Montering af køler på 4CoreDual-VSTA

Bundkort / CPU d.  12. marts. 2007, skrevet af Super-djon
Vist: 286 gange.

Super-djon
 
Overclocker
Tilføjet:
12-03-2007 16:53:34
Svar/Indlæg:
12/7
Hej igen!

Jeg har ledt på lidt forskellige sites, og set montering af kølere.
Men kan ikke rigtig blive klog på hvor svært egentlig er...

Synes selv jeg temmelig ferm til installation af hardware, men har aldrig monteret en køler, da jeg som regel har købt en færdigsamlet maskine, eller i hvert fald har fået cpu'en monteret.

Mit spm:

Er det svært at montere en standard boxkøler, ville nemlig gerne spare de 250 kr. som firmaet skulle have for gøre dette? Antager der er kølepasta på køleren, så "blot" drejer sig om at klikke den på?

Erindrer Athlon XP i sin tid gerne ville gå i stykker, såfremt man ikke var meget påpasselig med monteringen af køleren, er dette og aktuelt med en Core2duo?

!-!Shake!-!
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2007 17:02:37
Svar/Indlæg:
3944/384
Det er ligetil :) Du kan også finde guids på nettet, ja sågar videoer hvor de tager det et skridt ad gangen... Tror du kan finde en instruktionsfilm på Asrock´s hjemmeside... Men altså det er ligetil :) Vil sige du sagtens kan gøre det selv... Og jo der plejer at sidde kølepasta på køleren, men dette er af ringe kvalitet, så vil råde dig til at købe en lille tube Artic Silver 5... Det kan fåes alle steder, bla på shg.dk, til cirka 50kr. :)




Shake



!-!Shake!-!
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2007 17:03:34
Svar/Indlæg:
3944/384
Og har du spørgsmål kan du altid lige spørge herinde ;)



Shake



Webnik
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2007 17:09:17
Svar/Indlæg:
2356/28
Det er ikke svært.

Stock køleren skal sidde med 4... øhh... spyd som man presser ned i hullerne på bundkortet og så spænder man den til i trin. Lidt som når man skifter hjul på sin bil :e ...og nej, man skal altså være enormt klodset hvis man beskadiger CPU´en



Super-djon
 
Overclocker
Tilføjet:
12-03-2007 18:18:26
Svar/Indlæg:
12/7
Super... Tak

Men har forstået at man skal være temmelig påpasselig med mængden af kølepasta, og er ikke rigtig klar over hvor meget vi snakker om? Og dette skal blot påsmøres kernen?

Mvh

Super-djon



Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2007 19:34:37
Svar/Indlæg:
2620/327
#4 Jeg vil nu mene, at du første gang sagtens kan bruge den kølepasta, der sidder på boxkøleren - det har jeg selv lige gjort for nylig, og det fungerer skam udmærket.

Når/hvis du skal bruge noget andet kølepasta, skal du bare smøre et tyndt og jævnt lag på både køler og CPU - brug fx et kreditkort til at fordele det med.

Og så vil jeg foreslå Arctic Silver Ceramique i stedet for Arctic Silver 5 - det er billigere og lettere at arbejde med, og der er max. 2 grader at hente ved at bruge AS5 i stedet. Derudover behøver du ikke skifte Ceramique ud, hvis du afmonterer og genmonterer køleren - det skal du med AS5. Men det er selvfølgelig dit eget valg :)



hot_fifty
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-03-2007 19:36:43
Svar/Indlæg:
900/20
det skal bare smøres ud.. Brug endelig ikke for lidt og heller ikke for meget.. det skal helst dække hele køleoverfladen og har du en C2D så er de ofte skæve - I det tilfælde gør lidt ekstra pasta ikke nogen skade