Køling af Gigabyte GA-965P-DS4

Luftkøling d.  23. februar. 2007, skrevet af TommyGUN
Vist: 431 gange.

TommyGUN

Overclocker
Tilføjet:
23-02-2007 15:26:29
Svar/Indlæg:
0/3
Jeg har et Gigabyte GA-965P-DS4 bundkort med en Core 2 Duo E6300 som jeg vil OC'e. Jeg er lidt af en kylling med OC og vil nøjes med en hastighed på 2.45 GHz (350 MHz FSB). Jeg har tænkt på at bruge standardkøleren der fulgte med processoren. Jeg har en sidemonteret blæser i mit kabinet der kan blæse luft ind på bundkortet. Jeg har også en Scythe Ninja+ liggende som jeg kan bruge, men da den er så høj vil jeg blive nød til at fjerne min sidemonterede blæser for at få plads. Hvad vil i råde mig til? Stockkøler + sideblæser eller Scythe Ninja uden sideblæser?
Jeg har en god stor 12 cm blæser der puster luft ud af kabinettet, men ikke nogen der henter luft ind, bortset fra den føromtalte sideblæser.
I den nyeste PCPlayer har de lavet et system hvor de OC'er en Core 2 Duo E6300 til 3 GHz med stockkøler, men de skriver ikke noget om hvilke temperaturer de får. Jeg vil nødigt brænde min processor af.

Sir

Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2007 15:30:37
Svar/Indlæg:
2872/90
Du kan vist sagtens oc den til de små 2.45 uden at brænde noget af.. men du kan jo altid følge dine temps mens du clocker der op ad. det gør man jo normalt.. desuden vil jeg ik anbefalde dig bare at smide den op på 350fsb med det samme.. Man clocker altid lidt ad gangen også tester man og kigger på temps..

issyl

Overclocker
Tilføjet:
23-02-2007 15:34:44
Svar/Indlæg:
93/10
burde måske også lige tilføje at det ikke er fordi stock køleren ikke kan køle men at de fleste fravælger den fordi den godt kan larme som en i Helve...

nitrotg

Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2007 15:55:32
Svar/Indlæg:
522/172
Kører med samme bundkort og cpu som dig.. Ville vælge ninja og tage den køler du har i siden og smide den i fronten af kabinettet så den blæser kold luft ind..

Jeg kører desuden 3.1 ghz uden problemer.. det her bundkort at skabt til at oc med :D

Sir

Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2007 16:04:35
Svar/Indlæg:
2872/90
er bare lidt i tvivl om hva der ville være bedst. hvis du smider ninjaen på så kommer der jo ik noget frisk luft ind i dit kabinet. men kan jo godt være den klare sig bedre end din stockkøler selv uden frisk luft..

Amin

Superbruger
Tilføjet:
23-02-2007 16:20:24
Svar/Indlæg:
205/51
På papiret er scythe ninja da klart at foretrække, TommyGUN, men faktum er bare, at man skal have noget kold luft at blæse ind på aluminiumspladerne. Hvis der ikke blæses kold luft ind på pladerne, er der ikke meget ide med en scythe ninja eller andre kølere af den design. Der er selvfølgelig ingen der siger, at du ikke kan prøve med begge muligheder og måle temperaturen for at se, hvad der giver bedst køling.

Sir

Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2007 16:58:56
Svar/Indlæg:
2872/90
Er der nogen mulighed for du kan fortælle os hvilket kabinet du har??

OEA

Superbruger
Tilføjet:
23-02-2007 22:58:54
Svar/Indlæg:
1711/30
#0 Du kan også montere en 120mm blæser på din ninja

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2007 09:06:26
Svar/Indlæg:
4112/53
#6 Så længe der er en blæser til at hive den varme luft ud af kabinettet, så kommer der automatisk "frisk" luft ind i kabinettet, og da #0 har både en 120mm blæser + PSU, så bliver varmen fjernet fra kabinettet, og så vil en ninja+ klarer sig ganske fornuftigt, til trods for at der ikke er nogen indblæsning.

#0 Hiv sideblæseren af, og monter ninja'en i stedet for.
Har du mod på det, så modificer dit kabinet, så du kan montere en 80-140mm blæser i toppen.
Der blev lavet en test tilbage i 01 mener jeg det var, hvor der var en der testede køleevnen i sit kabinet, alt efter om der var blæser i toppen, fronten, bagpå, i siden eller kombinationer med flere af dem, og der var den sideblæser noget af en ballademager, der ødelagde airflow, mens den bedste løsning med én blæser (foruden PSU), var en blæser i toppen, der sugede ud, og det næstbedste var med en bagpå der sugede ud.
Den bedste totale løsning var, så vidt jeg husker, top, bagpå ud og front ind, uden en i siden.
De tests der blev lavet med den i siden startet, der blev temperaturerne op mod 5°C ringere på CPU, hvis det ikke var mere (kan ikke huske alle detaljerne mere, det er et års tid siden jeg sidst læste den selv).

Så hiv sideblæseren ud, og monter ninja'en. Brug evt. den blæser du hiver ud på ninja'en også, så der sidder to blæsere på ninja'en i "push-pull".

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2007 11:35:53
Svar/Indlæg:
4112/53
Lyder som et af TT's Xaser kabinetter.

Hvis du alligevel vil bruge den til at køle hdd også, så kan du lige så godt købe 4 for 3 mordulet til Stacker kabinetterne: http://edbpriser.dk/Products/L...

Der er også lidt vibrationsdæmpning "indbygget", plus at blæseren er OK støjsvag.

Hvis du bare åbner fronten af de 3 5.25" bays, så gør dig selv den tjeneste, at montere et støvfilter på blæseren (evt. "bare" trække en nilon strømpe ud over selve blæseren, før du sætter den fast), så du ikke få så meget støv ind i kabinettet.

Er du utilfreds med støjniveauet på blæseren der følger med, er det ret nemt at skifte den ud med en vilkårlig 120mm blæser efter eget valg.

Den smule varme harddiskene afsætter i luften, gør ikke alverden, slet ikke set i forhold til den forbedring i kølingen du opnår.