Vistaview Saber 2020 Dual Analog

Diverse d.  12. februar. 2007, skrevet af JacobHL
Vist: 20310 gange.

JacobHL
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-02-2007 21:29:21
Svar/Indlæg:
1776/116
En ny producent i HTPC markedet melder sig med et highend-produkt.

Link til litteratur: http://www.overclocking.dk/lit...
Stubkier
 
Superbruger
Tilføjet:
03-04-2007 09:14:11
Svar/Indlæg:
339/15
En ok test, som tager fat i nogle centrale punkter. Men synes dog at en score på 50% er lige i underkanten.

De to " F til IEC" connectors er netop med for at man kan bruge de i bl.a. EU i USA er jeg næsten sikker på de har en anden type stik. At de så stikker lidt længere ud, kan vel klares med et 90 graders antenne stik - de stikker ikke længere ud end et normalt power stik til ens strømforsyning.

Understøttelse af Mediaportal skulle gerne være på vej :)

Hvilken version af drivere/firmware blev den testet med, og på hvilket system - for kortes funktioner virker fint på et system under de krævede spefikationer.

Men alt i alt en fin test, og på en eller anden måde var det også rart at se at ikke alt for en "product of the year" pokal med på vejen ;)

Mvh Stubkier





JacobHL
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2007 11:42:39
Svar/Indlæg:
1776/116
#1 - De 50% var egenlig et resultat af at jeg syntes at den overordnede kvalitet var for dårlig til et kort i den prisklasse.
Billedkvaliteten, softwaren etc er bare ikke godt nok syntes jeg ikke. Samtidig er det kun analoge tunere hvilket ikke er tidssvarende her i danmark mener jeg ikke. Kortet er selvfølgelig rettet mod et worldwide marked, men når vi har adgang til DVB-T her i danmark, hvilket kunne forbedre billedkvaliteten meget mener jeg ikke at det kan forsvare en højere score.

Vistaview er dog en ny producent af HTPC udstyr, så vi må antage at der er rigeligt plads til forbedringer.



Jayflash
 
Overclocker
Tilføjet:
03-04-2007 18:55:12
Svar/Indlæg:
4/0
opdagede lige at skribenten benyttede sig af PAINT x( til at gemme screenshot i, og dette gør mange i tvivl om hvor god kvaliteten på billedet gennem tvkortet egentlig er, da PAINT x( altid forringer kvaliteten på alle de billeder der bliver gemt i PAINT x( . Foreslår at skibenten vil skifte til et andet program der ikke forringer kvaliteten på screenshots, fx. photoshop eller andet billedbehandlingsprogram. ;)



JacobHL
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2007 19:20:58
Svar/Indlæg:
1776/116
#3 - Der vil altid være forringelse når man gemmer billeder i JPEG. At der er nogle progammer der er bedre til at håndtere denne komprimering er rigtigt nok, men det gør nu ikke så stor en forskel mener jeg ikke.

I øvrigt mener jeg ikke det er rimeligt at bede folk at købe photoshop for at gemme screenshots :e (jeg er skam klar over at der er gratis alternativer :))



Polarfar
 
Senior Skribent
Tilføjet:
04-04-2007 10:07:01
Svar/Indlæg:
2309/846
Jeg bruger altid Paint til at gemme mine screenshots. De bliver gemt som BMP filer og derefter bruger jeg et billedbehandlingsprogram til at komprimere dem til jpg.

Paint's manglende evne til at justere komprimeringsfaktoren er dens største mangel, men hvis man kan improvisere lidt er det faktisk et udmærket lille program til små opgaver.

Polarfar






cbmdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2007 06:58:13
Svar/Indlæg:
25/3
er et fona kabel et kabel man kun kan købe i Fona eller mener du et phono kabel? ;)

Tror du ikke at hvis du bruger et andet signal end fra en dårlig loftsantenne at du får et bedre billede?



Patriarch
 
Overclocker
Tilføjet:
06-04-2007 11:09:58
Svar/Indlæg:
8/0
En elendig Test...

Forskel på Alm stue antenne og noget der går igennem en encoder....Ja selvfølgelig...Hvad havde du regnet med? 50%score Hvad er sammenlignings grundlaget? Hauppauge pvr-500? Evga Dual NV Tuner kortet, eller hvad?

Billedet kan ikke vises på to skærme samtidigt i dualview? Hvorfor tror du?....Har du hørt om overlay vs VMR9 måske fullscreen exclusive mode?

