Samlet eller saml-selv

Hyggehjørnet d.  21. februar. 2007, skrevet af TTang
Vist: 575 gange.

TTang

Overclocker
Tilføjet:
21-02-2007 18:41:19
Svar/Indlæg:
150/46
Den 18 bestilte jeg min nye computer hos Shg inklusiv montering fordi jeg aldrig selv før har prøvet at monterer en computer. Alle delene var på lager den 21 og så kunne der jo ikke gå længe før computeren var klar til afhentning 8)

Men i dag var status stadig at ordren afventede montering så jeg ringede derop og hørte hvornår de regnede med at den var klar ... om ca. en uge :x

Den lange ventetid skyldes at deres montorer er syge, hvilket jo er fair nok. Det kan Shg ikke gøre for. Jeg synes dog det er ret lang tid at vente, især nu når man endelig har taget beslutningen om køb og alle delene enda er på lager. Så er hver dags ventetid en dag for meget.

Spørgsmålet er så om I tror jeg selv kan samle den? Hvis man er forsigtig og læser instruktionsbogen er det vel muligt? Er det noget I kan anbefale?

Derudover får ventetiden mig til igen igen at overveje hvad hardware jeg skal ha. Der kommer jo ret tit nyt. Så vil lige høre om I syntes et twinktech 8800GTS 640mb er at foretrække over et BFG 8800GTS 320MB? Eller nu når man er igang med at vente, om man så skulle vente et par uger ekstra og få et 8600ULTRA? Nogen der ca. ved hvordan det yder i forhold til ovennævnte grafikkort?

Er også i tvivl om jeg skal købe Cellschock ram eller Corsair og spare 500 kr? Når man skal overclocke er det bedste så ikke at køre 1:1? jeg tror nemlig ikke jeg får FSB'en over 400 så nogle normale pc-6400 ram burde jo række?

Det system jeg bestilte er følgende:

E6600
Gigabyte GA-965P-DS4
BFG 8800GTS 320MB
2 GB Corsair pc-6400
Samsung HD321KJ
NEC AD-7173
Antec P180
Corsair CMPSU-520HXEU

Samlet pris 11.000

Er iøvrigt i tvivl om emnet hører under Soap-Box :i

Giraffen

Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2007 19:04:08
Svar/Indlæg:
561/52
Det er da træls, men sygdom kan man jo ikk holde for :00 Om du selv kan samle den er sq et godt spørgsmål, men det er ikk så vanskeligt ;) Du kan jo altid spørge dig frem herinde :i
Hvis du skal OC er Cellschock ihvertfald nogle gode ram

/Jesper

CF

Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2007 19:16:27
Svar/Indlæg:
4689/105
Du kan altid prøve. Det er faktisk ikke så svært, som det måske virker i starten. Ellers kan du jo altid som #1 siger, spørge herinde.

TTang

Overclocker
Tilføjet:
21-02-2007 19:30:10
Svar/Indlæg:
150/46
Jeg hælder også mest til at samle selv nu, er bare bange for at ødelægge noget ... Jeg kan jo altid spørge for herinde, men hra I evt. også et link til en guide?

Men er det værd at vente 3 uger mere og købe et 8600ULTRA istedet for 8800GTS 320MB? Nogen der kan sige hvad prisen bliver på 8600ULTRA og sådan ca hvordan det performer? Har hørt det skulle være ret godt, men hvordan er pris/performance i forhold til 8800GTS 320MB ... er nemlig blevet lidt mistænkelig om 320MB er nok til grafikkortet efter at have læst kommentarer med mere herinde

karaffa

Superbruger
Tilføjet:
21-02-2007 19:45:40
Svar/Indlæg:
291/87
Der er faktisk ikke mange tinge man kan sætte forkert i, og hvis du så bare læser manualen om montering af CPU og CPU køler så skal du nok klare det.
Nu har jeg aldrig selv købt et gigabyte bundkort men manualen fra ASUS, som var det sidste jeg købte, var MEGET udførlig.

TTang

Overclocker
Tilføjet:
21-02-2007 21:07:43
Svar/Indlæg:
150/46
Det er nok lidt ligesom at springe ud fra 5 meter vippen første gang... Jeg har lige åbnet en pc og kigget på det hele. Jeg kan da godt se hvad der er hvad, men synes nu det ser lidt overskueligt ud med alle de ledninger. Hælder nok mere til at vente efter det kig, der skal jo bare være én ting i vejen og så vil computeren ikke virke.

Argggh, x( men så skal jeg vente en uge x(

Sir

Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2007 21:16:03
Svar/Indlæg:
2872/90
#5 Men hvis du nu tager den tid at sætte dig ind i at samle en computer så kan du jo nemmere finde ud af det næste gang. plus. du vil har nemmere ved at finde rundt i det hvis noget skulle gå galt. eller hvis du nu om et stykke tid skal opgradere noget..

Det er 100% værd at prøve selv. tag man sin tid og ik skynder så for meget så er samling ik så svært.

