Efter mine erfaringer er kvaliteten på Hitachi diske helt i top. De sidste 4-5 år har jeg ikke købt andet end Hitachi diske og det er blevet til 13 stykker indtil videre. Dertil kommer en 6 stykker som jeg har anbefalet/installeret hos venner og familie. Ikke en eneste af dem er endnu døde efter flere timers daglig brug. Min server bestod indtil for nyligt af 4x 160 gb pata Hitachi diske i RAID 5 der efter 3 års 24/7 viste nogle svaghedstegn. Jeg erstattede dem dog for et par måneder siden af 4x 320gb Hitachi sata, dels fordi jeg havde brug for mere plads og dels fordi jeg var usikker på hvor mange år mine 160gb diske havde tilbage(ville gerne udskifte alle diskene før den første gik i stykker) og dels fordi jeg havde brug for mere plads.
På bærbar siden har min far en gammel Dell Latitude C800 med en 800mhz P3-m der har en 10 gb Hitachi disk i sig. Efter 5-6 års daglig (formiddag til sen aften) brug kører den stadig uden problemer. Også min mors tideligere bærbare, en Dell latitude C840 (1,8ghz P4-m) der har en 40gb Hitachi disk i sig har overlevet 4 års intens brug. Hun har dog lige før jul fået ny så jeg får nok aldrig fundet ud af hvor længe hendes 40gb Hitachi egentligt kunne have holdt. Min egen bærbare (Latitude C640 ca 4 år) har en Toshiba disk i sig. Denne har også fungeret glimrende.
Så alt i alt har jeg været yderst tilfreds med mine Hitachi diske og vil anbefale alle at købe dem :) Som sådan tror jeg heller ikke der er den store forskæld på HD producenter. Så længe man undgår Maxtor DiamondMax 9 serien skulle HD'er generelt have en rimelig kvalitet.
Det bør nok nævnes at jeg altid har gjort meget ud af at køle mine harddiske så det har nok en betydelig positiv indflydelse på mine levetidsstatestikker. Hardiske udvikler forholdsvis lidt varme, så det er rigeligt at placere en low-noise 80mm blæser foran dem, men hvis man lader sine harddiske bage i et lille indelukket kabinet kan man godt regne med at ens muligheder for at nyde godt af deres tilstedeværelse bliver yderst begrænsede.