Hvad er det der sker når man overclocker?

Overclocking d.  24. februar. 2007, skrevet af leander
Vist: 643 gange.

leander
 
Overclocker
Tilføjet:
24-02-2007 23:34:09
Svar/Indlæg:
141/33
Heey, ja som i nok kan se er jeg ikke lige blandt de klogeste inden for overclock :) har surfet lidt rundt her på siden i nogle dage nu, og vil egentlig gerne snart sættes lidt mere ind i alting ;) så hvis nogle lige vil hjælpe med nogle spørgsmål til en meget uviden lille dreng som mig :')

Har jeg forstået det rigtig at når man overclocker så smider man faktisk bare nogle flere volt efter maskineriet ?? eller ?

syntes også jeg har kunnet forstå at i faktisk bare bruger BIOS til at gøre det hele fra, men hvor henne ??

kan se formålet med at clocke GFX og CPU , men hvad er det der sker når man begynder på sine ram ??

når man nu endelig clocker (tror bare jeg holder mig lidt på afstand, blandt venner er jeg jordens største piller hvad sådan noget angår) er der så andet der kan gå galt end at det hele bliver for varm og futter af ? og hvor varmt mener i er MAX for CPU GFX og RAM ? ps. hvor ser man temp for RAM hende ??

er der mere om det der er meget relevandt ??


Jaah som i nok kan se er jeg ikke nogen GeeK , er også ny her på forum. Håber meget på at der er nogle stykker der gider smide et godt svar hvis i lige keder jer på et tidspunkt :) :)


Leander /


Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2007 00:32:52
Svar/Indlæg:
2620/327
Du kan lære en hel del om, hvordan dit AMD-system virker (også hvordan du overclocker), ved at læse denne artikel: http://www.hardware-test.dk/te...



espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2007 00:35:00
Svar/Indlæg:
2175/186
<i>Har jeg forstået det rigtig at når man overclocker så smider man faktisk bare nogle flere volt efter maskineriet ?? eller ? </i>

Nej, man sætter clocken op for cpuen. Altså forcere den til at beregne hurtigere. Men på et eller andet tidspunkt vil den ikke kunne regne hurtigere uden højere volt. Så man stiller både på clock og volt i sidste ende.

syntes også jeg har kunnet forstå at i faktisk bare bruger BIOS til at gøre det hele fra, men hvor henne ??

Man kan også bruge diverse programmer. Og i de fleste tilfælde vil det være et program man overclockker GPU'en med. Find noget i bios hvor der står FSB, Clock eller lignede. Der står nok 200 mhz som standard.

kan se formålet med at clocke GFX og CPU , men hvad er det der sker når man begynder på sine ram ??

Rammene bliver hurtigere til at sende data. Men der kan selvfølgelig ikke ligge mere på dem.


når man nu endelig clocker (tror bare jeg holder mig lidt på afstand, blandt venner er jeg jordens største piller hvad sådan noget angår) er der så andet der kan gå galt end at det hele bliver for varm og futter af ? og hvor varmt mener i er MAX for CPU GFX og RAM ? ps. hvor ser man temp for RAM hende ??

Hvis man gør det "ansvarligt" skal der meget til at det futter af. Det var mere i gamle dage, fordi i dag er der en masse sikkerheds features.



leander
 
Overclocker
Tilføjet:
25-02-2007 01:01:17
Svar/Indlæg:
141/33
#1 Mange tak, læser lige lidt på linket.


#2 okay, har du navnet på et program der er godt at gøre det med ??, når du siger ansvarligt, hvad mener du så ?? sådan at man lige så stille trækker den lidt op, og så køre en test og kikker på varmen, og så ellers der ud af :) eller ??

Mange Tak, det er vildt som man bliver klog af at skrive til nogen der ved noget :i



espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2007 08:47:00
Svar/Indlæg:
2175/186
#3 ja gør det lidt af gangen, og ikke laver mods på fx bundkort. Har ikke overclockket i 1½ år, så ved ikke hvad de bedste programmer hedder



leander
 
Overclocker
Tilføjet:
25-02-2007 09:09:15
Svar/Indlæg:
141/33
okay :)

ehm tænkte på hvad der sker npr man har clocket så langt at den skal have nogle flere volt, skal man selv regne det ud ? eller er det noget BIOS fortæller hvis man bruger den ?



espeholt_jr
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2007 09:12:40
Svar/Indlæg:
2175/186
den skal have flere volt når den bliver ustabil. Tegn på det, er at den går kold, eller at den begynder at lave regnefejl i testprogrammer



leander
 
Overclocker
Tilføjet:
25-02-2007 12:23:07
Svar/Indlæg:
141/33
Sådan står der i den fine gennemgang 1# sendte:
De fleste bundkort har det bedst med en samlet HT-frekvens på lige over 800Mhz for 754-bundkort og 1000Mhz for 939-bundkort. De 800 og 1000Mhz er beregnet ud fra 200Mhz HT x antal datapakker. Og her kan vi stille på både datapakker og frekvens.


