Grafikkort dødt efter "Luk computeren" i Vist

Grafikkort d.  13. februar. 2007, skrevet af Zorba
Vist: 1486 gange.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
13-02-2007 01:34:30
Svar/Indlæg:
1142/59
Jeg har kørt med Windows Vista i et lille stykke tid nu og har generelt ingen problemer. Jeg valgte så at købe et X-Fi Fatal1ty lydkort som jeg så monterede uden at rode med grafikkortet. Alt fungerede fint og en meget god lyd. Jeg ville så lukke computeren almindeligt ligesom altid, så jeg kunne skrue min kabinetside på igen. Vista var her lidt langsom til at lukke ned og det tog 1-2 min før den skrev "Computeren lukkes". Da den så var lukket ned tog jeg lige strømmen i 10 sek (den var slukket helt). Jeg satte kabinetsiden på uden en eneste ledning eller lignende blev rørt. Da jeg så gav den strøm igen og startede op, fik jeg pludselig intet skærmbillede. Efter at have forsøgt dette 2-3 gange prøvede jeg at tage en gammel skærm på med VGA kabel i stedet for DVI. Her kom ASUS MyLogo frem, men grafikken gik amok med streger og prikker osv.
Kortet har aldrig og er ikke overclocket, så jeg forstår ikke helt hvad der gik galt. Mellemrum imellem X-Fi og mit 6600GT er rimelig stort (3-4 cm) så jeg kan ikke se hvis det skulle være fordi de sad for tæt. Samtidig er det bemærkelsesværdigt at vista var så langsomt til at lukke. Det føles seriøst som om at grafikkortet er overclocket automatisk til noget som det ikke kan klare, eftersom det godt kunne tyde på et varmeproblem. Tjekkede dog også varmen og det var ikke specielt varmt. Blæseren kører også stadig osv.

Håber nogen af jer enten ved om det bare er grafikkortet som fik lyst til at stå af, eller om nvidia's driver kan på den ene eller anden måde overclocke automatisk (ved en fejl eller lignende). Kan også være alt det ASUS sjov til grafikkort overclocking i bios kan have gjort det, men ved sku ikke helt. Her er alle mine system informationer:

ASUS A8N32-SLI
A64 3700+ San Diego
2 x 512 MB Kingston HyperX
2 x Maxtor DM10
ASUS 6600GT
X-Fi Fatal1ty FPS

Har 400W PSU så jeg ved ikke om dette evt. har været for lidt. Kunne høre på mit X-Fi med 100% volume osv. uden fejl og grafikkortet døde først efter den var lukket. Forstår det sku ikk helt ?:(

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2007 16:28:18
Svar/Indlæg:
5410/123
Det lyder som en kortslutning :l Du ved... statiskelektrisitet. Du har været ladet, og lige stødt på dit gfx (samtidig med at du var uheldig) :(

For en sikkerhedsskyld, skulle du lige prøve at fjerne alt unødvendigt:
Harddiske
CD/DVD-drevs
Ram blokke med undtagelse af en
Alle pci enheder (ikke gfx)
Alle usb enhed ell.

Prøv så at starte igen.

Held og lykke :)

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
13-02-2007 17:12:47
Svar/Indlæg:
1142/59
Her kan der ses et billede af hvordan mit grafikkort leverer output:

Det ligner et seriøst overclock, men jeg ved sku ikke helt. Bare mærkeligt at hvis jeg havde været statisk ladet at det så ikke gik galt da jeg startede op efter montering... Computeren blev jo bare lukket normalt og så lidt efter tændt igen, hvilket jeg ikke forstår jeg kan have påvirket :l

kimovitzh

Superbruger
Tilføjet:
13-02-2007 17:21:04
Svar/Indlæg:
513/54
syntes ikk det ligner overclock.... og man kan ikk se overclock før man er i windows altså hvis den VAR OC'ET for meget ville du ikk kunne se det før du var inde i windows... ligner det er røget sig en tur

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
13-02-2007 17:33:35
Svar/Indlæg:
1142/59
Igen, hvis det var statisk elektricitet burde det være opstået første gang jeg tændte computeren efter sidste berøring. Det er så lige det der ikke skete. Jeg havde siddet i Vista i et stykke tid og hørt til musik, men jeg begynder næsten at tro at lydkortet har udsendt en del varme som er gået direkte op i grafikkortet (siddder 3-4 cm over) og på den måde gjort det varmt de stedet det ikke må blive det. Selve bunden af grafikkortet var nemlig varmt, men ikke kernen. Samtidig var det X-Fi rimelig varmt, så på sin vis er jeg lidt skuffet over den manglende "Ekstrem varme" advarsel fra Creative :l

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2007 17:43:39
Svar/Indlæg:
5410/123
#4 Mit x-fi er ikke varmt.

