OS på RAID10: godt eller skidt?

Diverse d.  23. februar. 2007, skrevet af Mathis77
Vist: 210 gange.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2007 08:33:49
Svar/Indlæg:
6293/359
hey m8s

jeg køber 4 eller 6 Samsung T166 i næste uge (hvor vi har fået løn, yeppie 8) ) - og min plan var at lave det til en stor disk med RAID10. Nu er det sådan at jeg stadig har en raptor 74gb - og spørgsmålet er så, om jeg skal sælge den og så "kun" have de 6 samsungs i et stort samlet RAID, eller om man skulle beholde raptoren som OS-disk og så ha fx. 4 samsung i en slags Game/program/lager RAID-disk?

ku jo være der var flere fordele end ulemper ved at ha OS på RAIDet. Jeg ved vanovich kør med 4 diske og har OS derpå, og det kør da meget godt for ham, men jeg ville lige høre andres mening også :D

Hygge og go weekend, hvorend i måtte være ude i sneen

steen

Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2007 11:14:49
Svar/Indlæg:
2870/65
Raid10 er fint til OS...dog er det stadig software raid, så du skal ikke forvente det helt rå power.

Raid 10 kombinerer hastigheden fra Raid 0 og redundans (datasikkerhed) fra Raid 1, så det er bestemt den bedste løsning (i SW-raid).

Da den Samsung er næsten lige så hurtig som en raptor m. 8 MB cache, skulle der ikke være problemer med hastigheden. Dog er accesstiden sikkert lavere på en Raptor, så diskene vil opleves en anelse langsommere i svartider end Raptor (i Raid 10).

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2007 11:23:27
Svar/Indlæg:
6293/359
#1 SUPER - så er det da det jeg gør, så har jeg også penge til de sidste 2 samsung diske, når jeg får solgt raptoren.

og med hensyn til software-raid, så er det jo kun hvis det er windows, som styrer RAIDet - det er ikke det jeg gør - jeg har en onboard intel raid-controller, som bare funker. Har 167mb/s i Roadkils og 28K score med 2 x raptor 74. Slår jeg writeback-cachen til med softwaren der følger med raid-controlleren, så går benchen helt amok - især i HD tach, hvor jeg så får +3600mb/s, tjek profil hehe - og det er jo også hvad en god HW-controller kan præstere ikk? :e