Canon klar med afløseren for LCD

Litteratur d.  16. februar. 2007, skrevet af jmose
Vist: 949 gange.

jmose
 
Moderator
Tilføjet:
16-02-2007 16:59:52
Svar/Indlæg:
3863/538
Kommentar til nyhed på: http://www.overclocking.dk/new...
Rønn
 
Overclocker
Tilføjet:
16-02-2007 17:24:31
Svar/Indlæg:
311/12
Det lyder spændende :D så er det snart slut med dårlig farvegengivelse :e


Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2007 19:03:30
Svar/Indlæg:
1081/37
Jaaa endnu flere teknologier som lider under burn-in, ok har lægere levetid en plasma(regner man iværtfald med), men har stadigvæk brug for en forsfor belægning, og lider derfor stadigvæk af forsfordegration og burn-in. "Ny" teknologi med samme problemer.

Så vil næppe feje LCD af banen slet ikke når LCD teknologien ikke er i nærheden af sit fulde pontiale, og bliver bedre og billigere for hver dag.


Wise
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2007 19:06:10
Svar/Indlæg:
1604/60
Hvad med den OLED teknologi som Samsung står bag, mon det dukker op til os "alm" mennesker ?


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
16-02-2007 19:48:48
Svar/Indlæg:
7881/1165
#2: Ser absolut ikke burn-in som et problem, handler bare om at man bruger sin skærm varieret. Desuden findes der programmer der kan "afburne" skærmen. SED virker for mig rigtig tiltalene, ihvertfald langt mere spændende end f.ek. LED-LCD. Har aldrig set så grum farve-gengivelse før... LEDs er åbentbart ikke gode nok til at gengive hvid endnu. :)


Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2007 19:50:59
Svar/Indlæg:
1081/37
#3 jo men der er stadigvæk lang tid da man stadigvæk har problemer med at få blå Oled til at lyse i over 3000timer ved en brugbar lysstyrke, og man kan jo ikke lave en farveskærm kun med rød og grøn farver:)

Men når de problemer er løst, hvilket ikke kan varer så mange år igen, så er Oled skærme alt overlegent, hvad gælder billedkvalitet, opløsning og farver, ved ikke med selve levetiden, men mener da man har fået lavet Oled i både rød og grøn med en levetid som svarer til alm. LEDs som er omkring 100000timer eller mere så det burde også blive overlegent på det område engang i fremtiden.


Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2007 20:03:18
Svar/Indlæg:
1081/37
#4 Ved du overhovedet hvad burn-in er? Burn in er beviser for hvor kort levetid der reelt er på en forsfor basseret skærm, nemlig en degration i selve forsfor belægningen, pga. for længe aktivering i forhold til resten af skærmen og med tanke til hvor hurtigt burn-in kan forekomme viser det hvor kort levetid sådan en skærm har!

En såkaldt burn-in DVD vil bare afkorte levetiden og lysstyrken(incl kontrast) på feks. din plasma skærm endnu mere, da den virker lige som en "fil" der jævner ud i forsfor degrationen, ja da man ikke kan forny forsforet, bliver man nødt til at degradere det endnu mere.

Nu har man så kunnet lave LEDs i bølge området helt nede fra ja på grænsen til røngten stråler og langt ud i det infrarøde i efter hånden nogle år nu, så hvis man ikke kan skabe perfekt hvidt lys med LEDs så er der ingen ting der kan skabe perfekt hvidt lys. Problemerne med farverne i LED-LCD optår i selve farve filtrene i LCD panelet(de vil aldrig være helt perfekte), men så længe man bruger RBG lysdioder i baggrundsbelysningen kan man justere sig helt ud af det problem.


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
17-02-2007 08:12:03
Svar/Indlæg:
7881/1165
#6: Det er ikke min opfattelse af LED.. Ja kontrasterne er ret vilde... Men et gammeldags lysrør ser faktisk ud til at give langt mere korrekte farver i virkelighedens verden. Har haft en Samsung M91. Og M71 stod bare 1000gange bedre lige meget hvad vi gjorde. Jeg mener at LED bare ikke er moden endnu.

