mac vs. pc

Diverse d.  18. marts. 2007, skrevet af allan_84
Vist: 374 gange.

allan_84
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2007 04:14:53
Svar/Indlæg:
765/82
så vidt jeg har forstået det er en mac noget andet end en pc.

så er det jeg er forvirret, nogen der kan forklare forskellen i hardware og software??

Bonghjerne
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2007 10:31:24
Svar/Indlæg:
658/48
hardwaren i en mac er mere begrænset mht. udskiftning, og softwaren er Apple's eget (MacOS/OsX)

Mac var tidligere mest for grafikere, men efterhånden er det ved at være en saga blot, eftersom at du kan bygge meget gode maskiner til grafik af x86 dele.



Abild
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2007 13:33:52
Svar/Indlæg:
1287/32
Efter at mac gik over til at bruge Inte processorer er de på hardwaresiden stort set identiske med PCer. Den største hardwaremæssige forskæld er at Mac bruger bruger en videreevolition af BIOS kaldet "Open Firmware" som vistnok skulle give en del fordele. Apple har lavet "Bootcamp" der er en slags BIOS emulator der gør det muligt at installere Windows/Linux på en Macintosh computer.
Udover det kommer Mac med sit eget styresystem OSX der er baseret på unixvarianten BSD. Dette betyder at det er muligt at få programmer der er lavet til andre unixvarianter (fx Linux) til at køre på det. Mac har som sagt i længere tid været den foretrukne platform for folk der arbejder med billede/musik/film så alle de store kommercielle softwarepakker rettet mod disse formål findes til OSX. Generelt er softwareudvalget til Mac dog mere begrænset end til fx Linux.



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2007 17:58:24
Svar/Indlæg:
4120/115
Personligt kan jeg ikke udstå Mac bevægelsen... undskyld mig 😉 Men de har det altså med at være snobbede og bederevidende end alle andre!

For at sige det som det er, så er det snart 10-12år siden mac'en havde nogle fordele frem for en std. pc. Og dem der stadig benytter disse, herunder en del grafikere og musikere, det må uden tvivl være vane grunde, for der er ingen tekniske grunde til at vælge mac frem for pc! Og så er der jo de stakkels uvidende hr. og fru. Jensen som går ned i Fona, og køber en mac pga. designet. Men de må da være noget skuffet når de kommer hjem med lortet og forsøger bruge den i dagligdagen...

Så kan tilhængerne jo sige hvad de vil omkring macos osv. Men når det kommer til stykket så når funktionaliteten jo ikke windows til sokkeholderne.


just my 50 cents 😉



#4
PK
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2007 18:10:29
Svar/Indlæg:
931/181
Mac har en fordel hvis du er grafikker, musikker eller lign. ellers er det bare udseendet og så det at en mac ikke kan opgraderes så nemt.

#3 ahh, tror nu hvis man er grafikker, musikker ol så er der en forskel...

men ja, almindelige brugere har ikke nogen fordel ved mac



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2007 18:21:10
Svar/Indlæg:
4120/115
Nu har jeg bygget pc systemer til musikere siden engang i 95, og der var det netop folk begyndte at kunne få nok power i en pc, til det var sjovt. Og jeg har hørt fra mange forskellige musikere at deres mac var noget værre lort, og nye software updates og div hardware, stort set ikke blev udviklet til mac, eller på andre måder var langt forsinket iforhold til tilsvarende pc systemer...

Og jeg har pt. kun én kunde som stadig benytter mac til noget af deres produktion (reklame bereau), men ellers har jeg da masser af arkitekter og andre som benytter grafik osv. og det foregår på ren pc platform 😉



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2007 18:22:36
Svar/Indlæg:
4120/115
P.s.
Nu kan det jo lige passe at superfly.dk kommer ind og siger han er glad for hans mac... 😉 Men vi er jo alle sammen forskellige, og hvis folk er glade for mac, så fred være med det!