Vista Ultimate på bærbar (mit lille review)

Om siden d.  15. februar. 2007, skrevet af bodyman
Vist: 1140 gange.

bodyman
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2007 12:44:41
Svar/Indlæg:
2333/391
System:

HP DV2130EA

Intel Duo Core 1.73Ghz
2 GB DDR2 667Mhz Dual Channel
Geforce Go 7200 128MB
80GB HDD 7200Rpm

OS:

Windows Vista Ultimate 32Bit (OEM koster 1450,-)

System Score:

Cpu: 4.7
Ram: 4.5
Gfx: 3.3
Game Gfx: 2.7
Hdd: 4.6

Samlet 2.7 (går ikke efter gennemsnit, men den laveste point givet)

Så fik jeg smidt min nye disk i denne bærbar, og så startede det store eventyr ind i en ny verden, installationen gik rigtig godt slet ingen problemer, den kørte bare det hele igennem, jeg lå i sofaen og så tv i mens, og lige pludselig sagde den sku en lyd, og vupti Windows Vista Ultimate var lagt ind.

Mit første indtryk af vista var WOOOW (hehe det som i reklamen, man kan rolig sige det ikke er falsk reklame) nu havde jeg heller aldrig set vista før, andet end på screen dumps...

Mit andet indtryk af vista var, dette finder jeg sku da aldrig ud af, jeg er blevet for gammel hehe, synes det gik så nemt da vi gik over til windows xp for mange år siden hehe...

Nå men ang. driver, så var det meste installeret, jeg skulle selv installere nvidia driver, touchpad, quickbuttoms, intel chipset driver. Lyd driver var faktisk installeret, med en slags standard driver fra ms. Men mic og nogle "surround" formater virkede ikke.

Jeg hentede lydkort driver til vista fra hp´s hjemmeside, den ville ikke installere, og så ringede jeg til hp, de ville ikke hjælpe da jeg selv havde købt denne Windows Vista, og hvis jeg havde valgt deres upgrade fik man alle driver med som virker, hvorfor lægger i dem ikke ud på jeres website spurgte jeg så, det kune han ikke svare mig på? underligt!

Nå men sjovt nok fik jeg installeret en windows xp driver, og lol nu virker det hele, havde jeg ellers os prøvet tidliger men der fik jeg en kode 10 fejl, men 3 gang lykkens gang åbenbart hehe, dette er selvfølgelig ikke optimalt, meeeen det virker :)

Godt alle driver på plads og det virker Wuhuuu...

Jeg ville jeg lidt på opdagelse, ja det endte jeg så med at bruge 2 - 3 timer på hehe ups, men danm meget har ændret sig og så alligevel ikke, mange funktioner du finder i Windows Xp findes os i Vista, med faktisk samme layout! bare gemt andre steder hehe...

Jeg har kun rendt ind i 2 programer der ikke virker 100% under windows vista, det ene er ACDSee som er et lille photo program, du kan installere det og bruge det, men hvis du åbner et billede og vil sætte det til at være din baggrund, så er den centeret, men hvis man vil have den fra kant til kant, så kan man ikke finde den under baggrunde ind i egenskaber for skærmen som man kunne på xp. og deamon tools (har hentet den nyeste) installere fint, virker helt fint, men den funktion hvor man kan slå fra at den ikke skal starte op med windows virker ikke, så det er ind i regedit og fjerne den manuelt under Run.

Ellers har jeg valgt følgende programmer og det virker perfekt:

Adobe Reader 8
Adobe Photoshop CS
AnyDVD 6.0.7.0
PowerDVD 7
DVD Shrink
Eset Antivirus
Microsoft Office 2003
Winamp 5.32
WinISO 5.3 (faktisk helt tilbage fra 2001)
WinZip 11

Lige pt. er jeg ved at hente en Nero Burning Rom 7.7.5.1 i trail version, den skulle virke til Windows Vista.

Med hensyn til hastigheden, synes jeg at opstarten er langsommer end Windows Xp, meeeen når man så først er kommet ind på skrivebordet, så synes jeg hastigheden er den samme, kan kan ikke rigtig mærke den store forskel :)

3D Flip er en rigtig fed funktion, og virker helt perfekt hos mig, ved godt mit gfx ikke er så hurtig, meeen den klare alligevel at kunne håndtere over 8 vinduer uden at hakke eller noget? inden jeg fik vista købt forklarede en mig at med hans Geforce go 7400 tror jeg det var, kunne han ikke ha mere end 3 - 4 vinduer åben før det hakker, det har i hvert fald ikke været tilfældet her...

Men mit eventyr er først lige begyndt, og der er mange flere funktioner jeg skal kigge nærmer på, og det er først nu jeg kommer til at bruge det fuldt ud, og så må jeg se om det er stabilt nok med tiden :)

Håber nogen kunne bruge dette til noget, men synes bare jeg fik lyst til at skrive lidt om min første oplevelse med Windows Vista...

