafikkort til gammelt bundkor

Grafikkort d.  09. februar. 2007, skrevet af Neiflheim
Vist: 1718 gange.

Neiflheim

Overclocker
Tilføjet:
09-02-2007 23:59:26
Svar/Indlæg:
16/8
Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig.
Jeg har anskaffet mig en grafikkort til min ældre pc for at give den, den sidste adrenalin sprøjte før den skal skiftes ud.

Det skal siges at da jeg først købte denne pc var jeg af den uvidne type der troede at en masse Hz var alfa og omega.

Mit problem er at det grafikkort jeg har anskaffet mig ikke fungere korrekt, det yder ca 40% af hvad den er testet til. Denne test er baseret på 3Dmark05. Jeg har så efter megen søgen på nettet og opgraderinger af driver måtte se mig nødsaget til at konsultere en pc butik, dette gav desværre ikke den ønskede løsning på problemet.

Det jeg nu vil høre er om grafikkortet og bundkortets kompatibilitet er problemtet og hvis ja hvad jeg så skal gøre.

mit nye grafikkort er et Club 3D ATI X800RX ( også kendt som X800 GTO) med 256 GDDR3 ram og en effektiv hastighed på 900 Mhz.

Mit gamle grafikkort er et Nvidia Geforce 4 4200TI 128 DDR SD ram.

Mit bundkort er et MSI MS-6701, med et SIS648 chipset, intel GTL+ bustype og en P4 processor på 2,6 GHz.

Det skal hertil siges at det er AGP X8 port som jeg arbejder med.

Kan det være en mulighed at jeg skal køre med Nvidia igen da pc'en er "født" med Nvidia

Håber der er nogen der har nogle vise ord der kan hjælpe mig ud af mit problem.

Mr.

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2007 00:17:02
Svar/Indlæg:
4107/224
min kunne heller ikke finde ud af det med et ati-kort.
prøv med et nvidia igen.
må jeg andbefale et 6800ultra fra club 3D?;) (AGP-8X)

Webnik

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2007 00:19:50
Svar/Indlæg:
2356/28
Er det en Medion PC?

MSI MS-6701 er Medions så vidt jeg ved... Den er iøvrigt låst i bios så du ikke kan lave ret meget om:(
Vi kan vel prøve at hjælpe med at finde en bios ny til dig og starte derfra. På deres side ville de have et serienummer hvis man skulle kunne download noget til deres produkter :(

Siden du siger at den yder 40% af hvad den skal. Hvilken maskine er kortet testet i?

Neiflheim

Overclocker
Tilføjet:
11-02-2007 20:32:12
Svar/Indlæg:
16/8
Jo der er en Medion.
som jeg skrev tidligere var jeg ikke den store pc nørd da jeg først købte den.. så.

M.h.t. en ny bios så har jeg serienr. ind til deres side og har opdateret alt hvad der var at hente, men hvis der er en anden lign. mulighed ville det sku være fedt.

De omtalte 40% kan jeg desværre ikke huske hvor jeg fik fra, jeg googlede bare grafikkortet og mark 3d sammen. Det førte mig ind på en side der viste nogle tests med forskellige filtre koblet til og fra.

Webnik

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2007 23:17:44
Svar/Indlæg:
2356/28

Nu er det jo sådan at det hele helst skal passe lidt sammen hvis man vil udnytte sin hardware fuldt ud, ellers får man "flaskehalse" som nedsætter ydelsen i systemet.

Hvis du gerne vil have en markant forbedring er du nok nød til at overveje et andet system. Dit grafikkort er som ganske udemærket og en del hurtigere end resten af dit system... Problemet herfra er så om du vil have noget nyt hvilket også betyder nyt grafikkort da AGP har set sine sidste dage.

Bedste bud til at løse problemer på dit nuværende system er at bruge "MSI update" som du kan finde på deres side og opdatere din bios, agp drivere osv.

Vil du give den gamle spand døds-stødet og have en ny er dette et rigtig godt sted at spørge og få råd til hvad du skal købe uden at tingene kommer til at koste en formue og få absolut det bedste ud af dit nye system. Mange flinke og behjælpelige mennesker holder til på disse kanter :)

mtum1

Overclocker
Tilføjet:
12-02-2007 19:38:43
Svar/Indlæg:
6/1
Jeg kender ikke bundkortet, og du siger jo, at bios er temmelig låst, men det er måske et forsøg værd at tjekke om agp-hastigheden står til agp*8 i bios.

Neiflheim

Overclocker
Tilføjet:
12-02-2007 20:51:37
Svar/Indlæg:
16/8
Først vil jeg gerne sige mange tak for jeres hjælp :)

Jeg må så også desværre konstatere at jeg nok ikke kommer videre som tingene ser ud nu. Alle mine drivere er opdateret udfra hvad der er blevet lagt ud til min model på medions driver side. Hertil skal de siges at bios indstillingerne for grafikkortet er stillet til den højeste hastighed.
Jeg prøver nok at kontakte medion, før jeg slår det sidste søm i kisten til denne pc, for at høre om de kan anbefale et grafikkort.
Hvis de ikke har en løsning, må jeg jo så til at skrabe penge sammen til en ny.
Men når jeg får råd er det helt sikkert at jeg vil benytte mig af jeres hjælp igen :)

Mange tak for jeres hjælp

Mvh Neiflheim

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
15-02-2007 11:36:51
Svar/Indlæg:
5039/109
Hvor mange point får du i 3dmark05? Og evt. 01 og 03 også?

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
15-02-2007 13:16:38
Svar/Indlæg:
15982/637
Har du husket at kører driver cleaner INDEN du installerede Radeon kortet !.
Det er en ekstremt vigtig tommelfinger regel at gøre grundigt rent i driver data basen når man skifter grafikkort mærke dvs fra nvidia til ati og vice versa.
Det man skal gøre er INDEN man sætter der nye kort i:
1) Afinstallere grafikkort driveren under tilføjfjern programmer.
2) Når PCen beder om at genstarte da vælg "nej".
3) Hent driver cleaner pro
4) Kør driver cleaner pro og indstil det til at fjerne alt hvad der har med nVidia display drivers at gøre, og vent til programmet er færdigt.
5) Når Driver cleaner er færdigt genstarter du PCen, MEN op i "Fejlsikret tilstand".
6) Nu kører du igen driver cleaner pro og sætter den til at fjerne alt med nVidia.
7) Når den er færdig trykker du "Luk Computeren" IKKE "Genstart" !!!!.
8) Nu kan du roligt tage grafikkort ud, og sætte det nye i.
9) Tænd PCen og lad den boote normalt.
10) Download den sidste nye driver til grafikkort og installer denne og så burde du være kørende uden problemer og max ydelse.

Det er den fremgangmåde jeg bruger, og den har altid virket.