Gavstrik

Superbruger
Tilføjet:
21-02-2007 21:17:10
Svar/Indlæg:
650/97
Hvor omkring bor du? Kunne jo være at der var en herinde fra der var så venlig at komme forbi og give dig en hånd i et par timer... Det ville sq ikke overraske mig om der var nogen der havde tid og lyst så flinke folk normalt er herinde :)

Gav

Kasseren

Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2007 21:19:39
Svar/Indlæg:
1814/48
Manualen til bundkortet, hvor vejledningen findes, er tilgængelig på http://europe.giga-byte.com/Fi... så du kunne jo prøve at se i den om det er noget du ville kunne finde ud af. Generelt er det ikke så svært.

TTang

Overclocker
Tilføjet:
21-02-2007 21:28:07
Svar/Indlæg:
150/46

Jeg bor i Stensballe, Horsens. Kunne være rigtigt dejligt hvis jeg ikke kan finde ud af det.

Og ja det er en god ting at kende sin computer ;)

Er meget i tvivl, overvejer også at vente på 8600Ultra som kommer omkring 20 marts? Så kan jeg vel også få et på eller over 512MB og ikke frygte hvad fremtiden vil gøre ved 320MB :) Har oprettet en tråd om det.

Og så kan man jo også overveje at vente på R600 ... men det tvivler jeg nu en del på at jeg gør.

TTang

Overclocker
Tilføjet:
21-02-2007 22:18:16
Svar/Indlæg:
150/46

Interessent læsning, man kan vel bare følge manualen slavisk... så kan det næsten ikke gå galt?

nyg

Superbruger
Tilføjet:
22-02-2007 00:01:39
Svar/Indlæg:
271/63
Det er ikke ret svært at samle en computer. men vil nok være bedst hvis du kendte en som havde prøvet det før. Så kan han jo hjælpe dig med de ting du ikke forstår.

Hvis du mangler hjælp kan jeg godt hjælpe dig en dag?
Kommer self an på hvor du bor...

VulcaN_DK

Overclocker
Tilføjet:
22-02-2007 01:10:44
Svar/Indlæg:
95/24
Jeg har lige samlet min allerførste selv-købte computer. Faktisk uden den store hjælp. Selve samlingen sørgede jeg helt selv for. Og var selv MEGET forsigtig med at sætte delene sammen. Tog mig en del timer. (fik kun 2 timers søvn de to døgn, men tålmodighed er jo en god ting :p ). Nu skal det lige siges at jeg altid har været en pild-finger og har altid skulle skille ALT fra hinanden. Så hvis du føler at du kan, så prøv, men gør intet forhastet. Og så er der rigtig mange herinde der er villige til at hjælpe. Synes selv jeg fik en del hjælp! (tak!)

Ps. det du skriver om leninger og kabler der ser forvirrende ud, så er det jo næsten det du monterer til sidst og så giver det hele faktisk mening, når du selv sætter alle stikkene i.
Held og lykke hvis du vælger selv at samle den! :)

Tahiti

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2007 01:24:17
Svar/Indlæg:
2676/147
Jeg vil da helt sikkert mene at et firma som SHG burde have mere end én montør? Og i så fald, hvad er chancen for at de alle er syge på samme tid ? ;)

Se om du ikke kan finde en her på siden der kan hjælpe ( som de andre os siger ), det vil helt sikkert os gavne dig i det sidste ende :i

Men hensyn til det GFX, så ved jeg desværre intet om det :(

Vil ikke selv på nuværende tidspunkt købe de Geforce 8 grafikkort, men det er bare mig der er underlig ( og fattig :00 :p )

Held og lykke med det ialfald

Tahiti

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2007 01:47:25
Svar/Indlæg:
6899/119

Et 8800GTS 320mb vil stadig rykke det 8600ultra som vist ikke kommer alligevel rundt i manegen, så ingen grund til det.

TTang

Overclocker
Tilføjet:
22-02-2007 17:37:18
Svar/Indlæg:
150/46
#11 jeg bor i horsens som jeg skrev i #9 ;)

Det jeg nok er mest bange for ved at samle selv er:

1. Har læst flere steder at folk siger at man konstant skal aflede sig selv for statisk elektrisitet eller ødelægger man hardwaren :l

2. Der skal bare én lille fejl til og så virker "lortet" jo ikke, så skal man gennemgå det hele igen osv. osv. for at lede efter en fejl som nok er svær at finde for en ikke øvet.

Så hælder nok mest til at vente indtil de bliver raske inde på shg :) men ellers skal I alle have stor tak for hjælpen og tilkendegivelsen af samme.

