Køb af ny vandkøling.

Vandkøling d.  01. marts. 2007, skrevet af ncdesign
Vist: 1231 gange.

ncdesign

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2007 21:50:54
Svar/Indlæg:
262/26
Hej Alle. Er ved at kigge på nye stumper til vandkøling, og da jeg går efter et 98% (de sidste 2 procent er til blæsere) lydløst system, er det faktisk ret mange ting, der skal vandkøles, hvilket giver anledning til et par spørgsmål... Men først setup'et:

Kølehoved (til X2 og kommende X4 Athlon): White Water (har jeg i forvejen, og der skal ret gode grunde til at udskifte det).

Kølehoved (BFG GF8800 GTS 320MB): ? men helst et med 12mm studser (resten af mit eksisterende system er med 12mm studser og slange) - anbefal gerne et.

Kølehoved Chipsæt: DD Maze4 (såvidt jeg husker) hvis det kan sidde på mit nye MB (højst sandsynligt ASUS Gamers Republic), bliver det ikke skiftet da det er meget lidt restriktivt.

HD: 2 x silentstar til 4 HD.

PSU: anbefal en til vandkøling, der på et senere tidspunkt kommer til at trække 2 x GF8800 i SLI.

Pumpe: Ja, den skal vandkøles (og lukkes inde i en kasse, så den ikke siger noget). Hælder mest til en Eheim af en slags, da den er firkantet og dermed ret nem at lave en slags 'kappe' i kobber til, så den også kan vandkøles.

Radiator: DangerDen double heatercore (http://www.dangerden.com/store... ) med 2 x 120mm blæsere og plexishroud (næsten 100% lydløs og jeg er ret sikker på den er tilstrækkelig til alt hvad jeg kan smide efter den + den er meget lidt restriktiv.

Altså i alt syv stumper der skal vandkøles, og det rejser spørgsmålet om, jeg skal vælge en stærk pumpe og køre det hele i et loop, køre det hele i et loop med 2 pumper, eller lave 2 separate loops...

Mine egne observationer og forudsætninger:

Kabinettet bliver højst sandsynligt et Chieftech Maxitower DA-01B-D (Har nemlig kig på et billigt et til projektet, og jeg syn's egentlig der er ret god plads...)

1 loop: kommer til at kræve en ret stærk pumpe, det det skal trække vand igennem 7 køleblokke, og dermed bliver det jok ret svært at gøre den stille, men jeg ved ikke hvor meget f.eks. en Laing DDC-pro larmer. Har pt. en Eheim 1048, der ikke siger ret meget, men den er jo ikke 100% lydløs - og samtidig temmeligt svag, så det bliver ihvertfald ikke den hvis det hele skal køre på samme streng. Derudover kunne jeg godt forestille mig, at jeg bliver nødt til at smide en ekstra radiator ind i loopet, så det f.eks. bliver: pumpe -> radiator -> CPU -> GFX -> ekstra radiator (eks. blackIce Pro til 1 x 120mm) -> chipsæt -> HDD -> HDD -> PSU-> Pumpe (altså køleblokken omkring pumpen.

Hvad siger folket - nogle med erfaringer med så mange enheder på samme pumpe.

2 pumper: Virker lidt som fråds på mig, men måske det er det værd, hvis det hele kunne trækkes af f.eks. 2 x Eheim 1048 (som jo er ret lydløse i forvejen og dermed nemme at dæmpe ned).

2 separate loops: Jeg forstiller mig at pumperne bliver Eheim 1048 (har nemli' 2 i forvejen).

loop 1: Pumpe -> radiator (double heatercore) -> CPU -> GFX -> pumpe (igen: kappen omkring blokken)

loop 2: Pumpe -> radiator (blackice pro 10mm) -> chipsæt -> HDD -> HDD -> PSU -> pumpe (igen: kappen omkring blokken) Jeg kunne godt forestille mig, at dette system ville være 10 eller måske endda 8mm, da det vil lette slangeføringen betydeligt, og der ikke er det store behov for enormt flow som i loop 1.

Nogen gode ideer til hvad jeg skal vælge af stumper, og hvilken løsning der vil være ideel?

Specielt pumpe-valg er jeg ret interesseret i mht. løsning 1 med det hele på samme pumpe, da jeg godt kunne tænke mig at vide om de kraftige Eheims kan leve op til Laing DDC-pro f.eks (det er noget nemmere at vandkøle end Laing, såvidt jeg kan se på billederne).