See Ya

Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2007 12:58:01
Svar/Indlæg:
3410/199
Super lækkert med sådan nogle minireviews :p

Hvordan er din samlede oplevelse så? Er det for besværligt i forhold til XP, eller? Vil du anbefale det?

Mvh Simon



espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2007 13:01:57
Svar/Indlæg:
2175/186
"deamon tools (har hentet den nyeste) installere fint, virker helt fint, men den funktion hvor man kan slå fra at den ikke skal starte op med windows virker ikke, så det er ind i regedit og fjerne den manuelt under Run. " - du kan bare trykke Windows Tast + R, Skrive "msconfig" og så kan du ændre opstartstingene der

Og det var mig hvor Flip3D ikke virkede ordentligt, dog var det 7300 GO... glemte dog at sige, at min er RC1 (får biz om et par uger), men regnede egentlig ikke med at der var så store ændringer. Har installeret nyeste nvidia driver osv., men som tidligere beskrevet kan jeg ikke kører mere end 3-4 uden det kører langsommere (ikke hakker)



bodyman
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2007 13:28:54
Svar/Indlæg:
2333/391
#1 Synes det er lidt svært at sige endnu, men indtil vider taget i betragtning af at det er helt nyt os, og at der sikkert kommer 1 milliard opdateringer og et par servicespacks! og man er villig til lige sætte sig ned og tænke okay dyb indånding og så bruge nogle timer på at sætte sig ind i det...

Taget alt det i forbehold, så er min samlet oplevelse med Windows Vista 8 m. pil opad. ud af 10 mulige...

Men spørger mig igen om 14 dage. hehe...

Dog skal det lige siges at 2 ting indtil vider irritere mig! det ene er den måde de har delt egenskaber for skærm op på, hvorfor ikke bare beholde det i et vindue med faneblade ? hvorfor skulle de dele hver faneblade op, så man skal starte hver enkelt op?

Og så under start mine programmer, kan godt se iden, meeen der kunne jeg bedre lide under Windows Xp hvor den folder sig ud. Men igen det er nok bare en vane sag :)

#2 Ja den kommando havde jeg lige glemt hehe... Og sorry det går heller ikke langsomt her, det gøre lige hurtig med 3D flip om jeg har 2 vinduer eller 8 vinduer åben... Så måske det er rettet i den endelig version...

Hvad score du evt. under dit system? jeg score 2.7 på grund af mit gfx. men både cpu, harddisk og ram ligger over 4 point

Til dem der ikke aner hvad jeg snakker om, så har Windows Vista et point system, hvor den vurdere ends hardware ydelse, og giver dem et point der ud fra, og så kan man se ud fra den score hvad man kan med sit hardware i windows viste, hvilke funktioner der køre godt og mindre godt...



espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2007 15:03:45
Svar/Indlæg:
2175/186
Processor:4,7
Memory:4,5
Gfx: 3,6
Gaming gfx:3,2
Harddisk:4,3

Samlet 3,2 jo så...

Hhm kan godt være visningen af programmer er lidt mere uoverskuelig, men rører mig ikke det store, bruger den næsten aldrig... trykker normalt bare på windows tasten og så søge på programmet og enter... hurtigere...



Kirsby
 
Superbruger
Tilføjet:
15-02-2007 15:41:26
Svar/Indlæg:
1214/62
Ja skal sgu også ha Ultimate, bliver nok en OEM version, koster jo kun 1500 kr



Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2007 15:50:59
Svar/Indlæg:
1178/88
Genialt...

Jeg har nøjagtig samme synspunkter som dig, og vil også give det 8 opad...

Nogle ting tænker man bare: "hvor har de nu gemt det henne"...

Men super OS må jeg sige... Den er lidt mere bling bling også



Peugeot106
 
Superbruger
Tilføjet:
15-02-2007 15:54:35
Svar/Indlæg:
227/22
Bodyman.. dit var 64 bit ?



Excile
 
Overclocker
Tilføjet:
15-02-2007 16:10:47
Svar/Indlæg:
128/39
Hvordan er det man får 3D-flip frem :P ?



Cook
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2007 16:11:16
Svar/Indlæg:
563/64
#7 hmm core duo kører ikke native 64bit så jeg ville tro det var 32bit.



bodyman
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2007 16:12:12
Svar/Indlæg:
2333/391
#4 Okay den funktion har jeg så ikke prøvet endnu? men kan man så bare skrive program navn på det man vel åben i det søge felt ? cool skal jeg lige prøve når jeg kommer hjem ;)

#5 Det er også OEM version jeg har købt, skudt i hovedet at bruge flere penge en højst nødvendigt :D

#6 Du har ret, man tænker rent faktisk nogen gange, nå hvor har de så gemt det henne? kom frit frem hehe... Ja det er super fedt layout :)

#7 Det er 32Bit version jeg køre med



bodyman
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2007 16:12:54
Svar/Indlæg:
2333/391
#8 tryk på windows tasten og så tab



Excile
 
Overclocker
Tilføjet:
15-02-2007 16:24:29
Svar/Indlæg:
128/39
#11 Så kommer start menuen jo bare frem :S ? Findes funktionene overhovedet i Premium?