Rønn

Overclocker
Tilføjet:
22-02-2007 19:26:58
Svar/Indlæg:
311/12
du kan lige tag og kigge på tweakups bygenpc guide.. http://www.tweakup.dk/HTML/byg...
den fortæller det på en mådeså selv babyer vil kunne sætte det rigtigt sammen :p

Giraffen

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2007 20:48:56
Svar/Indlæg:
561/52
Jeg kommer fra horsens, jeg har godt nok travlt for tiden. Men beslutter du dig for at samle selv og der opstår problemmer så kan vi godt finde ud af noget. Jeg mener også Jenner kommer fra Horsens det kunne også være han har tid.
Under alle omstændigheder synes jeg det er lidt sjoverer når man selv har samlet det. Selvgjort er velgjort.........eller noget :e
Held og lykke

/Jesper

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2007 20:54:23
Svar/Indlæg:
6899/119

Det med at fjerne statisk elektricitet er en fis i en hornlygte.

Det er noget der bliver skrevet for at forretningerne ikke kan drages til ansvar for alt muligt osv., hvis du spørger mig.

Jeg har pillet ved tonsvis af hardware uden at gøre noget ved mig selv. Der er aldrig sket noget.

Tror heller ikke folk herinde tager det særligt alvorligt.

Andy.

Superbruger
Tilføjet:
22-02-2007 23:49:56
Svar/Indlæg:
1536/33

Helt enig! Jeg syntes bestemt at trådstarter snyder sig selv for en god gang læring af opbygningen af en computer. Jeg er fandme glad for at have lært det, for pt. har jeg fået job på skolen hvor jeg får 150 kr per computer jeg samler. Samt at jeg altid har været "it-nørden" med magiske evner inde for samme fag :)

Du snyder kun dig selv!

Hvis din computer ikke virker, så er kan der være lang tid på en rma sag. Så er det sku' da nemmere at vide hvordan man lige selv fikser det problem, ik ?

Anyways, sur ventetid på et nyt system :e :p

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2007 23:54:48
Svar/Indlæg:
6899/119

Du har egentlig ret i, at man jo en dag nærmest er nødt til at prøve det.

Mit første system var også færdigsamlet, men blev hurtigt træt af at det bare var som det var, så begyndte jo at rode selv og på den måde lærer man det bedst IMO.

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
23-02-2007 00:18:50
Svar/Indlæg:
2600/84
må være enig med 18# og sige at jeg aldrig nogensinde har ødelagt hardware ved at røre ved det. Jeg har efterhånden skilt rigtig mange computere ad af mange forskellige mærker, og der har aldrig været noget... så det ville jeg nok heller ikke tro synderligt meget på

micbanand

Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2007 02:16:49
Svar/Indlæg:
713/74
vil helt klart også sige du selv skal samle din nye pc!
så for du styr på alle kablerne (stripset op) så de ikke blokere for airflowet i kabinettet. Hvis en blæser larmer lidt for meget læser du guider/spørger os til råds om dette og giver den 5-7v
eneste farlige ting som kan gå galt er! hvis din processor ikke er med headspreader. Det har din ( der er gået en del amd athlon's til. pga folk ikke vidste/var forsigtige nok)
p.s statisk elektricitet skal tages alvorligt. skaden kan vise sig lang tid efter den er sket! men hvis man altid aflader sig selv ved at røre en radiator e.lign inden tingene tages ud af posen.
sker der meget meget sjældent noget! + jeg holder altid ved metallet på kabinettet mens jeg samler.

TTang

Overclocker
Tilføjet:
23-02-2007 14:47:40
Svar/Indlæg:
150/46
Nu er tidshorisonten for montering efter næste weekend så tror faktisk jeg samler selv, men jeg synes ikke i er enige om hvorvidt det med statisk elektricitet skal tages seriøst??:( ?:(

Skal jeg bruge det 450 kr jeg sparer på at samle selv på af opgraderer fra BFG 8800GTS 320MB (2400) til Inno3D 8800GTS 640MB (3000) eller ASUS 8800GTS 640MB (3100)??

#17 Jeg stater med at gå langsomt frem skridt for skridt guided af diverse guider, men hvis det alligevel ikke virke så kan jeg godt bruge lidt hjælp. Men prøver selv først 8)

I har allerade linket til et par links med guides, men har I andre gode links også??

TTang

Overclocker
Tilføjet:
25-02-2007 15:54:18
Svar/Indlæg:
150/46
I guiden til GA-965P-DS4 (rev. 3.3) står der at når man kører sli, så skal man sætte et ekstra 12v strømstik i bundkortet som så giver strøm til pci 1 porten. Altså strøm til den pci port der kører med fuld hastighed. Så er spørgsmålet om man ikke også skal sætte strøm til stikket når man kun kører med et grafikkort? Fordi ellers får grafikkortet jo kun strøm fra et stik, det direkte fra strømforsyningen

TTang

Overclocker
Tilføjet:
25-02-2007 19:15:11
Svar/Indlæg:
150/46
Ingen som ved det?? Jeg synes bare det lyder mærkeligt at den kun skal have strøm til fuldhastigheds pci porten når man kører sli (som jo ikke giver særligt meget mening på et P965 chipset)??