Køling og støj i Asus barabone

Luftkøling d.  05. marts. 2007, skrevet af Lasborg
Vist: 550 gange.

Lasborg

Superbruger
Tilføjet:
05-03-2007 10:28:36
Svar/Indlæg:
5/1
Jeg har købt mig en asus barebone som jeg kører med en E6300 core 2 Duo den er ikke OC og den har en en Arctic Cooling Alpine 7 cpu køler med arctic silver 3 paste.
Jeg har en lownoise papst 80mm fan (1000 rpm) som indsugning og en thermaltake 80mm mm fan som kører ved 7V (ved ikke med RPM) som udsugning. (regner med at skifte til en 92mm Scythe Minebea fan eller lignende).
Idle temp på CPU (jeg kører med SpeedStep) er 30 grader
Idle på systemet er 36-37 grader (med 3 stk 7200 harddiske som varmekilde)

Jeg kan ikke få asus Q-Fan til at sætte hastigheden på Alpine 7 køleren ned, den kører konstant ved ca 2300 RPM. Burde Q-Fan ikke klare det når nu min Alpine 7 er med PWM. Ved 30 grader idle burde hastigheden nok ikke være meget over 1000 RPM.

Jeg har også prøvet med SpeedFan, og den vil heller ikke sætte hastigheden ned. I øvrigt melder SpeedFan en AUX temperatur på 125 grader. Det er åbentlyst en feljmåling, kan det være skyld i at Q-Fan / SpeedFan ikke vil sænke hastigheden.

Lasborg

Superbruger
Tilføjet:
05-03-2007 11:05:32
Svar/Indlæg:
5/1
Har lige kørt en SiSoft Sandra test, den siger at min alpine 7 ikke har auto fan speed control. Men det kan da ikke passe det skulle den jo have.

Lasborg

Superbruger
Tilføjet:
06-03-2007 01:39:35
Svar/Indlæg:
5/1
Så fandt jeg langt om længe ud af at man skulle cleare CMOS, med en jumper på bundkortet. Så kom der gang i blæserstyringen. Min Alpine 7 kører nu ca 550 RPM næsten konstant.

Hvornår træder blæserstyringen til. Man kan jo ikke indstille en target value i bios? + hvor varm bør en core 2 duo E6300 være/blive.

En anden ting jeg har lagt mærke til, i SpeedFan, har jeg både en CPU temp og CORE0 og CORE1 men der er stor forskel på de 3.
Ved belastning er CPU 40 grader og de to CORE er på 47-50 grader. Hvilken temp skal man stole på?

og selv ved fuld belastning speeder cpu køleren ikke op, den holder sig omkring de 550 RMP, er det ikke lige lidt nok (ifgl asus probe så er alt under 800 RPM for lidt)