Men er det meget vigtigt at den er der omkring de 1000Mhz eller ?? Altså det begrænser jo mulighederne lidt gør det ik??
5x 260mhz så er vi jo et stykke væk fra de 1000 :)

og har self kikket lidt i min bios efter det der bliver beskrevet i linket, men syns ik rigtig jeg kan finde et sted hvor jeg kan stille på HT ?? altså om det skal være 4x eller 5x



Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2007 12:32:13
Svar/Indlæg:
2620/327
#7 Hvilket bundkort har du? Det kan godt hedde noget andet i BIOS, fx 200-400-600-800-1000 i stedet for 1x-2x-3x-4x-5x



leander
 
Overclocker
Tilføjet:
25-02-2007 15:25:01
Svar/Indlæg:
141/33
et A8N32-SLI Deluxe

Kan finde et sted hvor jeg kan vælge noget 1x 2x 3x 4x 5x 6x 7x 8x og den står på 5x hedder noget med Frequency ?? men der står intet med HT ?





Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2007 17:51:37
Svar/Indlæg:
2620/327
#9 Ah, det er blevet testet her på siden - og her er afsnittet om BIOS: http://www.hardware-test.dk/te...

Det, du taler om, er vist K8 to NB Frequency/K8 to SB Frequency, og det er det, der også hedder HT/HyperTransport. De skal rigtigt nok stå på 5X som standard - og hvis du så overclocker, skal den sættes ned, så frekvensen stadig holdes på omkring 1000.



spreed
 
Overclocker
Tilføjet:
25-02-2007 18:10:56
Svar/Indlæg:
11/5
hey leander..

jeg har i dag siddet og rodet lidt rundt med at OC et bundkort som dit også med en AMD cpu, og jeg fandt denne guide:
http://vip.asus.com/forum/view...


meget anvendelig! hvis man ellers kan følge med på det engelske, men det er lige til det meste af det.
skriv hvis du har nogle spørgsmål

/spreed



leander
 
Overclocker
Tilføjet:
25-02-2007 22:35:23
Svar/Indlæg:
141/33
Okay tak Stensgaard og spreed:)

Jeg tror faktisk at jeg er ved at have helt styr på det med hvordan man får sin CPU til at yde lidt mere, man øger FBS'en og sætter HT'en lidt ned så den altid har en Mhz på omkring de 1000 og altid lidt under ? er det ikke korrekt ??

Så har vi så den del af det hele der ikke rigtig er gået ind på lystavlen endnu ;) når jeg eks OC'er på min cpu ? påvirker det så også RAMMEN ?? eller skal man igang med dem bagefter ? har virkelig ikke forstået det med dividers 1:2 1:1 1:3 osv.

Nogen der lige vil forklare lidt om hvad der sker og hvordan man gør med rammen ??


I skal have så mange TAK alle sammen :)



Mentos3
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2007 22:44:36
Svar/Indlæg:
4230/89
#12
ja når du smider flere FSB efter Cpu'en, så følger Rammene med op, indtil de ikke kan mere...
og det er så derfor der er Dividers, som du selv nævner..
når divideren er sat til 1:1, betyder det bare at Rammene kører med samme FSB som Cpu'en...
så hvis Cpu'en kører 200FSB, kører rammene også 200...
hvis du så fks sætter divideren til 1:2, så vil Rammene kun køre det halve af Cpu'en, altså nu 100FSB...
og det så det samme med 1:3, altså 1/3 ;)



leander
 
Overclocker
Tilføjet:
25-02-2007 23:01:15
Svar/Indlæg:
141/33
Nøøøji :) hvor er det smart !!

tager bare lige mine egne RAM som eksempel, vidst ikke noget serligt :l


Men så at det er 333Mhz betyder det så at når man har clocket Cpu'en op på 333FSB så vil rammen ikke være med mere og skal derfor ned og køre 1:2 ?? eller er jeg galt på den her :p



Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2007 23:01:26
Svar/Indlæg:
2620/327
#12 Der sker normalt ikke noget ved, at HT kører lidt hurtigere end 1000 - men du kan lige så godt holde den lidt under, for der er ikke noget at hente ved at køre over 1000. Så længe den er over 800, vil den aldrig blive en flaskehals for noget andet.