På forhånd tak, og tillykke med at du holdt til at læse hele den lange tekst! 😉

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
01-03-2007 23:59:57
Svar/Indlæg:
20170/383

Jeg ved ikke så meget om de forskellige stumper. Men jeg læste en interessant artikel på www.h2okoeling.dk om bruger af flere pumper og om de skal køre serielt eller parallelt.. Dette kunne måske være værd at læse.

link:
http://h2okoeling.dk/?site=sho...

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2007 00:04:48
Svar/Indlæg:
20170/383

Jeg forstår i øvrigt ikke det der med at lukke pumper inde og køle dem. Det virker sådan lidt som overkill, eller hvad man skal kalde det. Jeg tror ikke du vil få noget ud af det i forhold til det at du får det højere flow med en smule varmere vand.

Tiger

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2007 10:10:30
Svar/Indlæg:
545/13
tror du ikke du har ladet fantasien løbe lidt for vildt med dig mht. hvor meget der er grund til at køle?.

efter min mening er der mange psuer der ude som ikke kræver vandkøling for at være særdeles lydløse.

Hvis du evt. undersøger noget om Laing D5 vario finder du ud af at det er en super god pumpe der kan indstilles så den heller intet siger, eller så den larmer som eks. en slidt eheim.

Udover det.. hold det i et high flow system, det sætter mindre pres på pumpen, og holder temperaturer godt nede. Har du problemer med knæk osv, så køb 90 graders bøjninger samtidigt med du køber de andre ting.

Jeg har selv haft sådan en heatercore, og må indrømme at den ikke er min kop te, så jeg har selv købt en black ice extreme dual radi igen, den er meget dyre, men er nem at arbejde med, samt lameller bukker ikke så nemt = nemmere at rense :).

Tahiti

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2007 10:35:49
Svar/Indlæg:
2676/147
Har sådan en: Laing DDC-pro til at ligge her og venter på jeg tager mig sammen til at samle mit vand.

Har testet den og vil altså sige det sådan: Jeg troede ikke den kørte ! Den var HELT stille og efter min mening 100% lydløs.

Tahiti

ncdesign

Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2007 12:28:14
Svar/Indlæg:
262/26
#2:
Dels er det et 'for sjov' projekt, dels larmer mine eheim-pumper mere end mine blæsere, så derfor skal de lukkes inde. Der har du forklaringen på at lukke dem inde. vandkølingen er udelukkende for at de ikke skal brænde af, når nu de ikke kan komme af med varmen længere.
Så for at konkludere: jeg får det ud af at vandkøle pumpen, at den bliver 100% lydløs.

#3:
Nej - som skrevet ovenfor, er det et dels et 'for sjov' projekt, dels ret seriøst da jeg gerne vil bygge en helt lydløs maskine (ikke en særdeles lydløs 😉 og de blæsere jeg har kig på, ligger på 8 - 10dB og det er så lavt, at jeg ikke kan høre det.

Laing D5 Vario er skrevet på listen - problemet er bare, at såvidt jeg kan se, så larmer den noget, når den skal hive noget vand igennem et system (og med 7 enheder, kommer der jo noget tryk på).

Mit nuværende system er 12mm, så selve stumperne er på plads - de 8 - 10mm system, var til en sekundært loop, hvis det bliver løsningen...

Ang. heatercore, så tror jeg det er lidt en religionssag. tests siger, at den er en af de absolut mindst restriktive og absolut bedst ydebde, og det betyder noget i et highflow sys...
Og ca. 700 for en radi jeg har i forvejen, er nok lidt meget at spendere 😉

#4: tak for input - det er lige den slags jeg mangler!

@ all: tak for jeres svar! venter i spænding på flere 😉

Rønn

Overclocker
Tilføjet:
04-03-2007 01:12:35
Svar/Indlæg:
311/12
jeg har for at være ærlig ikke en fis forstand på vandkøling men sådan som jeg ser på det vil det helt klart være at foretrække 2 seperate kølesystemer..

Så vil jeg også tro det var bedst hvis den ene hed
cpu -> 2 x HD -> pumpe

og det andet
GFX -> chipsæt -> psu -> pumpe

Men igen det kommer fra en der ikk er så meget inde i vandkøling ;)

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2007 11:24:38
Svar/Indlæg:
4112/53
En vandkølet PSU koster i omegnen af 1700kr, og det er "kun" en 500W, som ikke vil være i stand til at trække en quadcore + G80-SLI system.

Så jeg vil anbefale dig at købe en FSP-Epsilon elelr NorthQ Giant reactor PSU, og hvis du mener at blæseren larmer for meget, så skift den ud med en 1200-1500rpm 120mm (i Epsilon'en).

