Hvis det er et geometriprogram du efterspørger kender jeg kun Geometer. Det er et meget dejligt program fordi det gør det muligt at løse komplekse geomteriopgaver uden at have den mindste dybereliggende forståelse af hvad det egentligt er man er i gang med. Derfor grænser det IMO til snyd (set i forhold til dem der ikke må bruge det) at man får lov til at bruge det til eksamen, men det gør man faktisk og jeg benytter mig glædeligt af det. TI interactive må man også bruge, men det kræver dog at man ved hvad man laver, det reducerer bare antallet af formler man skal huske betydeligt. Jeg havde været forholdsvis lost uden det.
Jeg kender inden gratis/frie geometriprogrammer, men skal du bruge programmer der bare er til at regne i er Maxima (med wxMaxima som frontend) et rigtigt godt alternativ. scilab er også et meget avanceret regneprogram. Til at skrive resultaterne ned i er Lyx helt fantastisk. Det er nok det bedste program til at lave matematikopgaver i der findes og det producerer nogle rigtigt smukke formler der kan skrives udelukkende med tastaturet. Jeg kan i Lyx skrive formler med nær håndskrift hastighed. En stor negativ side med Lyx er dog at lyx formatet ikke understøtter embedded billeder, så disse må man huske at kopiere i tillæg til selve Lyx dokumentet. Alle disse programmer er GPL'd og krydsplatorm undtaget scilab der ikke er frit software da scilab-licensen ikke tillader at udledede arbejder udnyttes kommercielt så det er ikke alle der moralsk vil kunne forsvare at bruge det.
Personligt bruger jeg dog TI interactive som vi har fået fra vores skole da jeg ikke rigtigt har tid til at sætte mig ind i alternativerne. Det skal siges at TI kører udmærket under wine :)
Nu hvor jeg får et år udenfor undervisningssystemet til næste år, er det mit mål at begynde og udvikle en GPL'd pendant til TI interactive. Det er noget "det globale Open Source bibiotek" mangler efter min mening.
TI interactive er egentligt et meget dejligt program at arbejde i. Det har bare to store problemer: Det er meget usatlbilt (kan ikke huske hvor mange blækregninger jeg har mistet pga det) og at der ikke er nogen veldokumenteret måde man kan skrive formler ind uden at skulle klikke med musen og dette gør at det tager meget lang tid at arbejde med det.
Når man skal arbejde med TI interactive er det enormt praktisk at være klar over, at det faktisk understøtter mange funktioner kendt fra programmering. Heriblandt variabler der er enormt praktisk da man fx kan:
result1 := 2+2
result2 := 2+2
result2 + result1
Programmet vil så udprinte 8
Funktionsreferencen til programmet er meget god, så denne vil jeg anbefale at læse.