Striker Extreme Tweaker menu med E6300 & Cors

Bundkort / CPU d.  21. marts. 2007, skrevet af danish
Vist: 555 gange.

danish

Overclocker
Tilføjet:
21-03-2007 15:50:58
Svar/Indlæg:
6/1
Hej allesammen, det her ser ud til at være et fantastisk forum for "future-freaks" som mig ! 8)

Jeg har da prøvet at OC lidt før, men Extreme Tweaker er altså temmelig heavy for en OC-novice som mig ! :x :x :x

Især håber jeg at Polarfar - der OC'ede næsten samme Bundkort-CPU-RAM-konfiguration - kan "afsløre" sine indstillinger i Tweaker-delen af BIOS-menuen (og eventuelt andre vigtige steder !)

danish

Overclocker
Tilføjet:
21-03-2007 16:17:53
Svar/Indlæg:
6/1
PS : :r

Rammene har produktkode TWIN2X2048-8500C5D.
CPU-blæser er Zalman 9500 LED & PSU er Antec Neo 480 Watt .

Skal man også overclocke Grafikkortet (Gainward 7800 GTX 512) i denne menu under System Clocks, eller er der en bedre måde ?

?:(

Giraffen

Elitebruger
Tilføjet:
21-03-2007 16:31:17
Svar/Indlæg:
561/52
Hey danish
Nu er jeg ikk lige polarfar, men jeg har da et par tips :p
Hvis du skal clocke så er du nød til at sætte dig lidt ind i hvad det er du stiller på når du ændre noget i bio´s :i Det er også meget sjover når man ved hvorfor man gør det :e

Først kan du læse de her guider:
http://www.ocguide.dk/
http://forumz.tomshardware.com...

HUSK at holde øje med temperaturen, der skal du bruge coretemphttp://www.thecoolest.zerobrai...
Brug evt orthos til at teste stabiliteten medhttp://sp2004.fre3.com/beta/be...

Held og lykke :e

/Jesper

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
21-03-2007 16:37:05
Svar/Indlæg:
5410/123
Hej og velkommen til dig danish. :)

Har ud læst et par oc guider? Her er i hvert fald et par stykker:
http://www.ocguide.dk/
http://forumz.tomshardware.com...

Grafikkortet overclocker man i windows :) Det program, som jeg syntes er bedste, er AtiTool. Selvom det er lavet af Ati, kan det altså også godt oc et nvidiia gfx :)

Når du oc'er skal du være meget opmærksom på temperaturene så du ikke rister din pc. Til at måle temperaturen SKAL du bruge coretemp.

Din cpu må maks blive 60 grader load. Load er maks belastning. Du kan bruge Orthos Prime 2004 til at belaste din cpu.

Dit chipsæt må vidst blive 60 grader? men kan godt klare 80.

Gfx må godt blive 80-85 grader. Egentligt også mere, men jeg ville ikke være så tryk hvis mit gfx var så varmt. Et eksempel på et varmt gfx er 6600GT. Med standard køler bliver den over 80 grader, og det begynder først at "throttle" (sætte hastigheden ned) når det bliver 120 grader!!!
Du kan bruge AtiTool til at belaste gfx og checke temperaturen.

Hvis du mangler hjælp eller der er noget du ikke forstår skal du bare spørge :)

Held og lykke med dit oc :)

danish

Overclocker
Tilføjet:
21-03-2007 16:50:02
Svar/Indlæg:
6/1
Tak for det hurtige & velmente svar !

Men som jeg skrev har jeg prøvet at OC lidt - jeg synes bare at alle mulighederene i ASUS STRIKE EXTREME Tweaker-menu er særdeles overvældende og jeg føler mig ærligt talt forvirret i forhold til andre ASUS-bundkort som jeg har OC'et .

F.ex. OC'ede jeg en PentiumM 1,86 med ASUS 479 på et P4GD1 til 2664 MHz og med mit Gainward 7800 512 (også OC) fik jeg 10249 i 3Dmark05, OK ?

Da jeg har lidt travlt med meget videoredigering vil jeg virkelig gerne påskønne nogle mere"facit-agtige" beskrivelser - for jeg har brug for optimal ydelse nu og har desværre ikke rigtig tid til at lege i flere dage/uger .