Kortet virker angiveligt i MCE? Det er designet til MCE og er certificeret...

Billedekvalitet præsenteres i Jpeg? Man kunne vel host'e lidt video?



JacobHL
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2007 11:33:18
Svar/Indlæg:
1776/116
#6 - Det er et billigt antennekabel fra fona - Det var lige det jeg havde liggende, og kvaliteten var elendig med det kabel. Da jeg skiftede kablet ud blev kvaliteten meget bedre.
Min loftantenne giver et godt billede på både mit ældre CRT TV og min nye plasmaskærm(både digitalt og analogt), så loftantennen fejler ikke noget. Selvfølgelig er det ikke noget digitalt selector signal som TV kortet får, men jeg vil vove at påstå at signalet ikke bliver meget bedre med en almindelig analog loftantenne.

#7 - Din første kommentar forstår jeg ikke helt - Forskel på stueantenne og encoder?
Jeg har ikke noget reelt sammenligningsgrundlag, bortset fra hvad jeg forventer af et tvkort i den prisklasse, samt sammenligning med eventuelle tunere der sidder i mine fjernsyn(der er sat til de samme signalkilder(!)).

"Billedet kan ikke vises på to skærme samtidigt i dualview? Hvorfor tror du?....Har du hørt om overlay vs VMR9 måske fullscreen exclusive mode? "
Det må jeg indrømme at jeg ikke har hørt om, men problemstillingen i forbindelse med dualview er heller ikke at den ikke kan vise to signalkilder på hver sin skærm - problemet er at man ikke kan vise en signalkilde i fullscreen. Hvis man maksimerer vinduet breder den sig ud over begge skærme, med elendig billedkvalitet til følge.

Eftersom jeg ikke har testet kortet i MCE siger jeg blot at kortet gerne burde virke i MCE. Jeg kan godt se at "angiveligt" måske er en anelse misviseende, men det jeg mener er at kortet burde virke i MCE, men jeg har ikke testet det selv.

Set i bakspejlet var Jpeg komprimeringen måske ikke helt optimalt, men det er altså ikke komprimering der har "ødelagt" billederne - det klarede tuneren.



Patriarch
 
Overclocker
Tilføjet:
06-04-2007 12:24:28
Svar/Indlæg:
8/0
Ja forskellen på at sende et antennesignal direkte til et fjernsyn og så igennem en tuner med Mpeg2 encoder er stor.......Mpeg2 er lossy...og det vil dit analoge antennesignal således også blive hvis det sendes igennem en hardware encoder som Saberview..

Derfor bør dette adresseres i et review....Ting som 3dcomb filter noise reduction osv, er hvad der gør forskellen i en analog tuner og dette omtalte kort efter sigende er fremragende til...

Udover dette kunne man tale lidt om Powerdvd decoderene som der bundles, og som ligeledes har indflydelse på Billedekvaliteten... Bla er Purevideo dekoderne defakto standard til HTPC, og hvorfor har VistaView så valgt den elendige Powerdvd Decoder?

To skærme samtidigt er ikke muligt(med undtagelse af clone) dersom du anvender VMR9 til renderingen af LiveTV(mpeg2 streamen) Denne kræver fullscreen exclusive mode på et givent adapter og den kan ikke finde ud af det såfremt der er TO opløsninger som der er i dualview Pga Dualview reelt set er én skærm med et kompliceret koordinatsystem.... Jeg snakker ikke om PIP men Windows Skærme via fx ATI eller nvidia....

Dette er iøvrigt et MEGET kendt fænomen i HTPC verdenen.....





JacobHL
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2007 12:39:36
Svar/Indlæg:
1776/116
#9 - På det punkt ved jeg ikke det store, men som jeg ser det skal tvkortet modtage signalet, bearbejde det og smide det ud på skærmen - akkurat som en tuner i et almindeligt fjernsyn skal gøre det. Det er måske mig der ikke ved ordenligt hvordan et TVkort er bygget op, men for mig at se er forskellen blot at TV kortet sender det bearbejdede signal videre til grafikkortet, som sender det op på min computerskærm.

