PATA HDD forsvinder i Windows

Diverse d.  10. februar. 2007, skrevet af Zessen
Vist: 250 gange.

Zessen

Superbruger
Tilføjet:
10-02-2007 18:07:34
Svar/Indlæg:
92/7
Som overskriften antyder har jeg et problem med min gamle PATA harddisk.

Windows er installeret på to Hitachi SATA diske i Raid 0 og kører perfekt, men min Maxtor PATA disk har det med at forsvinde, når pc'en har været tændt længe nok.

Jeg kan høre at den stopper med at dreje rundt lige pludselig, og så forsvinder drevet også i "Denne Computer".
For at få disken frem igen skal computeren ikke bare slukkes, men der skal laves CMOS reset, før bios finder den.

Harddisken er tilsluttet den enkelte IDE port som findes på Asus P5B-Deluxe (som ifølge hvad jeg har kunnet læse mig til, er et kæmpe problembarn. IDE porten altså)

Den kører på JMicron chippen, men jeg har bevidst installeret driveren: "Standard Dual Channel PCI IDE Controller" frem for JMicrons egen driver.
Ingen af dem kan holde på disken i mere end en halv times tid, før den forsvinder.

Disken har kørt upåklageligt i min gamle computer, det er et almindeligt kendt problem at IDE drev forsvinder når JMicron chippen benyttes, uanset producent af bundkort.

Er der nogen der kan genkende dette problem, eller tilfældigvis er faldet over en hjemmeside hvor problemet er forklaret?

Zessen

Superbruger
Tilføjet:
13-02-2007 15:56:51
Svar/Indlæg:
92/7
prøver lige et bump i håbet om at en eller anden kan hjælpe