Ny PSU, chill død.

Diverse d.  15. marts. 2007, skrevet af Djopti
Vist: 368 gange.

Djopti
 
Superbruger
Tilføjet:
15-03-2007 12:26:28
Svar/Indlæg:
468/64
Hej..

Desværre døde min Chill spu her den ene dag, og jeg skal jo have en ny..

Jeg har kigget på en Raptoxx 1.3 550W Super Low Noise, på mm-vision.dk
Er den noget værd, for jeg gider ikke ofre en bondegård men skal kunne trække mit system, og være stille.

Eller shavde jeg kigget på den her http://www.thermaltake.com/pro...

De koster begge under 600 med fragt, har i nogle andre foreslag til hvad jeg kan købe, til under 600?

Link: http://www.raptoxx.com/

Tak på forhånd!

Advanced
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2007 12:31:23
Svar/Indlæg:
6899/119
Et link til omtalte PSU ville være kanon.



Djopti
 
Superbruger
Tilføjet:
15-03-2007 12:39:35
Svar/Indlæg:
468/64
Man kan ik linke til mm-visions side, men den ligger under strømforsyninger på deres side.

Har lidt svært ved at finde noget om den på internettet!



Djopti
 
Superbruger
Tilføjet:
15-03-2007 12:48:57
Svar/Indlæg:
468/64
Tror det er den her: http://www.raptoxx.com/downloa...

Hvad jeg læse mig til har den vist ik sata-connector eller 6-pin til pci-e. :(

http://edbpriser.dk/Products/L...
NorthQ alrmer kun 12 db, men er de skulle da ik være speciel gode?



hot_fifty
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2007 13:06:47
Svar/Indlæg:
900/20
NorthQ er som chill. Det db de oplyser er sikkert heller ikke troværdigt. ligesom ms ved fladskærme.. Jeg ville tage en 550W antec TruePower til ca. 700kr



Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2007 13:20:51
Svar/Indlæg:
6181/270
#4 nothQ er ikke ligesom chill-innovation, ders psu'er er af langt bedre kvalitet

enig med den antec 8)



Djopti
 
Superbruger
Tilføjet:
15-03-2007 13:25:46
Svar/Indlæg:
468/64
Jeg ville da også gerne have en antec, men den koster lige lidt for meget til mit forbrug.

Er det så en NorthQ jeg skal kigge efter ?:(



Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2007 13:30:11
Svar/Indlæg:
6181/270
har en northQ som er meget stabil og sammtidig er støjsvag



Djopti
 
Superbruger
Tilføjet:
15-03-2007 13:34:10
Svar/Indlæg:
468/64
#7 hvad hedder den ?:(



Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2007 13:40:11
Svar/Indlæg:
6181/270


Djopti
 
Superbruger
Tilføjet:
15-03-2007 13:57:11
Svar/Indlæg:
468/64
Ok.. hvor meget støjsvag snakker vi om ?:(



hot_fifty
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2007 14:02:22
Svar/Indlæg:
900/20
den er ultra silent :e

NorthQ er ikke som Chill, men det er ikke bedste kvalitet som prisen også indikere, men til dit budget er den god



Djopti
 
Superbruger
Tilføjet:
15-03-2007 14:08:03
Svar/Indlæg:
468/64
Så bliver der bestilt sådan en sjover snarest muligt! Tak for hjælpen guys!



Sir
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2007 14:11:31
Svar/Indlæg:
2872/90
#11 chill og NorthQ er da næsten det sammen. intet er du heldig og for noget som holder ellers for du noget lort som går i stykker efter et halvt år.. de begge er semi billige producter efter min mening..



Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2007 14:25:42
Svar/Indlæg:
6181/270
#13 dyre produkter er heller ingen garanti for at det er kvalitet eller godt :p



Sir
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2007 14:34:33
Svar/Indlæg:
2872/90
#14 Normalt betaler man jo lige det ekstra for at få et kvalitets mærke.. og jo der kan jo stadig være fejl i de produkter men chancen er mindre for at få et produkt med fejl.. det var ligesom der min pointet ligger..
For Chill og NorthQ der betaler du lige lidt under andre kvalitets mærker og det betyder os der er flere af deres produkter der er fejl på.. gider man ik betale de 100-200 mere så er Chill og NorthQ lige sagen for en.. nogen gange kan man være heldig..!!

