Køb af ny PC.

Bundkort / CPU d.  22. februar. 2007, skrevet af sebastianst
Vist: 307 gange.

sebastianst
 
Overclocker
Tilføjet:
22-02-2007 20:38:35
Svar/Indlæg:
4/1
Jeg trænger snart til ny PC, og har heldigvis en mindre overflod af penge for tiden, så nu er det blevet PC'ens tur til den store omgang. Jeg bruger min PC til mange forskellige ting, men mest spil og Firefox.

Har bygget den jeg sidder på nu, så jeg har den smule erfaring med "saml selv".

Overvejer pt. følgende dele:

- CPU - Intel E6300 (plus whatever Zalman-køler der passer på)
- Grafikkort - BFG GeForce 8800GTS OC
- Kabinet - ThermalTake Aguila VD1000BNS
- PSU - NorthQ NQ4775-500S Ultra Silent PSU 500Watt

Jeg ønsker hjælp til at finde et solidt bundkort, helst med massere USB 2.0 indgange.

Har desuden følgende spørgsmål:

1. Hvilke Pro's and Con's er der ved de forslag ovenfor, især ved CPU og GPU?
2. Hvilken HDD setup anbefales (påregner ca. 4-6 gb)?
3. Hvilke temperaturproblemer skal jeg forudse, og evt. løse?
4. Kan det betale sig at købe en fancontroller til en af de eksterne bays?
5. Leverer PSU'en nok strøm?

Regner med at bruge MAX 10k, har alt tilbehør (skærm, mus, board...)

Der skal et dvd-drev og en dvd-brænder i, resten op til de 10.000 bliver brugt på RAM-blokke eller HDD-plads.

Regner ikke med at købe ekstra tilbehør kun for at OC, men clocker da gerne med systemet som det står.

Håber det er nogenlunde overskueligt?

På forhånd tak
Sebastian


Advanced
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2007 21:01:18
Svar/Indlæg:
6899/119
Mht cpu, så har du gjort et fint valg, det samme med gfx sådan set.

Bundkortet du køber kunne være et Asus P5N-E SLI, eller storebror P5N32-E, alt efter hvor mange penge du har og om du skal overclocke systemet.

Din PSU bør du nok vælge anderledes.

En Antec Truepower Trio 550W til 650kr er et oplagt valg.

P.t. kan jeg desværre ikke linke til de deler jeg fremhæver, da EDB priser åbenbart er nede lige nu.



Nuitarius
 
Overclocker
Tilføjet:
23-02-2007 09:58:46
Svar/Indlæg:
36/5
Et Abit-AW9D-MAX bundkort er et meget solidt bundkort, men ikke til det vilde overclocking. Man kan overclocke lidt her og der, men for meget og den begynder og blive ustabil. Men hvis man helt holder sig fra OC så er den vildt god. De fleste anmeldere roser kortet.
Review
http://www.hardware-test.dk/te...

Jeg vil give #1 ret i at CPU og GFX er OK, og en Antec Truepower nok er et bedre valg. Mere stabil strømforsyning, og stabilitet i spænding og strømme er alfa-omega nu om dage (især med 8800 grafikkort).

Jeg kender ikke lige kabinettet, men pas på med Zalman kølere (jeg vil anbefale Zalman helt klart, misforstå ikke), fordi de kan være meget store. Jeg har en Zalman 9500, men har også købet en server tower, som er bredere. Ellers havde der ikke været pladse til den :)

De blæsere du sætter i din PC anbefaler jeg at de alle er med Fan-control. Abit AW9D bundkortet understøtter vidst i alt en 8-9 blæsere med fan control (eller ret og sagt, alle blæsere som kan sættes på bundkortet har fan-control) :)



sebastianst
 
Overclocker
Tilføjet:
23-02-2007 10:19:51
Svar/Indlæg:
4/1
http://www.thermaltake.com/pro...
Skal have det her kabinet.

Har lidt problemer med at finde en Zalman der er kompatibel med de bundkort i nævner, så hvilken "pakke" med bundkort og køler kan i anbefale?

Tak for de hurtige svar!

Mvh.



Advanced
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2007 10:41:38
Svar/Indlæg:
6899/119
#2

IMO er 1500kr alt alt for meget at give for et bundkort, der bare skal køre standard hastighed, derudover har han reelt ikke muligheden for SLI nu, som jeg forudser ville være en god løsning en gang i fremtiden med 2*8800GTS 320mb.



Amin
 
Superbruger
Tilføjet:
23-02-2007 20:51:21
Svar/Indlæg:
205/51
Jeg ville foreslå en cooler master greenpower 600watt psu. Der får du altså sparet nogle penge over et længere forløb.



Advanced
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2007 20:58:03
Svar/Indlæg:
6899/119
#5

Har du link til den, for kunne godt tænke mig at se den sammenlignet med Antec psu'en.