Linux Ubuntu

Software d.  22. februar. 2007, skrevet af -Capper-
Vist: 297 gange.

-Capper-

Superbruger
Tilføjet:
22-02-2007 15:54:43
Svar/Indlæg:
115/58
Nogle der har erfaringer med at installere dette styresystem?
Jeg har prøvet på at installere det med det går bare galt. Jeg fandt denne her step-by-step på google:

http://www.debianadmin.com/ubu...

Men under der hvor man skal vælge hvilke diske den skal installere ubuntu på der har han kun 2 felter og når jeg selv er det sted i installationen så har jeg 4 felter, et af de felter jeg har som han ikke har er swat.

Nogle der kan hjælpe?

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2007 16:39:03
Svar/Indlæg:
1287/32
Havde du lidt dårlig tid da du skrev det eller hvad?
Har jeg misforstået noget må du endeligt sige til :) men here it goes:

Den guide undrer mig en smule da han ikke opretter nogen swap(=swat?) partition. Swap partitionen tilsvarer nogenlunde Windows pagefile, altså et område på harddisken der bruges som virtuel hukommelse når den fysiske hukommelse er opbrugt. På Linux bruger man som regel en separat partition til swapområdet fremfor en fil som man gør på Windows. Som lidt generel info bør det måske nævnes at man faktisk godt kan have sin swapplads i en fil på Linux, faktisk kan man med Linux have filsystemer liggende inde i filer og mounte filerne som om de var almindelige hardiske. Kan til tider være meget smart. Det er dog anbefalelsesværdigt at beholde swappladsen i en egen fysiske partition.

Det er altså ganske normalt at du har fire felter og skal jeg gætte på hvad der står i felterne er det:
Windows disken (NTFS) /dev/hda1
Ubuntu systemdisk (ext3) /de/hda2
extended område /dev/hda3 eller hda4
swap /dev/hda5

Ser den sådan ud gør du det helt korrekt. Ser den ikke sådan ud ville det være fint hvis du kunne skrive hvilke elementer den indeholder.

Håber jeg fik svaret på dit spørgsmål og held og lykke ellers :)

-Capper-

Superbruger
Tilføjet:
22-02-2007 20:03:51
Svar/Indlæg:
115/58
(har også windows installeret i forvejen)
Nu har jeg lavet 2 partitioner, en på 3 gb (hda2), og en på 12 gb (hda 3). Og så har jeg en hda 1 på 30 gb som jeg ikke har formateret til noget, den vil jeg bruge til lagerplads.

Da jeg så trykker på forward kommer jeg til (billede 20 i step-by-step), men jeg har så tre felter denne her gang, i det første felt skriver ubuntu følgende:

1. /media/hda1
2. /
3. (her står der ingenting)

Hvad gør jeg så nu? - Jeg havde beregnet 12 gb til selve ubuntu, og 3 gb til swap.

-Capper-

Superbruger
Tilføjet:
22-02-2007 20:09:37
Svar/Indlæg:
115/58
#2 de 30 gb er også beregnet til windows som lagerplads

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2007 22:59:55
Svar/Indlæg:
1287/32
#2 Det er faktisk ikke helt galt det du har gang i der. Ved ikke hvor meget du allerede ved, så jeg undskylder hvis følgende ikke er nyt for dig. *nix systemer (heri er Linux inkluderet) arbejder ikke med konceptet omkring drevbogstaver. I stedet har man et rod filsystem, betegnet som / og inde i rodfilsystemet monterer man så alle andre drev i mapper. Et meget mere logisk og fleksibelt system end drevbokstaver.
Altså betyder /media/hda1 at du monterer partitionen hda1 i mappen /media/hda1 på rodfilystemet. Som sagt er / rodfilsystemet, altså der hvor selve systemet installeres.

Altså vælger du partition og mount point således, at hda1 -> /media/sda1, hda2 -> swap og hda3 -> /

Dobbelttjek om der er krydset af på "Reformat" ud for nogle partitioner som du gerne vil bevare. Det havde været lidt surt at miste data.

-Capper-

Superbruger
Tilføjet:
23-02-2007 02:52:53
Svar/Indlæg:
115/58
#4 Jeg ved absolut ingenting om andre systemer end Windows, men synes da at det var på tide linux fik en chance, havde også hørt at vista havde snuppet meget af det visuelle fra baryl.
Men nu har jeg fået det hele til at virke :D

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2007 03:22:47
Svar/Indlæg:
1287/32
Lyder godt og jeg håber du bliver glad for dit nye Ubuntusystem. Personligt ville jeg, efter tre år med Linux aldrig gå tilbage til Windows. Linux er simpelthen et dejligere, mere logisk, mere stabilt og generelt mere tilfredsstillende system at arbejde med. Det er en stor omveltning, da alt det man kender til mere avanceret brug af Windows er mere eller mindre ubrugeligt under Linux så er man klar til at starte forfra, kan man få en rigtig god oplevelse med Linux.

Hvis du vil have Beryl installeret: http://wiki.beryl-project.org/...

ATI kort er lidt tricky sammen med Linux fordi ATI (eller AMD må man vel hellere sige nu) ikke er så gode til det med driversupport. Det er dog muligt at få det til at virke.

www.ubuntuforums.org er et rigtigt dejligt community hvor du kan få hjælp til det meste.

-Capper-

Superbruger
Tilføjet:
25-02-2007 16:37:15
Svar/Indlæg:
115/58
#6 Umiddelbart synes jeg at der er nogle klart fordele ved linux, men du har ret man skal stort set lære det hele fra bunden. Jeg har heller ikke oplevet at der er nogle programmer der er "gået i stå" lige som man ofte oplever i windows..
Og så er der jo den hurtigt genstart cntrl+alt+bksp.

Jeg har faktisk været lidt igang med at få beryl til at virke, men der er noget som ikke helt fungerer..
Den loader godt nok når man har logget ind, men så bliver skærmen grå og musen bliver til et X, hvorefter skærmen bare bliver hvid, men cuben virker godt nok.. hehe..

Ved ikke om du lige har et forslag til en løsning?