Nu har jeg haft min Chill 510w i 3 år og den kører stadig. begyndte at larme for et månedet siden. men efter jeg rensede blæseren så køre den perfekt igen..



beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2007 17:10:00
Svar/Indlæg:
3943/44
NorthQ og Chill PSU'er det samme...
Lavet samme sted, nemlig af LC-power, som også laver SHG's strømforsyninger.

Jeg ville snuppe en Seasonic S12 - en 500watt modellen skulle ikke have problemer med at trække dit system.
Evt. hvis det skal være lidt billigere, så en antec earthwatts, de skulle også være ret gode.
Fordælan da dit system bruger da en del strøm, lidt udregninger siger 500watt kvalitets strømforsyning. - snupper du en billig strømforsyning skal du have 800watt for at være sikker på at den kan trække det:
http://web.aanet.com.au/SnooP/...

her er et par lister hvor du kan se hvad du skal gå efter, dog vil jeg mene at jonnyguru's liste er den bedst bearbejdede.
http://www.jonnyguru.com/forum...

XS.org's er okay, men nogle af modellerne er tilføjet på et lidt tynd grundlag.
http://www.xtremesystems.org/f...

Men for begge lister gælder at jo højere Tier jo bedre.

#14 nej, men det giver et godt hint.



Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2007 17:36:56
Svar/Indlæg:
6181/270
#16 nogle brugbare links der.
men man skal altid tage hvad de siger med et gransalt.

og hvordan tester de så deres psu'er?
hos computergeil har den en rigtig teststation der gør at de kan belaste den med 100%

nice siger jeg bare :e



CoffeeCan
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2007 18:27:37
Svar/Indlæg:
3394/170
#16 lol er det LC power der lavet Chill og NorthQ - omfg.. - det er lidt langt ude, det vil sige min LC power psu er meget i familie med Chill og NorthQ - griner ^^

Men nap en antec eller seasonic PSU det er kvali..

Sry for OT



Webnik
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2007 18:53:08
Svar/Indlæg:
2356/28
Folk har så meget imod NorthQ... Det forstår jeg ikke helt.
Har haft 2 af dem og de ligger fint og stabilt i spænding og der har aldrig været noget med dem jeg har haft. Den første i 3 år.

Medmindre i selv har prøvet en og haft dårlige erfaringer med dem så lad være med at lukke sådan en gang crap ud fordi i engang har læst en artikel hvor en gut var træt af sit produkt. Der er alt for meget ukvalificeret gætværk igang på dette forum mht dette.



Sir
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2007 19:17:37
Svar/Indlæg:
2872/90
#19 tror næppe du ved hva du snakker om okay.. northq er ik et mærkevare de laver mange psu´er hvor der er fejl på desuden laver de total rip off af zalman køler. men det er selvfølelig en anden snak.. Nu kender jeg en del som har haft med northq at gøre og det er altid det samme de siger.. betal de 200kr mere og få noget ordenligt!! og der har os været en hav af tråde så vidt jeg husker med døde northq..
Så at du ik har haft problemer med dine betyder jo ik de laver super gode ting vel..

jeg indrømmer da os at chill ik laver mærke vare men jeg har da stadig haft min i 3år uden probs ligesådan har min bror og hans kammerat..



Nosferatu
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2007 19:19:35
Svar/Indlæg:
2029/63
Mappels, måske du skulle tage lidt mere ved lære af hvad der bliver sagt istedet for at stile spørgsmål ved det hele.

Det er jo YDERST kompetente mennesker der oplyser dig omking dette emne!

Og JohnnyPSU + Computergeil er det 2 beste steder i verden til at teste sådanne ting.

DOG har man ALTID lov til at lovprise sin Chill! Fakta er bare det er noget billigt noget og som konsekvens af det kan du resikere at miste hardware!





Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2007 20:09:29
Svar/Indlæg:
6181/270
#21 har man ikke lov til at stille spørgsmål ?:( :e
eller lærer man sgu da ikke noget :00


kender ikke johnnyPSU nok derfor jeg spørger :e




Webnik
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2007 20:10:43
Svar/Indlæg:
2356/28
#20

Jeg har bare ikke været uheldig. Når jeg nu aldrig har haft én eneste fejl med en NorthQ, hvorfor skulle jeg så ikke råde til en. Hvad mener i selv gør deres produkter dårlige? Jeg har selv set nogle tråde med døde northq´s men jeg har sku også set det samme med andre "anerkendte" mærker som seasonic, enermax, silverstone og zippy der holdt 1 uge eller mindre.