Hvad angår RAM, så kommer det an på, hvilke RAM du har (generelt er det lidt nemmere at hjælpe, hvis du udfylder din profil :)). Hvis det er PC-3200 RAM, skal de stå til at køre 200MHz som standard.
Når du så overclocker, skal du til at regne lidt, hvis dine RAM stadig skal køre 200MHz eller mindre. Hvis du fx vil køre med en "FSB" på 250MHz, vil dine RAM også køre 250MHz, hvis de er sat til 200 under Memory. Det er ret ulogisk, men det er fordi, de 200 egentlig betyder, at de kører 1:1 med "FSB", altså samme hastighed.
Hvis du i stedet sætter RAM til fx 133, betyder det, at de kører 133, hvis "FSB" er 200 - det vil sige en divider på 3:2. Hvis du så sætter "FSB" op til 250, vil RAM'ene køre 250/3*2 = 166MHz.

Jeg håber, det gav lidt mening :)



leander
 
Overclocker
Tilføjet:
25-02-2007 23:13:29
Svar/Indlæg:
141/33
Year :p det gjorde det hvertfald .
sorry, har slet ikke set der er en profil, er helt ny her inde :i


Men som jeg skrev i indlæg 14, når mine ram nu er 333Mhz så er det ikke nædvendigt at stille på den før min FSB når over de 333Mhz vel ?? Når de altså står på 200, ?

Årh man, det er sku snart ved at være svært at lade være at sparke noget mere power ud af min com, når det hele er ved at stå så klart for mig :00



Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2007 00:22:21
Svar/Indlæg:
2620/327
#16 Det er altså PC-2700 RAM, ikke? De 333MHz er DDR-frekvensen, altså "double data rate". Og det vil sige, at deres grundfrekvens egentlig er 166MHz - det er den, der bruges i BIOS.

Det er forøvrigt en god idé at hente programmet CPU-Z, så du kan se de indstillinger, din computer aktuelt kører med: http://www.cpuid.com/



leander
 
Overclocker
Tilføjet:
26-02-2007 14:20:34
Svar/Indlæg:
141/33
Tænkte på hvor langt kan/må man gå ned i HT ??

Altså hvis man nu rammer 300 i FSB så skal man jo helst ned på 3 ht ??


Kan man godt det ??




Hawski
 
Superbruger
Tilføjet:
28-02-2007 15:49:32
Svar/Indlæg:
751/42
Nu kan jeg se du har fået fat i det grundlæggende, men jeg tænkte jeg lige ville skrive lidt om hvorfor CPU'en skal have mere spænding når du overclocker meget.

En CPU er basalt set et kæmpe komplekst netværk af transistorer, som er bitte bitte små. Hver transistor skal kunne skifte tilstand i ved den clockfrekvens som CPU'en kører ved. Det som transistorerne gør, er at skifte imellem 2 digitale tilstande kaldet 0 og 1. 0 er 0 volt, og 1 er afhængig af hvilken proces CPU'en er lavet ved. Det kan være 1,5v eller 1,2v etc.

Når transistoren skifter tilstand, forbruger den en smule energi på at åbne eller lukke for dens udgang. Den tid som det tager for at lukke/åbne udgangen dikterer den maksimale clockfrekvens.

Når du presser transistoren til at åbne eller lukke hurtigere end den kan ved fx 1,5v, så kan du "speede" den op, ved at give den mere spænding (fordi den samtidigt trækker mere strøm igennem sig, strømmen igennem transistoren hænger sammen med den "kraft" som den har, altså giver den kræfter til at skifte hurtigere). Her kan du nok selv se, at når du hæver spændingen, så skal transistoren skifte lidt højere op i spænding for at repræsentere 1, men den får samtidigt med flere kræfter. Nu er jeg ikke lige så dygtig at jeg kan forklare dig hvorfor det kan lade sig gøre, men jeg mener det hænger sammen med at energien i en transistor følger en formel bestemt ved strømmen i anden gange spænding, dvs. den får mange flere kræfter og skal kun yde lidt mere. (her vil jeg gerne rettes, hvis der er nogen der kan give den præcise forklaring)

Mvh. Uffe



leander
 
Overclocker
Tilføjet:
28-02-2007 21:23:37
Svar/Indlæg:
141/33
#19 ;) mange mange TAK for den fine forklaring :p

uha hvor er det godt når folk der ved noget deler ud 8)