Pumpe, der har jeg selv haft kørt med 2*Hydor L30 i serie, men ved at skifte til én Laing DDC-Pro plus, så faldt temp. 5° på CPU, ved kun at skifte pumpen, resten er/var det samme.
Der ud over, så er en Laing pumpe mere kompakt, end L30 og 1048, så det gør at du har mere plads, og med de anti-vibrations beslag der er med til Pro, så er den nem at monterer i 3.5" drivebays, hvilke du vil have rigeligt af, i et DA-01 kabinet (der er 6 (7, der er også 1 oppe i den nederste 5.25" til floppy, men kan ikke erstattes af et 5.25" drev) stk. i dem).

Jeg selv kører med 10mm Push-in, i mit GFX-loop, og det har jeg ikke fortrudt.

Hvis du vil reducere modstanden i dine loops, så kunne du kører med et parallelt system, hvor du f.eks. kører som flg:
6mm push-in til Silent star kølerne (gør jeg selv til min egen), mosfet blokke og NB
10mm push-in til GFX og CPU, mens du kører med 10mm push-in eller 12mm ID som forsyning fra reservoir, ned til pumpen og hen til manifolden, og fra manifolden til radi ned til reservoiret igen.

Det vil dine 1048 pumper kunne klare uden problemer, og der har du fordel i manifolden, da du så kan sætte pumperne til at køre parallelt ind i manifolden (hver sin ende af manifolden), og på den måde sørge for et godt flow i alle kølehovederne.

hdd, mosfet og NB kræver ikke ret meget flow, hvorfor jeg siger de små slanger dér, mens CPU og GFX har bedre af jo mere flow der kan presses igennem dem.

Det er den opsætning jeg ville vælge, hvis du kun går efter støjsvaghed.
Skal der være støjsvaghed OG kraftig køling, så vil jeg sige 2 loops, med GFX, NB, hdd, psu og mosfets i det ene loop (single radi, GFX som sidste blok), og CPU i det andet loop.

whitewater var et glimrene kølehovede, og er det stadigvæk, men det er lavet til køling af single cores, ikke dual, og slet ikke quad cores, så det vil ikke køle en quadcore ret godt, i forhold til f.eks. Apogee eller Apogee GT (sidstnævnte er meget ny, og ikke i DK endnu).

Hvis du vil kører med ét serielt loop, så smid en DDC-pumpe i, hvad enten det er en 1T, Pro normal eller plus modellerne, så vil den til en hver tid banke dine to Eheim 1048 i serie, mens et parallelt setup (som jeg beskrev tidligere), det er jeg noget mere i tvivl om.

Ang. 10mm push-in vs 12mmID, så er begge to egentlig lige gode, da 10mm push-in har en lysning på ca. ø8mm, mens lysningen i 12mm ID-studse også er på ca. ø8mm, hvilket i resulterer i, at i bund og grund, så er der nogenlunde lige stor modstand i systemet, hvad enten der er 14+ studse med 8mm ID, eller om hele systemet er 8mm ID generelt, da der opstår en hel del turbulens ved slangestudsene, resulterende i spildt pumpe-kraft.

En anden fordel, ved at køre med Laing DDC pumperne er, at du kan regulere hastigheden på dem, med en blæserstyring, der kan klare de up til 18W (DDC-pro plus, A.K.A. Ultra), eller du kan købe en Aquacomputer Powerajust USB, sådan at du via SW kan styre pumpens hastighed, så du kan kører 100% ved f.eks. gaming, men når du så stiller maskinen til at stå idle, så reducere du bare pumpens ydelse, og så er der endnu mindre støj.

Yderligere, så kan de 18W en ultra "levere" af varme, sagtens køles passivt, så du behøver ikke en køleblok til denne, hvilket dog er en fordel, med 1048 eller L30.

Webnik

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2007 15:38:55
Svar/Indlæg:
2356/28
Spændende projekt :e

De dele jeg har valgt er jeg fuld ud tilfreds med og det kan sagtens køle mere og det siger ikke en skid.
Købte en HD cooler til min raptor disk til at starte med men tog den af igen da den ikke blev varm alligevel og skulle sættes i en antivibrations ramme(synes raptore larmer en del) hvor der ikke var plads til vandkølingen.

Til det 320 GTS mangler jeg stadig lidt info fra producenten om den er kompatibel med:
http://www.coolerkit.dk/produc...

Ovenstående kom jo før 320 MB versionen, men kan ikke se hvorfor de ikke skulle passe sammen. Anyway, den køleblok er virkelig god. Før kunne mit kort komme op over 80 grader med stock køleren. Nu kommer den ikke over 45 grader uanset hvor meget og lang tid det er belastet:)