Hovedreglen er selvfølgelig at man får hvad man betaler for. Men jeg synes der er for stor tendens til at skære alle over en kam når der bliver rådet til nyt hardware. Meget ala: Køb denne her ellers får du noget rigtig lort der går i stykker i en fart og ødelægger din hardware. I 90% af alle tilfælde er det jo en lodret løgn og misvisende. Ukvalificeret gætværk fra folk der simpelthen ikke ved hvad de snakker om.

Jeg kan sagtens sætte en finger på en masse hardware hvor jeg med sikkerhed kan sige at det ikke duer til noget. Men det er langt mere per model jeg kan gøre det end på varemærket.






beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2007 22:24:57
Svar/Indlæg:
3943/44
Webnik - Jeg har selv haft en NorthQ og den kørte da også fint i 1-2år, til sidste blev der store stabilitets problemer.
Men slap da for de problemer mange havde med støj.

Men du har ret alt hardware kan have fejl, om det er "kvali" eller ej.
Men tilgengæld holder kvali generalt meget længere, og der er oftest færre enheder med fejl.
Når det kommer til strømforsyninger, så kan man være uheldig at en billig strømforsyning rykker alt ens hardware med i et fald, hvor i mod strømforsyninger af en vis kvalitet, er sikret mod at skade resten af maskinen.

Her er en liste over mange af de producenter af strømforsyninger der findes.
Genkendt af UL nummer.
http://jonnyguru.com/SMPS_UL.h...
Det skal siges at flere producenter laver modeller af forskellig kvalitet.
F.eks. er flere af antec modellerne som er lavet af Seasonic, lavet med lidt dårligere komponenter, men de skulle stadig være gode til almindelige maskiner.

Ps. LC-Power og L & C Power er to meget forskellige firmaer, L&C Leverer altså noget højere gennemsnits kvalitet.



#25
doit
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2007 22:35:32
Svar/Indlæg:
998/134
kik på Fortron eller det fsp de har 1/2% fejl på deres psu
enermax er med deres nye serier af psu ,også ved komme godt ned i fejlprocent 1-2 %
man skal gå efter mærkevare
fsp
enermax
seasonic
antec
osv
der jo nok en grund til folk skriver om northq og de problemer de har




Webnik
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2007 22:40:55
Svar/Indlæg:
2356/28
Som jeg skrev før kan du ikke generalisere producent men mere en model... Det er her jeg synes det grænser til det latterlige. Folk begynder uhæmmet at generalisere og lukke en masse fis ud der ikke passer og som de fleste ikke ved noget som helst om.

Husk at der er forskel på hvad folk skal bruge deres udstyr til! Jeg synes det er dybt latterligt at én der spørger om gode råd til hans nye system til max 6000 kr får at vide at han SKAL have en PSU og bundkort til 1500 kr. pr stk og må derefter nedgradere resten han ellers gerne ville have brugt mere på.. DET er der meget tendens til her.

Jeg siger ikke at en NorthQ eller andre low cost PSU´er er lige så gode som f.eks en en enermax galaxcy til det 3 dobbelte, men i små low cost systemer er det ganske fint og der skal man ikke lægge ud med at alt andet end de store dyre forkromede løsninger er skod.





Webnik
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2007 22:52:30
Svar/Indlæg:
2356/28
Har hørt merzedes 500SL skulle være en bedre bil end en opel vectra. Jeg skal kun bruge den 5 km på arbejde og har en årsløn på 200.000. Kan det betale sig at købe sådan en?

Svar: ja for satan, den vectra stinker... troede ikke der stadig var folk der købte vectra´er idag???? Kender godt nok ikke opel da jeg har en ford. Den går sikkert i stykker første gang du skal på job.

Skåret ud i pap men sådan ser det tit ud her...



#28
doit
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2007 00:50:14
Svar/Indlæg:
998/134
jaja en seasonic på 500watts kan også gøre det
den holder hvad der skrives om ampere på psu
tænkt lige over det
har set en hel del psu som har ristet pcer
det er hverfald ikke et sted man skal begynde at spare




Djopti
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2007 07:05:35
Svar/Indlæg:
468/64
Antec earthwatts 500W

Det bliver nok mere den, bare synd at kabinettet er standard farve!

http://www.antec.com/ec/produc...



