Omkostninger af computerproduktion?

Hyggehjørnet d.  27. februar. 2007, skrevet af Amin
Vist: 403 gange.

Amin

Superbruger
Tilføjet:
27-02-2007 18:02:48
Svar/Indlæg:
205/51
Davs folkens.

Jeg ville lige høre, om nogen af jer har en anelse om, hvor meget f.eks. en dell bærbar pc til ca. 25.000 kr. koster dem at købe? De får jo hardwaren fra fabrikanterne, men hvor meget koster dette dem?

Mit spørgsmål handler ikke om, hvorvidt dell tager overpris for en computer eller ej, jeg vil bare gerne have et ca. tal på, hvor meget hardwaren egentlig koster den slags firmaer.

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2007 18:14:33
Svar/Indlæg:
4230/89
ikke at jeg har nogen konkret viden inden for området,
men jeg er meget sikker på, at når det bliver lavet graffikkort fks. hvor printet ofte er det samme,
så bliver det jo bare produceret på et samle bånd til 2kr/stk... :00

eller, det skal nok være pænt billig at producere når først de har fået sat en maskine op til det...

mit bud vil nok ligge på at Dell giver omkring 4-6000kr,- for sådan en bærbar...
men hæng mig ikke op på det ;)

Boka

Overclocker
Tilføjet:
27-02-2007 18:55:58
Svar/Indlæg:
170/29
Selve computeren koster nok 10 % af prisen uden produktion og distribution !

Sir

Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2007 18:59:03
Svar/Indlæg:
2872/90
Det er en forretnings hemmelighed kan du være ret sikker på :e

Men som #2 siger sikkert 10% af prisen..

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2007 19:49:54
Svar/Indlæg:
4120/115
Jeg kan fortælle så meget at avancen i it branchen er så latterlig lav, at alle andre brancher ville korse sig... 2% avance er hørt før :l Det er nok heller ikke for sjov at den største danske producent har indstillet pc produktionen, fordi det simpelthen ikke kan betale sig.

Boka

Overclocker
Tilføjet:
27-02-2007 20:02:05
Svar/Indlæg:
170/29
Læste lige i bladet tænk at produktionen af hardware i Kina overgår alt hvad der angår etiske regler. Altså at lønningerne er under mindste lønnen i et land som Kina hvor lønningerne allerede er meget lave.

Materialer er nok det billigste så prøv at forestil jer hvor lav værdien på sådan en pc er.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2007 20:29:19
Svar/Indlæg:
4120/115
Det der koster, det er sku udviklingen, licensering af teknologier og den slags...

Dell skal stadigvæk betale en rimelig heftig pris pr. cpu eksempelvis, også selvom de køber i mange tusinde stk.

Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2007 16:06:43
Svar/Indlæg:
3410/199
Jeg arbejder i radio & TV i Føtex.
Der har jeg mulighed for at checke indkøbspriserne på bl.a. vores pc'er. I langt de fleste tilfælde tjener vi faktisk stort set intet på at sælge dem.

Og det er ikke sjældent, at vi efter transportomkostninger osv. faktisk taber på at sælge dem.

Såeh. Mit bud vil være, at Dell tjener ca. 10% på sådan en dyr pc, og ingenting på dem, der koster en trediedel.

syska

Superbruger
Tilføjet:
04-03-2007 16:34:13
Svar/Indlæg:
1085/26
Boka#
Er ikke helt med på hvad du mener? Enhvert ved at Kina og lande derover ikke betaler arbejderne en skid i løn ... og ja, under mindre løb selvf ... derover er folk glade bare for at have et arbejde ... selvf bedre hvis det gav noget mere, men det kan vi jo kun takke os selv for at de ikke får mere i løn ... da meget af deres lort bliver sendt over til os .....

og ja, etiske regler kender de ikke til derover ... profit, og fuck mennesker rettigheder .. tror de fleste derover tænker sådan ... i hvert fald en del af dem som sidder på pengene derover ...

// ouT

Boka

Overclocker
Tilføjet:
04-03-2007 17:15:29
Svar/Indlæg:
170/29
Alle ved at lønnen i de asiatiske lande er meget lave ! Sådan er det i alle erhverv hvor der skal samles noget ! Det jeg mener er at hardware fabrikerne giver endnu mindre løn en f.eks en tøjfabrik.

Excile

Overclocker
Tilføjet:
04-03-2007 18:06:38
Svar/Indlæg:
128/39
Produktion af computere er jo ikke dyr, men det er udvikling, support og markedsføring der koster kassen. De fleste firmaer der ikke har stort markedsførings og support sektor, kan nok komme op på en avance på 5%.

Dell, er en helt anden snak. De har et markedsføringsapparat, der kan måle sig med de største i verden (Mc'D, Coca Cola osv osv). Udover det har de en koncept om support, der også koster kassen. Lige med Dell, så bliver man lidt snydt. Dell er familiepc'er og firmaløsninger, hvor alt er inkluderet. Med en lille pc viden, så skal man se andetsteds.