Netop det Adobe software jeg anvender, drager fordel af multi-CPU og kraftige grafikkort som mit 7800GTX, så please hjælp mig med Tweaker-menuen ! Tak. :) :) :)

Webnik

Elitebruger
Tilføjet:
21-03-2007 17:58:22
Svar/Indlæg:
2356/28
nu kræver det jo tid hvis du vil have absolut optimalt ud af systemet... Intet hardware er ens så time på time og teste er et krav for at få det "optimalt"

Hvis du bare vil give den lidt mere at leve af, synes jeg du alligevel skulle kigge de guider igennem. Der står sådan set hvad du spørger om... En hurtig gennemgang og din manual til striker og du er igang.

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
21-03-2007 20:54:01
Svar/Indlæg:
5410/123
Jeg må indrømme at jeg ikke kender dit bundkort, ellers ville jeg gerne hjælpe...

Prøv at send en pm til Polarfar, så han kan se den her tråd ;)
Er han egentligt stadig til Cebit?

lumske

Elitebruger
Tilføjet:
22-03-2007 08:43:38
Svar/Indlæg:
3485/76
#3 mit coretemp passer da ik ! den sager bar som et eks. at min ene kerne var 13 grader på et tidspunkt i går :x

Martin.v.R

Elitebruger
Tilføjet:
22-03-2007 09:12:50
Svar/Indlæg:
8555/439
core temp virker fint med E6600,men det er ikke va jeg oplever med E6300 ;) 16c ved 424fsb :e passer bare ikke :e

Pederrs

Elitebruger
Tilføjet:
22-03-2007 09:46:03
Svar/Indlæg:
1198/35
Jeg har selv testet de forskellige spændinger meget. Det er svært at sige, hvilken indstilling du præcis skal bruge, hvis du ikke ved hvor høj FSB du går efter. Når jeg kommer hjem fra skole kan jeg skrive den indstilling der virker best på mit bundkort. Jeg ligger og tester på ca. 470 - 480 FSB. Men en ting du skal være opmærksom på er, at mange oplever et hul ved præcis 450 FSB. Det er der også på mit kort.

danish

Overclocker
Tilføjet:
22-03-2007 13:41:59
Svar/Indlæg:
6/1
Tusind Tak igen alle !

Jeg glæder mig til at høre om dine indstillinger, Pederrs, og jeg er tilfreds bare jeg får den sparket over 3 GHz her i starten (altså under de 450 FSB ! x 7 multiplier) og får tunet mine RAM et godt stykke op også. Jeg skulle nok kunne finde ud af at tune grafikkortet derop ad selv, men jeg spekulerer på om jeg skal anvende Microsofts Hotfix 251319 (til WinXP SP2 og multiple processorer med justerbar power) når jeg ellers er opdateret via Windows Update.

Jeg synes nogen kloge rare mennesker (fedte, fedte :f ) herinde burde gennemgå Strikers BIOS-menupunkt (mellem Main & Advanced) som de kalder Extreme Tweaker; OK, enhver ved at AI Tuning skal stå på "Manuel", og de fleste "Disabler" vel alt, men hvor mange ved lige at LDT frequency er det samme som HT Frequency ?

Pludselig (efter opfordringer herinde til at læse om OC og jeg så alligevel stillede på SPP<->MCP Ref Clock, MHz som led i OC) kunne PC'en ikke engang POST'e og jeg har måtte pille knap-batteriet ud (senere igen !) på trods af ASUS' Crash-free OC og knapperne på bundkort - første gang var ligesom at stirre ned i Grand Canyon fra den nye glasbro og synes man hører surroundlyden fra campingvognglasset i Jurassic Park : The Lost World !!! :x

Hvad der også irriterer mig er hvordan man udskiller RAM- og GPU-indstillinger fra CPU-indstillingerne ? ?:(
Jeg erkender at ASUS STRIKER EXTREME ikke bør håndteres af nybegyndere, men jeg er som nævnt tidligere ikke total-novice; at overclocke C2D'ens forgænger PentiumM med 70 % må da give lidt respekt ? Og dem som bare ikke har set Extreme Tweaker menuen endnu kan da glæde sig til rode med den ... :e

PS : Skal man også bruge sådan et Mulitiple-CPU-Hotfix til Vista og hvad er reglen for hvilke MB's & CPU'er der kan udnytte Vista's 64bit-udgave ?