Selvfølgelig er der masser af billedforbedringsteknologier, men jeg har valgt ikke at analysere de forskellige filtre osv. hver for sig, men nærmere give en overordnet billedkvalitetsvurdering, og det er min vurdering at den billedkvalitet ikke hører hjemme i et TVkort til 1300,-

Mht. de to skærme, så er det som nævnt ikke noget reelt kritikpunkt, men bare noget jeg vil gøre eventuelle læsere opmærksomme på. Jeg havde ikke selv forventet at man kunne se to programmer på hver sin skærm, men det kunne man ikke, og det skriver jeg.
Mit eneste reelle kritikpunkt i forbindelse med to skærme og dualview er at man ikke kan maksimere vinduet kun på en skærm - noget jeg kan på mit nuværende TV kort(et billigt asuskort - ikke noget jeg ville sammenligne Vistaview kortet med).



Patriarch
 
Overclocker
Tilføjet:
06-04-2007 12:55:56
Svar/Indlæg:
8/0
Hvorfor er der to tunere i en HTPC?....Ikke fordi PIP er hvad brugere vil have=] Men fordi at man så kan optage et program mens man ser et andet....

Forskellen på dit tv og en TV-tuner med Hardware encoder er at signal før det gengives laves om til MPEG2....En lossy process=]

At du ikke ved og snakker ikke om MPEG2 kompressionen i VistaView og de dertilhørende filtre og algoritmer gør reelt denne test meget tynd. Der er desuden ingen sammenligning med andre tunere med hardware encodere hvilket i sig selv er et slående kritikpunkt.

Forskellen er stor med og uden hardware encoder dels prismæssigt men også hardware mæssigt og ikke mindst kvalitetsmæssigt.





#Devastator
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2007 13:05:06
Svar/Indlæg:
1581/5
synes scoren passer meget godt - mit 6år gamle (tror jeg nok) hauppauge wintv-theatere giver et væsentligt pænere billede end ovenstående.

hvad kan man bruge bundles og funktionalitet til når det aller vigtigste, nemlig billedkvaliteten, stinker?



Patriarch
 
Overclocker
Tilføjet:
06-04-2007 14:05:06
Svar/Indlæg:
8/0
Er der hardware encoder på det? Nej.

Hvorfor bundlen er vigtig? Kan du se mpeg2 uden en decoder/mpeg2 codec?

Jeg har selv testet dette kort og det er aldeles fremragende. Billedkvaliteten stinker netop ikke.

Men grunden til jeg bliver ved her er at jeg er modstander af at man giver en anmeldelse af noget man åbenlyst ikke har forstand på at anmelde og tilmed bruger håbløse referencer ....




#Devastator
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2007 15:23:47
Svar/Indlæg:
1581/5
hvis de ville ha forventet en bedre score fra producentens side af, skulle de ikke have leveret det bundle, det kan ikke passe at man som andmelder af et produkt skal ud og finde 3. party software løsninger for at få produktet til at performe.

Det er meget muligt at man kan tweake sig til et virkeligt godt billede, men det er ikke det der er med i dette bundle, og jeg finder derfor dit synspunkt malplaceret.



Coctail
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2007 21:54:34
Svar/Indlæg:
2353/24
#0

At kortet skal bruge en 2ghz er sådanset forståeligt nok, for hvis du tænker på at minimumskravene til mit aldrene pvr350 er 800mhz-1ghz og det har kun 1 tuner..



#Patriarch

kom med et link til din test så vi kan vurdere den..

At han fortæller at man IKKE kan se hver sin kanal på hver sit tv, er da en meget rar ting at vide.. for folk som kan finde på at lave skøre setups (som mig)

det er meget godt, hvis han sammenligner det med et andet tvkort, men, han sakl jo også have et andet udgangpunkt, nemlig et alm fjernsyn.. til det har jeg en lille historie
For ca 10-11år siden kom den første computer som havde et tvkort ind i huset (en Tulip universal, og den kunne kun vise billedet i meget lav og grumset opløsning. Hvis jeg så havde fundet et andet tvkort og sammenlignet med, der viste billedet i lidt større opløsning og knap grumset og jeg så bagefter havde sagt følgende "Wauw! dette tvkort er det mest ultimative du kan få"...

Det kan også godt være at det var det første langt overlegent, med hvad med almindelige tv som der stod ved siden af og viste billedet knivskarpt i 28"? så vil begge tvkort være hamrende elendige.. ergo er man nødt til at sammenligne det med det fjernsyn som det evt skal erstatte..



Hvidgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2007 11:31:43
Svar/Indlæg:
1548/24
#Patriarch

Jeg syntes også at du burde ændre din fremtoning en smule :00 men dermed også sagt at jeg mener du har fat i de helt rigtige punkter :)

til skribenten

Det ville have været rart med en sammenligning med et vidt udbredt og anerkendt analogt kort som Hauppauge PVR-150. Ligeledes er det værd at bemærke at der normalt til en MCE tuner ikke er software med, så at der overhovedet er noget må være et plus ;) Så en tur i Windows Media Center Edition og/eller Media Portal ville have været obligatorisk.

Og som nævnt, så er det fyfy at benytte Paint til at gemme jpeg filer! Jpeg algoritmen (i Paint) er for dårlig til at bevare farver, så benyt Photoshop (eller GIMP hvis det skal være gratis).

Og en kort bemærkning om filtre osv ville være på sin plads, da det er et analog signal vi har med at gøre, og diverse filtre gør underværker (det er bl.a hvad der er forskellen på et billigt Prosonic og fx et Sony/Philips TV :) )

Så klø på, det er lækkert at nogen gider bruge tid på at lave reviews (i stedet for bare at rakke ned på dem der gør) - "det er handling der tæller, ikke ord" som min far altid sagde :00

Håber du kunne bruge kritikken til evt fremtidige reviews eller et rereview :P



syska
 
Superbruger
Tilføjet:
13-04-2007 12:18:30
Svar/Indlæg:
1085/26
Godt skrevet Hvidgaard, du giver ham ret, men på en konstruktiv måde ... kan jeg godt lide, bedre fremgangs måde end hans.

Thumps up

// ouT



hchansen
 
Overclocker
Tilføjet:
15-04-2007 10:08:55
Svar/Indlæg:
1/0
Jeg er glad for min Amitech media center med mit Hauppage tv-kort (dob.tuner).

Jeg har ændret på opsætningen i reg.basen og fået kvaliteten på mine optagelser fra standard 80.600 kbps
til hele 88.342 kbps - altså ca. 10% forbedring i forhold den bedste optagekvalitet sat fra microsoft. Og det virker UDEN problemer. Har derudover bl.a. investeret i Purevideo som er et must for mediacenter folk.
Man kan godt sætte den højere - men husk at det fylder mere jo højere du sætter den.




Hvidgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-04-2007 21:56:46
Svar/Indlæg:
1548/24
#18 det var dog en utrolig offtopic kommentar... Og det giver heller ingen mening! for at sætte det lidt i perspektiv, så er dvd i (max) 8000kbps, det endda en højere opløsning end normalt TV, og de encoder mpeg2-chips Hauppauge benytter, understøtter max 12000kbps.



JacobHL
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-04-2007 20:14:14
Svar/Indlæg:
1776/116
#16 - jeg havde desværre ikke adgang til et Hauppaugen TVkort - havde kun et Asus TVkort til under 300,- som jeg ikke ville sammenligne fordi det er i så forskellige prisklasser.
På testtidspunktet(februar) var der ikke Mediaportal support til kortet, og jeg har heller ikke adgang til MCE desværre.

Paint er jeg godt klar over ikke er specielt godt, men det tænkte jeg desværre ikke på før kortet var testet, og sendt tilbage :/ Den skal i hvert fald ikke gentage sig.

Nu ved jeg godt det ikke er helt så sammenligneligt, men personligt foretrækker jeg nu alle filtre oa. slået fra på det analoge signal på mit nye plasma skærm - og jeg ved jeg ikke er den eneste :). Personligt bryder jeg mig ikke om den "kunstige" skarphed man får af filtrene. Desuden er det vel det overordnede billedekvalitet der bør vurderes, og som er interessant for forbrugeren - ikke hvordan billedkvaliteten opnåes.

Tak for noget konstruktivt kritik - det er den slags der kan bruges :)



Hvidgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2007 09:47:27
Svar/Indlæg:
1548/24
#20 det er jo et spørgsmål om hvor filtrene er henne så (hardware vs software) :) kvaliteten af tuneren bliver ikke meget bedre end den er på Hauppauge, og selv det signal kan gøres væsentligt bedre (igen, hvad alle mulige ClearVideo teknologier mm. i TV'er gør).

Om man kan li' filtre eller ej er som du nævner en smagssag, men det er min påstand at man med de rette filtre kan få et analogt signalt på højde med de digitale. Faktisk så meget at de fleste mennesker ikke kan sige hvilken der er digital og analog ;) men det var heller ikke fordi du skulle sammenligne med de filtrede signaler, men bare lige nævne det :)

Et rigtigt godt sted at få hjælp til sådanne ting er på Doom9's forum http://www.doom9.org .