Advanced
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2007 07:36:37
Svar/Indlæg:
6899/119
#26 + #27

Det er jo lodret løgn det der!

Og hvis det virkelig plager dig at tingene er sådan herinde (I dine øjne), hvad laver du så her?



Webnik
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2007 08:36:13
Svar/Indlæg:
2356/28
#30

Det er et debatforum så jeg siger min mening, og nej det plager mig ikke specielt men synes der er for mange herinde der nærmest latterlig gører alt andet end hvad de ikke lige tror på uden egentlig at vide noget som helst om det andet end hvad de lige hører andre sige. Medløbere.

Du kan sjældent slå ned på en producent og sige at DE laver KUN skodprodukter. Nu er det skam heller ikke alle der gør dette. Men mange vælger at hoppe med på vognen uden der er nogen grund og viden.


Jeg har bygget servere med komponenter fra nogle af de producenter der bliver nedgjort her siden før i lærte at slå toiletbrættet op derhjemme, der har kørt flere år non-stop. Læs hvad der står istedet for at pille specifikke linjer ud i min tekst.






Advanced
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2007 08:40:21
Svar/Indlæg:
6899/119
#31

Ja så skal du lige udnytte situationen til at hæve dig over os andre bare fordi du har rodet med computere i flere år ;)



#33
sko
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2007 08:42:03
Svar/Indlæg:
1954/464
har lige løseligt læst det meste..

vil give webnik ret i nogle af hans punkter.

Webnik generaliserer også lidt når han efterhånden siger at mange indlæg herinde tager den drejning.

Det kan måske være fordi det her er et overclocking/hardware forum, og mange derfor koncentrerer sig om kvalitet.

Men tilbage til psu.

Jeg bruger pt en northq, jeg har aldrig haft en chill men har da haft seasonic, antec og silverstone.

Northq har ikke givet mig problemer. Er modulær, og leverer nogle fornuftige spændinger.

Seasonic er fine, dejlig stille og meget stabile.

Silverstone har været de kraftigste jeg har haft, og de har altid leveret stabile spændinger. Men selv en silverstone kan have en dårlig dag, og jeg havde en der futtede af efter 2 år.

Så man kan ikke generalisere, bare fordi man har haft en dårlig oplevelse med et produkt.

men samtidig kan man da sagtens betale lidt mindre for noget lidt lavere kvalitet, og være fuldt ud tilfreds med det.

som der også nævnes, er det ikke nødvendigt med overkill psu, hvis det andet hardware sagtens kan trækkes af en med lavere specifiaktioner.





Webnik
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2007 08:57:37
Svar/Indlæg:
2356/28
#32

Nej det var ikke meningen at det skulle forståes på den måde. Mere at der altså er noget om det. Den var heller ikke ment på dig, men tag et kig op ad tråden og find selv ud af hvor den bemærkning har til grunde...

Eksempelvis den PSU jeg har er jeg fuldt ud tilfreds med. Den falder lidt i spændingen på 5v linjen ved fuld belastning, men den koster ikke ret meget og er fin til mit system og har aldrig givet problemer. Den vil iøvrigt også blive udskiftet inden jeg kommer i nærheden af den fulde belastning hvis mit system skulle udbygges til mere og til fordel for en bedre. Men som tingene er nu er der ingen grund til at ofre mere og som teknologien er køber stort set alle nyt hardware ret tit i forhold til så mange andre ting så jeg mener sagtens man kan købe produkter der ikke koster en jetjager uden at skulle frygte for at ens system nedsmelter.

Nu skal i ikke kun se mine indlæg som negative og "stik imod" alle andres. Det er ihvertfald ikke meningen at jeg vil træde nogen over tæerne.



Advanced
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2007 09:17:48
Svar/Indlæg:
6899/119
#34

Jeg har heller ikke talt i mod northq på noget tidspunkt :)

Har selv haft en chill der kørte i 2½ år til ejg solgte den.

Men faktum er jo bare de er af lavere kvalitet end de dyrere producenter, hvorfor ejg ville vælge en kvalitets psu i samme prisklasse.



