Linux for første gang!

Software d.  06. marts. 2007, skrevet af darkplayer
Vist: 355 gange.

darkplayer
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2007 18:16:44
Svar/Indlæg:
1123/442
Jeg har længe haft lyst til at afprøve styresystemet Linux, og da jeg fornylig fik en gammel laptop (Athlon xp 1200 Mhz og 128 ram) ville jeg da lige prøve det :D

Men problemet er, at jeg aldrig har prøvet Linux før, så føler lidt ude på hærens mark...

Jeg ved at der findes flere versiner af lkinux, men hvilken version ville i anbefale til sådan en ***** computer?? ER det forresten gratis?

Claus35
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2007 19:45:55
Svar/Indlæg:
5410/123
Ja, det er gratis :)

Jeg kender ikke ret mange udgaver, men Ubunto er den flotteste. Så den ville jeg vælge, men måske ikke lige til den der bærbar...

Du kan også prøve Knoppix. Den brænder du på en cd, booter, og du er inde. Den skal altså ikke installeres :o Den plejer jeg at bruge, hvis min pc har problemer. :)



syska
 
Superbruger
Tilføjet:
06-03-2007 20:46:51
Svar/Indlæg:
1085/26
Claus: Flotteste er meget indoviduelt og da de fleste enten bruger KDE eller Gnome, kan de moddes lige så meget .... og se ligeså flotte ud ... men det er nok mere smag.

Jeg ville helt klart kaste mig over Ubuntu

Xubunde - Bruger XFCE - http://www.xubuntu.org/
Kubuntu - Bruger KDE
Ubuntu - Bruger Gnome

XFCE bruger helt klart mindst ram ... den ville jeg klart vælge.

nem at opdatere, gode guides, etc.... dejlig og nem for nye.

P.S: Vi burde have en Linux/BSD kategori herinde ...

// ouT



Anonym2020123121820
 
Superbruger
Tilføjet:
06-03-2007 21:03:58
Svar/Indlæg:
22/2
Jeg har for nyligt installeret ubuntu på en ældre (læs: gammel) K7 med 700mhz med 256mb ram, og det kører forbløffende godt. Jeg tror dog jeg vil prøve at installere Xubuntu, da det skulle bruge endnu færre ressourcer.

Jeg havde lidt begynder vanskligheder med at opdatere ummidelbart efter installationen men jeg fandt god hjælp her: http://ubuntudanmark.dk/forum/

Held og lykke med forsøget 8)



darkplayer
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2007 21:07:13
Svar/Indlæg:
1123/442
Hvad med styresystemet Debian, er ville det ikke være mere velegnet til min bærbare?



beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2007 21:25:35
Svar/Indlæg:
3943/44
Ikke at jeg ikke gerne vil hjælpe her, men prøv at kik ovre på www.linuxin.dk , som vist er danmarks største Linux forum.
Ubuntu er jeg aldrig blevet glad for, nok mest fordi jeg fortrækker KDE desktoppen, og Kbuntu var i hvert fald ikke så stabil som gnome udgaven for et år siden.
XFCE er en dejlig desktop, som ikke bruger meget ram, men der findes mange endnu mindre alternativer.
Jeg bruger selv OpenSuse, som også er en af de nemmere distroer at gå til.

Et godt sted at starte er at læse introduktionen fra Linuxin.dk's godt i gang guide.
http://godtigang.linuxin.dk/
Introduktions siderne vil give dig lidt viden om de grundlæggene ting som at Linux ikke er windows, men det er to forskellige systemer men i sidste ende skulle de gerne udføre de samme opgaver.
Men bare lige for at være sikker på at du ved det, så kører Linux som grundregel ikke windows programmer, nogle af disse kan emuleres i Wine, men det er med varierende succes.
Jeg vil i hvert fald anbefale at man prøver at finde alternativer inden man prøver at emulere.
Guiden skulle også gerne lære dig lidt grundlæggene Linux terminologi.

Linux kan godt koste penge, men det er kun hvis man køber distrobutioner med specielle features eller med support.
For almindelige brugere er der ingen grund til at betale for support, det kan man få gratis på nettet.



beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2007 21:34:48
Svar/Indlæg:
3943/44
#4 debian er ikke mere velegnet end Xubuntu, da Xubuntu er bygget på debian.
Debian kan måske optimeres en smule mere end Xubuntu, men der er mere arbejde i at lave sætte systemet op i første omgang, Xubuntu cd'en smider du bare i maskinen, så loader Linux systemet direkte fra cd'en, så du kan se om alt ting virker, hvis det gør, så er det bare at finde install programmet i menuen.
Dette er der endnu kun få distrobutioner der kan.

Hvis man virkeligt vil have et system som er helt optimeret til ens maskine, så skal man selv kompilere, der er dog også destributioner som gør dette forholdsvist nemt, men det tager lang tid, og skal nok skræmme de fleste nybegyndere langt væk.



@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
08-03-2007 08:40:14
Svar/Indlæg:
4033/364
hvis du er modig, så kan du også prøve en DSL (damnsmallliunux.org) , det fylder ca. 50MB og kan bootes via USBstick eller lign.. en god ide for at prøve om det er noget er at teste det via en LiveCD (installerer ikke noget) eller via en VMWare player (virtuel PC via windows, kører dog langt fra så hurtigt som hvis det var installeret) ..

PCBSD.org er et interessant alternativ, men er baseret på KDE (desktopen styres af Kde) og FreeBSD (BSD minder om linux, men er et helt tredje styresystem)

openSuse .org findes som liveCD er også interessant.



TroelsOlesen
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-03-2007 19:49:41
Svar/Indlæg:
1996/65
Til en første gangs bruger, der vil jeg nok anbefale ubuntu eller kubuntu.

xubuntu som køre på xfce4 er ikke helt så kønt at se på, men hvis man er mere ude efter ydelse end en flot desktop, så er det da også en mulighed.

Dog skal man være opmærksom på at windows og linux er meget forskelligt opbygget som 'teamet' nævner. Hvis man derfor vil lære linux dybere at kende, så bliver man nød til at bruge en del tid på at lære fil-system strukturen.

Guide til Ubuntu
http://ubuntuguide.org/ :i