Spar-på-strømmen erfaringer?

Hyggehjørnet d.  14. februar. 2007, skrevet af jmose
Vist: 350 gange.

jmose

Moderator
Tilføjet:
14-02-2007 11:47:26
Svar/Indlæg:
3863/538
Hej!

Set i lyset af alle de kommentarer der er kommet på Red_Martians spar på strømmen artikel - synes jeg det lige var på sin plads at den fik sin egen tråd..

Hvad har du gjort for at spare på strømmen?
Hvor meget strøm bruger du/I per år?
Tror du overhovedet det kan svare sig?

For min eget vedkommende:
- bruger jeg sparerpærer overalt hvor jeg kan komme til det.
- Slukker for lyset når jeg forlader et rum - og lærer mine børn det samme.
- Udnytter eftervarme i ovnen ved madlavning
- Køber hellere end stor HD istedet for 3 mindre

osv osv
Dette kan gøres med kun små ændringer i dine vaner.

Alt dette gør at jeg idag ligger på et forbrug langt under gennemsnittet - min familie taget i betragtning.

Har DU nogen råd at give videre?

Webnik

Elitebruger
Tilføjet:
14-02-2007 12:23:54
Svar/Indlæg:
2356/28
Da jeg elsker teknik og selv kan lave det meste har jeg/vi automatisk stying/dæmpning af lys og varme! Når jeg er på arbejde er der simpelthen lukket og slukket og starter selv op igen så jeg/vi ikke fryser ihjel når jeg/vi kommer hjem. Kan dog være lidt svært i familier med skiftende arbejdstider og en masse unger. Men i det mindste kan jeg gøre dette til tingene ændrer sig.

Rent computer-mæssigt er jeg vist et "lille svin" da jeg tror jeg godt kunne have lavet med et lidt mindre grafikkort osv... men nu kommer alle de her DX10 spil jo. og vista opfordrer jo heller ikke ligefrem folk til at købe mere miljøvenligt udstyr, sjovt nok undrer dette vel ikke nogen siden det kommer fra USA.

OC er jo heller ikke lige vejen frem hvis man vil spare. Det koster en del strøm. Min PC bruger ved fuld belastning 283W. Kunne have været en del under.

Når nu jeg får mig en ny hytte på et tidspunkt har jeg tænkt mig at investere et et nilan anlæg som kan gevinde varme og giver et sundt indeklima. Måske nok noget af det mest fornuftige og miljørigtige man kan gøre, især når man bygger nyt hus. Et anlæg uden aircon koster en små 50 kilo. Og hvad betyder det at få lagt den ind under lånet? De fleste der bygger hus vælger også at få en lækker 50" LCD med i lånet, så dette er ideen til folk med lidt ekstra på kistebunden;)

www.nilan.dk

Rønn

Overclocker
Tilføjet:
14-02-2007 12:29:12
Svar/Indlæg:
311/12
283w.. det var da ikke meget.. :l

ja.. jeg bor jo stadigvæk hjemme hos den gamle så regningen.. tjaa det er hans problem :p

ej jeg slukker da lyset engang imellem og lukker køleskabet når jeg har haft det åbent :e

red_martians

Moderator
Tilføjet:
14-02-2007 12:39:03
Svar/Indlæg:
7881/1165
#2: Det er hvad Test-PC'en med Geforce8800GTX og Core2 6700 bruger ved max belastning... og ja det er på indgangs-effekten.. Inde i maskinen ligger det 25-40% under.
Jeg slukker for bl.a. ADSL-modem og bag på computeren inden ejg går i seng.. Skal sjældent bruge det før jeg kommer hjem fra skole eller arbejde. Og så står det jo bare i 16-18timer om dagen uden grund.
Derudover tager jeg bussen/toget. :)

Webnik

Elitebruger
Tilføjet:
14-02-2007 12:43:44
Svar/Indlæg:
2356/28
Den bruger MAX 283watt... og det betyder at folk og deres teorier med at SLI kræver en 2 millioner watt strømforsyning er en storm i et glas vand... Mit er målt efter 1 time med Prime95 kørende i blend test og grafikkortet på max. Jeg nappede en watt måler til godt 3000 kr med hjem fra jobbet så tror den viser rigtigt.

Så folk burde ikke købe de store PSU´er men istedet vælge en rigtig god èn der passer til deres behov men ektremt stabil. Man bruger jo stadig mere strøm i en stor PSU frem for en mindre ligegyldigt om man trækker det samme antal watt eller ej.

jmose

Moderator
Tilføjet:
14-02-2007 16:08:12
Svar/Indlæg:
3863/538
Det der efter min mening er gældende ved PSU´er er at de er effektive.

Det nytter ikke at have en 700W PSU - hvis 20% går til ren spildvarme - som så smutter lige ud af vinduet.

Så hellere en god 4-500W som kan omsætte det til noget brugbart.

Neurobrain

Superbruger
Tilføjet:
15-02-2007 15:21:06
Svar/Indlæg:
389/13
Jeg har en MINI ITX maskine, som fungere som server og som jeg benytter som "surf maskine" - Det er penge sparet...

red_martians

Moderator
Tilføjet:
15-02-2007 16:29:33
Svar/Indlæg:
7881/1165
#5: De bedste har en effektiv på 80% (div. 20% går tabt)
De er kendt for 80+ logoet der beskriver at de under en række belastninger i alle tilfælde er mere end 80% effektiv. Altså 20% ryger lige ud i luften som varme.
De Dårligste ligger helt nede omkring 60%.. div. 40 spil. Bruger men så 600watt ved 60%... Suger strømforsyningen reelt 1000Watt, hvor 400watt skal ud som varme, og de sidste 600watt går til computeren.
80+strømforsyninger yder i bedste fald op til 90%.. men normalt ligger de kun lige på den rigtige side.
Seasonics almindelige ligger vist på omkring 75% som stadig er i den bedre ende, og defter går det altså bare nedaf mod de 60%.

Desuden betyder en dårlige effektivitet meget varme og mere blæser-støj.

jmose

Moderator
Tilføjet:
15-02-2007 20:09:58
Svar/Indlæg:
3863/538
#7 Nogen PSU´er opgives til helt op til 89% - som fx. denne:

http://www.vcore.dk/shop/produ...

Men kan generelt kun give dig ret i det andet. Det er næsten som at købe Hifi i gamle dage...Jo mere det vejede - desto bedre var det :)