"Jeg satte kabinetsiden på uden en eneste ledning eller lignende blev rørt. Da jeg så gav den strøm igen og startede op, fik jeg pludselig intet skærmbillede."

Der skal ikke meget til, men må da indrømme, at det nok ikke er nok.
Jeg syntes heller ikke at det ligner oc.

Prøv at tage gfx'et ud, og se om der er nogen bøjede kondensatore.
Prøv med en anden skærm, og med din skærm til en anden pc. Dog skal du bruge en gammel pc, som test pc. Jeg har en gang smadret 3 gfx's før jeg fandt ud af at skærmen smadrede dem :x

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
13-02-2007 19:07:34
Svar/Indlæg:
1142/59
Har prøvet med min gamle Medion 15" LCD, men der opstår de samme grafik fejl. Kører normalt med min LG 20" WS LCD som jeg er rimelig glad for. Jeg bruger lige nu denne skærm på min laptop (eftersom min workstation jo er lidt død) og der er ingen fejl med skærmen efter hvad jeg kan se. Har også kørt med skærmen i flere uger på mit 6600GT uden problemer. Må nok erkende at mit 6600GT er rimelig færdigt. Kan ligesom #6 godt komme ind i Vista osv. men grafikken fucker max op som i kan se på det screenshot. Har engang oplevet en fejl med grafikkort men der var det 100% dødt. Den her fejl synes jeg er mærkelig og det kort jeg så engang var blevet udsat for statisk elektricitet som der blev referet til. Som sagt kan jeg ikke se at dette var muligt eftersom det mere virkede som en PSU fejl eller lignende. Da jeg spillede højt af en eller anden grund rystede min pc lidt (når man lagde hånden på den). Normalt ryster den lidt pga. mine hdds men denne gang var det meget. Ved bare ikke hvad der kan have forårsaget det. Får et 6600GT af en ven om 1-2 dage så må jeg se om det virker, men jeg er sku lidt bange for at montere det X-Fi igen :x

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
13-02-2007 19:09:02
Svar/Indlæg:
1142/59
Ekstra bare så i ved det... Bruger headset så det kan ikke have været rystelser fra højtalere :)

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
13-02-2007 19:51:34
Svar/Indlæg:
1142/59
Har lige talt med en del bekendte fra USA og Canada, som har mistet deres 6600GT i Vista. Det viser sig åbenbart at driverne er i stand til, sammen med vista, på en eller anden måde at kortslutte kortet. Der sker også nogle seriøse temperaturstigninger på nogle bærbare, som gør mig lidt nervøs for at fortsætte med vista på min bærbar. Vil prøve at høre nvidia om de evt. vil prøve at undersøge sagen da jeg ikke har meget lyst til at mounte det 6600GT som er på vej :l

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
14-02-2007 01:50:30
Svar/Indlæg:
5410/123
#9 Det lyder scarry :o

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
14-02-2007 10:24:39
Svar/Indlæg:
1142/59
Ja. Så billeder af de andre og deres gik enten 100% i sort eller fik samme symptomer som mit. Alle oplevede dette efter at have installeret nvidia's driver, som regelt 100.59 (nyeste beta). Selvom det er en beta, synes jeg ikke det er særlig fedt hvis den er i stand til at dræbe grafikkort. Har kun hørt problemer med 6600GT som jeg ellers altid har forstået har en stabil kerne. Lagde godt nok mærke til at min GPU køler aldrig rigtig gik op i omdrejninger i vista, så ved ikke om det er en blanding af varme og fejl. Kunne godt tyde på at vista og driveren lavede noget forkert ud fra den måde som vista lukkede ned på (langsom shutdown). Synes også det er lidt skræmmende :l

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
14-02-2007 10:30:00
Svar/Indlæg:
1142/59
Ser ud til der er kommet en 100.64, men mener den jeg kører (eller kørte) med er 100.59. Så ja, 100.59 er ikke den nyeste mere.