#6: kan kun give dig ret... Men gammeldags billedrørs fjernsyn var også med fosfor, og kender flere der har haft dem i mere end 20år uden burn-in. inkl mig selv. :) Derfor synes jeg at fosfor-problematikken er overdrevet. hvis ikke ude af proportioner. Hvis bae plasma kan overleve 5-10år inden farverne er falmet, så er de flest tilfredse, da derefter ville købe et nyt fjernsyn alligvel. Og da plasma generelt har et væsentlig flottere og mere nøjagtigt farvespektra uden gennembelysning, vil jeg mene at det til hver en tid, er langt bedre end LCD-skærme.

Men min holdning.. det handler jo om religioner. levetiden siger bare ikke mig et pip, jo mindre den var under 3år.


E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2007 10:07:42
Svar/Indlæg:
4018/217
Det problem der er med oled´s er at der ikke er så let at lave mange ens oled´s så en pixel vil lyse mere end en anden og det er det der er problemet lige nu.
På den anden side er det let at lave mange ens led´s men der er også en helt anden måde at de bliver lavet på...
Det er også derfor at mange oled skærme giver dårlige farver.


E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2007 10:19:33
Svar/Indlæg:
4018/217
red_martians er du et a menneske siden du skriver her inde kl 8:12 en lørdag morgen?
Eller er du på arbejde lige som mig og skal derfor op?
Skal dog ikke klage over at få løn for at side på HWT.


Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2007 11:20:52
Svar/Indlæg:
1081/37
#7 Grunden til at du kan undgå burn-in på en gammel CRT, er måden den producere billedet, pixels er aldrig tændt konstant, selvom det er det samme billede der bliver vist på skærmen, i en digital skærm som har en native opløsning vil den samme pixel være tændt konstant ved et stilbillede, dette er en fordel i billedsammenhæng men ikke i burn-in sammenhæng. Det skal siges at jo højere opdaterings hastighed du køre en CRT med jo større er chancen for at opnå burn-in.

Nu kan du heller ikke samenligne LED-LCD med M91, godt nok var det LED belysning som var i M91, men det var en meget simplificeret form, ikke en lysdiode for hver grundfarve, men en forsforbaseret lysdiode som ikke er i stand til at dække hele farvespectret, næste generation som skulle kommer her i 2. kvartal, bygger på RBG eller med endnu flere farver som er i stand til at dække hele det synlige farve spektre, sammen med avanceret styre elektronik, vil jeg tro at det vil kunne have pontetiale til at overgå plasma uden at have plasmas ulemper, men sikkert også med en højere pris


koenigimus
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2007 20:29:40
Svar/Indlæg:
202/9
OLED er ved at være modent og det bliver utvivlsomt afløsren for LCD, CED, PLASMA m.m.

Levetiden for de blå dioder i OLED er ved at være på 10000-15000 timer, så man må formode at vi om et års tid vil se OLED skærme på monitors i stor stil.

OLED giver i øvrigt en farvegengivelse, opløsning, kontrast og ekstremt lavt strømforbrug, der overgår andre teknologier med længder indenfor få år.

Glæder mig til OLED :D


Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2007 09:55:38
Svar/Indlæg:
1081/37
#11 jo men ikke helt moden:

Lifetimes for devices made using the new blue materials at 200cd/m2, 300cd/m2 and 400cd/m2 are greater than 25,000 hours, 10,000 hours and 6,000 hours respectively.

Så ikke helt brugbar lysstyrke endnu. 400mcd er brugbart, men ikke ved en levetid på 6000 timer.


c0sm0
 
Overclocker
Tilføjet:
20-02-2007 12:09:34
Svar/Indlæg:
121/28
Jeg har længe kritiseret LCD skærme for deres ringe farvegengivelse og kontrastforhold. Har derfor før brugt en god CRT skærm til farvekorrigering, retouchering mv.

Fik en Eizo FlexScan S2410W som min primære skærm på arbejde, og den lukkede munden på mig. Her er INGEN problemer med farverne, med den tør jeg sende ting til tryk uden at bekymre mig om noget. Blev så begejstret for den jeg selv købte S2110W modellen.

Hvis bare Eizo satte standarden for LCD skærme i fremtiden, ville det se godt ud.