#13
hilo
 
Superbruger
Tilføjet:
15-02-2007 16:40:16
Svar/Indlæg:
525/25
vista ultimate 64-bit
cpu 5,8
ram 5,9
gpu 5,9
3D 5,9
disk 5,5
grundscore 5,5 :e
det kører bare derudaf.



bodyman
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2007 17:52:49
Svar/Indlæg:
2333/391
#12 du skal holde windows tasten nede samtidig med du så trykker på tab, det virker hos mig, men hvis du har en home basic version så har du ikke denne funktion...

#13 det må være på en stationær? eller en noget kraftig bærbar hehe...



bodyman
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2007 20:08:46
Svar/Indlæg:
2333/391
Har fundet en ting der begynder at irriteret mig og det er den der brugerkontokontrol, hvis man slår den fra så brokker windows sikkerhedscenter sig...

Desuden har jeg været inde og se logbogen, og hold da op der er mange fejl og advarsler, men det kan kun blive bedre med tiden...

Nogen der ved ang. forskellige codec ? I windows xp skulle man installeret Divx, Xvid osv osv... for at kunne se film eller høre musik, men hvad med Windows Vista, er codecs indbygget eller skal man os installeret en codec pack her på ??



#16
|Ash
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2007 21:40:33
Svar/Indlæg:
2694/107
Jeg sidder også med vista på en bærbar med Intels GMA950 grafikkort
Jeg har heller ikke nogle problemer eller noget med at bruge den dersens flip3D.

Min PC´s "rate" er :
Processor 4.5
Memory 4.5
Graphics 3.0
Gaming graphics 3.0
Primary hard disk 4.7

Her er et comparemark fra 3Dmark2001:
http://service.futuremark.com/...

Jeg har heller ikke problemer med nogle programmer udover Bildata som er en database over bilers tekniske informationer. Men jeg regner med der kommer en patch til det i nærmeste fremtid.

Nååh ja... og jeg kan heller ikke spille Red alert 2 på den

/Ash



bodyman
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-02-2007 23:28:34
Svar/Indlæg:
2333/391
Hvordan sætter man Windows Speech Recognition op? hvis jeg går ind i kontrolpanelet og vælger Windows Speech Recognition så er der kun et link til deres hjemmeside hvor man skulle kunne lære mere om det ?

Jeg kan ikke finde muligheden for at sætte det op ???



espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2007 11:00:45
Svar/Indlæg:
2175/186
#17 mon ikke det er fordi, at de ikke har en dansk version af det? virker fint hvis jeg trykker Speech Recognition i engelsk ultimate



bodyman
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2007 18:43:37
Svar/Indlæg:
2333/391
#18 så er det jo lidt ringe at udgive en dansk version, det er også total plat at halv delen står på engelsk hehe...

For mig er jeg ligeglad om det er en dansk eller engelsk version jeg har installeret, så længe lortet virker :)

Men vider sku underligt at de skulle ha pillet det fra i den danske version ?



espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2007 20:04:16
Svar/Indlæg:
2175/186
Hvor går du ind?

Jeg går ind i All Programs -> Accessories -> Ease of Access -> Speech Recognition

Hvilket må svarer nogenlunde til:
Alle programmer -> Tilbehør -> ? - Talegenkendelse?



#21
hilo
 
Superbruger
Tilføjet:
16-02-2007 20:11:09
Svar/Indlæg:
525/25
wooow ;)



bodyman
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2007 20:35:30
Svar/Indlæg:
2333/391
#20

Sjovt hedder den også Speech Recognition i den danske version LOL men så kommer den med et vindue hvor der bare er et link til hvor man kan lære det bedre at kende...



mjk_tot
 
Overclocker
Tilføjet:
16-02-2007 21:53:15
Svar/Indlæg:
14/10
tror i godt jeg kan køre vista hehe :i

cpu: intel celeron m 1.6
ram: 256mb
gfx: intel fis med 64mb

skal siges at der snart kommer mere hardware i familien :
http://notebookonline.dk/shop/...



espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2007 21:57:32
Svar/Indlæg:
2175/186
#23 kører det kan du... Men du vil nok ikke få det fedeste ud af det :/



allanium
 
Overclocker
Tilføjet:
19-02-2007 20:29:11
Svar/Indlæg:
83/44
Hej...
Hvad er ram forbruget under Vista og antallet af processer.

Har en Toshiba Qosmio G30 (mors computer) og vil gerne have Vista Home Premium på den.

allanium