Hvilken boot manager

Software d.  01. marts. 2007, skrevet af TheBroker
Vist: 378 gange.

TheBroker

Superbruger
Tilføjet:
01-03-2007 21:33:40
Svar/Indlæg:
118/23
Hej

Jeg har behov for at køre 2 styresystemer på en HD, jeg vil gerne have det som følger:

Når den booter kommer der en boot menu med mulighed for valg af styresystem.

Når man vælger system 1, skal den partition system 1 ligger på gøres aktiv og den skal boote derfra og drevbogstavet skal være c:, mens system 2´s partition kommer til at hedde D: eller lign.

Hvis man i stedet vælger system 2, skal den partition system 2 ligger på gøres aktiv og der skal bootes, samtidig skal den så også hedde c:, mens system 1´s partition kommer til at hedde D: eller lign.

Kan det lade sig gøre?
Og med hvilken boot manager

JLT2000

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2007 10:33:15
Svar/Indlæg:
1103/38
nu ved jeg ikke lige hvilke os du vil bruge men kunne forstille mig det var xp og vista.

for at få det til at virke skal du hente partion magic det nemmeste er nok at hente hirens bootcd fra en torrent ell lign bare rolig det er freeware. fylder ca 60-70mb.

har du flere diske i din maskine pil dem fra ellers kan det godt give lidt bøvl.

derefter installere du winxp på hele disken UDEN at dele disken op derefter deler du den med partion magic og du har selvføldig husket at brænde hirens bootcd ud.

så installere du vista på den nye partion og så har du 2 bootable os på samme disk. ;)

kan godt ske det kan laves på andre måder men vista skal være primary master for at kunne boote.

den vælger selv hvilken der er C: afhænger af hvilken os du bruger og den anden bliver D:

TheBroker

Superbruger
Tilføjet:
02-03-2007 10:42:51
Svar/Indlæg:
118/23
Lyder godt, men der mangler et punkt:

"...selvføldig husket at brænde hirens bootcd ud.

så installere du vista på den ny..."

Imellem de 2 linier.. hvad gør jeg der, det er vel ikke nok bare at brænde hirens bootcd?

JLT2000

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2007 11:04:31
Svar/Indlæg:
1103/38
hehe :e

du skal bruge hirens bootcd til at boote fra der ligger nemlig partion magic på. ;)

og det er en iso fil går ud du er klar over hvordan du brænder dem brug nero og burn image.

TheBroker

Superbruger
Tilføjet:
02-03-2007 11:52:16
Svar/Indlæg:
118/23
hehe jo så er jeg med.. jeg troede bare der var noget andet jeg skulle bruge end bootmagic..

takker

steen

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2007 15:01:15
Svar/Indlæg:
2870/65
Lad være med at installere Windows XP og Vista på den samme disk!

Hvis noget går galt med Vistaen, skal du starte helt forfra, da Vista ændrer XP bootmanageren....og man fjerner ikke længere det ene OS på samme måde som tidligere (ved at fjerne en linie i boot.ini-filen).
Boot.ini-filen findes ikke i Vista, så den bliver svær at redigere i.

Kør installatione af hvert system på 2 forskellige diske. Når du skal bruge det ene OS, skifter du boot-rækkefølgen i BIOS på maskinen. Det tager 30 sekunder længere.....men det virker.
Bruger selv den metode.

Fijala

Superbruger
Tilføjet:
03-03-2007 07:27:05
Svar/Indlæg:
7/0
Jeg kører netop med systemet som JLT2000 beskriver og det kører fint. Der sker ikke noget med XP hvis Vista crasher.

Det ved jeg faktisk af erfaring, da jeg allerede i november sidste år installerede Vista på en partition og jeg svinekørte det for at teste hvornår det gik ned. Det fik jeg det så til over flere omgange men det er jo heldigvis let at lave en rep. Ved boot kommmer den jo selv og beder om cden og man bliver ledt sikkert igennem processen.