Sir
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2007 09:51:05
Svar/Indlæg:
2872/90
#34 ja der er en tendens til at der ik bliver anbefaldet psu´er så som northQ og chill. men hvorfor skulle vi herinde anbefalde folk ting som ik er top kvali.. Udover det så synes jeg selv mine indlæg i #15 og #20 forklare rimeligt godt at man sagten kan ha en Northq eller chill uden at de futter af med det sammen.

Men prøv lige at tænk på hvis vi herinde anbefaldede folk at købe produkter hvor fejl procendten er høj.. hvor mange sure mennesker ville der ik være hvis de sad med ødelagt hardware fordi der blev anbefaldet en psu af andenrangs komponeter(Og mener ik kun chill og northq her)
Vi anbefalder det som har fået de bedste anmeldser og som vi ved er kvali produkter. sådan er det bare og det burde heller ik ændres efter min mening..

Desuden siger vi(eller jeg ihvertfald) ikke at man slet ik skal købe chill og northQ men oplyser at man kan få et kvalitet produkt for de 100-200 mere.. vælger de at købe den billige er det jo deres egen fejl hvis den går i stykker.. men hvem siger ik det er chancen værd??
men værd du glad for din NorthQ så er jeg glad over min chill stadig lever.

:e



Webnik
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2007 10:45:10
Svar/Indlæg:
2356/28
#36

Det er til dels rigtigt. Lad os tage northQ (som jeg sagtens kan anbefale) generelt:

Alle deres nyere produkter indeholder alle en overstyrings sikring der netop gør at man IKKE brænder sit bundkort og andet hardware af.

Kvaliteten afhænger meget af hvilke komponenter der er brugt i strømforsyningerne og deraf deres stabilitet. Og der er rent faktisk mange ting man selv som forbruger kan gøre for at sikre på bedste vis at man får noget der er kvalitet også selvom det ikke koster +1000 kr.

Ting som monteringen af komponenterne. Sidder det hele som var det kastet ind i kassen? og ben på komponenter der krydser hinanden? Skaller lakken på spolerne af nogen steder osv...
Spoler er et fint eksempel. Er der brugt en billig lak der skaller, skæve viklinger er dette et tegn på dårlig kvalitet. Det ved enhver der har med elektronik at gøre. Er der slagmærker i en spole er dette også et tegn på dårlig kvalitet og så køber man noget andet.

Opbygningen i min(e) NorthQ ser fine ud. ingen synlige tegn på dårlig kvalitet overhovedet.

Om chill PSU´er er anderledes opbygget ved jeg desværre ikke noget om...



Sir
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2007 10:59:41
Svar/Indlæg:
2872/90
#37 Tror grunden til NorthQ og chill har så lidt flere fejl end de lidt dyrer producter skyldes et par komponeter som er af anden rangs kvali. tror de fleste dele i deres psu´ere er af rimelig høj kvalitet. har haft min chill skilt ad og min far har taget et kig på den og den skulle eftersigende være ret godt bygget op.. Min far har stor erfaring indenfor elektronik så stoler blind på hans ord.
Som der bliver sagt tidere så er NorthQ og Chill det samme så kvalitet er vel ligeså god hvis man går udfra de bruger samme dele..

Mit personlige had til NorthQ går ik på deres psu´er men deres blæsere som de nakker fra Zalman som jeg er stor fan af. Dette blander jeg dog ik ind i min mening om deres psu´er..



Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2007 11:06:54
Svar/Indlæg:
6181/270
#38 enig med din mening om northQ's kølere.

faktisk har chill-innovation lidt flere fejl end northQ da jeg sjældent høre om northQ og deres problemer.

de fleste fejl jeg har hørt om er chill psu især to serier som virkelig har problemer snakker om A2 og A3

efter min mening var det en fejltagelse at udgive de 2 serier



Webnik
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2007 11:22:47
Svar/Indlæg:
2356/28
For at være ærlig er jeg tæt på 100% ligeglad med om de stjæler andres design. Det har japanere gjort med biler siden 1900-hvidkål men vi køber dem stadig og det er bare til fordel for forbrugeren i sidste ende. Ikke noget der kan hidse mig op.

#39

"efter min mening var det en fejltagelse at udgive de 2 serier"

Jep, lige præcis.. men rygtet hænger ved, ligegyldigt om de så efterfølgende laver nok så mange gode PSU´er. Det er jo ikke rigtigt.