danish

Overclocker
Tilføjet:
22-03-2007 19:33:08
Svar/Indlæg:
6/1
Well, jeg har downloadet den nyeste nTune og selvom det måske bliver et noget halvlunkent resultat er det dog altid bedre end ikke at kunne gennemskue hvor i h...... man indstiller FSB og den rigtige FSB på den rigtige måde ! :(

Håber dog stadig nogen kan hjælpe mig lidt på vej med manuel OC, da jeg hellere vil forstå hvad ExtremeTweaker-menuen rent faktisk betyder og jeg selv skønner hvor megen OC derer nødvendigt/godt/farligt ! :00

lumske

Elitebruger
Tilføjet:
22-03-2007 19:45:51
Svar/Indlæg:
3485/76
nu er jeg ik sikker på de er ens, men der kan da ik være meget galt. fra min commando bios, til din striker bios og så advanceret er extreme tweaker da heller ik ! jeg er faktisk ik særlig erfaren, derved ik sagt jeg ik kan finde ud af det, har bar ik så lang tid på bagen og jeg kan da sagtens clocke min E4300 uden problemer med den bios, det ik skide svært, man skal bar stille på FSB, RAM, Pci-E og det volt du finder nødvendigt og hubla, workes like a charme !

jeg prøvede faktisk at stille på volt ved nordbro og sydbro og lidt andrer ting, men det resulteret bar i fald i ydelsen, så det ser jeg ingen grund til man piller ved, især ik hvis man bar vil over 3Ghz !

Pederrs

Elitebruger
Tilføjet:
22-03-2007 19:57:49
Svar/Indlæg:
1198/35
Lige nu har jeg kørt Orhos test ved 470MHz FSB i over en time med disse indstillinger:

1,2V HT: 1,55V
NB: 1,5V
SB: 1,6V
CPU VTT: 1,5V

Med disse indstillinger kan du også nemt køre 449Mhz FSB, men pas på det hul der er på de 450MHz FSB.

Clear CMOS knappen på bundkortet skal først aktiveres ved at flytte en jumper som sider over knappen. Det står i din BIOS manual hvordan du gør det.

danish

Overclocker
Tilføjet:
25-03-2007 18:19:11
Svar/Indlæg:
6/1
Tak for info'en Pederrs !

Bare ærgeligt at der er så mange andre indstillinger jeg synes er forvirrende - f.ex. "Skal FSB sættes som linked og som synched, når ens RAM er PC2-8500 og skal man specificere timings ?"

Selv ASUS egen BIOS-manual ser anderledes ud end MB's startversion(7.0x) og nu ved version 9.01 er jeg stadig i vildrede.
Et menupunkt som "FSB & Memory Config" virker en anelse kryptisk på mig og selv om jeg sætter timings til 5-5-5-15-auto (2T) og prøver linked/unlinked, evt. synched er der OC-failure når jeg starter PC'en op fra kold (og indtil da utilsluttet strømforsyning).

Også på GPU-fronten er der ren elendighed; selv når PC'en kører rimeligt (med stabil varm-booting/tilsluttet strømforsyning) når mine 3Dmark05-test ikke min PentiumMobil1,86@2,67 (med 10.249 point) til sokkeholderne !
Jeg får indimellem under halvdelen og det er det samme Gainward 7800GTX512 jeg bruger som i PentiumMobilen ... og både Gainwards Expertool, nVidias nTune og andet godt hjælper ikke på konflikterne !

Jeg begynder efterhånden at tvivle på om denne processor overhovedet er spilegnet, men der må jo være noget galt med min indstilling af Tweaker-menuen.

(Det eneste jeg kan trøste mig med er at Core2Duoen virkelig kan transcode mine video-filer, næsten dobbelt så hurtigt som før ! :e )

Endnu engang må jeg spørge til om I andre kan hjælpe OC-blinde mig med at STAVE mig igennem Tweakers-menuen; jeg er ellers ikke typen der beder andre om hjælp - men jeg vil gerne sende et signeret håndskrevent takkebrev (eller noget bedre !) til den/ de personer der kan give mig omtrentlige "facit-resultater" på alle indstillinger i Striker Extreme Tweaker-menuen version 9.01 som jeg formoder er den nyeste non-beta-vaersion.

Mener I jeg bør skifte til Beta-versionen eller andet uortodokst er jeg åben for forslag; foreløbig 1000 tak for Jeres opmærksomhed ! :) :) :)