Pencil mod assistance

Overclocking d.  22. marts. 2007, skrevet af Bullockornis
Vist: 467 gange.

Bullockornis

Overclocker
Tilføjet:
22-03-2007 17:36:14
Svar/Indlæg:
297/39
sidder og overvejer at lave et pencil mod på mit 7800GT og har læst mange steder hvordan man gør

men jeg har nogle spørgsmål hvis folk kan hjælpe? :)

1. hvilken blyant bør man bruge?

2. hvor mange ekstra volt skal der på ram før jeg kan se en forskel når jeg overclocker?

3. hvor stor er chancen for at jeg brænder noget af? (er den meget stor hvis man er uerfaren?)

4. hvor meget bør jeg hæve core voltage? den kører ved 1.5v nu ved hjælp af en bios mod, er 1.6 sikkert?

5. tror godt jeg kan finde stederne på grafikkortet ved hjælp af de følgende billeder... men når man tegner skal man så bare følge stregerne? (tænker specielt på billede 3)

billede 1: http://peecee.dk/?id=35749
billede 2: http://peecee.dk/?id=35748
billede 3: http://peecee.dk/?id=35750

6. er der noget andet jeg skal huske på? har et multimeter klar

på forhånd tak for alt hjælp :)

Webnik

Elitebruger
Tilføjet:
22-03-2007 17:45:25
Svar/Indlæg:
2356/28
Hvis du har mulighed for at lodde en variabel modstand ind istedet er det en bedre løsning og mere præcist og gør du det rigtigt sker der ikke noget. Mit 8800GTS har jeg lavet det på, kører glimrende. Vil dog sige at hvis du aldrig har prøvet at lodde før synes jeg du skal få hjælp til det + en god lodde kolbe.

Læs mere her:

http://www.xtremesystems.org/f...

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
22-03-2007 18:18:21
Svar/Indlæg:
10398/435
Du skal tegne oven på modstanden så enderne bliver "forbundet" via blyant støvet.

Når du måler så pas på du ikke rammer lige hvor du har tegnet.

Hvis du har ordenlig køling og tempen er fin, så tror jeg godt den kan tage 1,6v. Men hør lige nogle andre først.

Har du styr på hvor mange ohm du skal ned på når du "tegner"? Altså for både core og ram.

Jeg tegner med en HB 0,5 stift.. Bare det er ledende..

hot_fifty

Elitebruger
Tilføjet:
22-03-2007 19:49:06
Svar/Indlæg:
900/20
Sådan en blyant murer og tømrer bruger, den tykke der, er bly-blyant og kan fint bruges

Bullockornis

Overclocker
Tilføjet:
22-03-2007 20:09:08
Svar/Indlæg:
297/39
- Webnik (#1)

jeg kan desværre ikke lodde, min bror har noget udstyr liggende men har ingen ide om hvordan det skal gribes an. Så tænkte at pencil mod nok er mere sikkert og brugervenligt (har heller ikke nogle modstande)

- Illuminati (#2)

så det er altså sikkert at bruge en stift-blyant med en 0,5 stift... det er jo dejligt :)

angående det at måle ohm har jeg læst mig frem til at rammen starter på 620 ohm og folk generelt sænker den til mellem 560 og 600

ved 560 får folk rammen op på omkring 1300 mhz (hvilket jeg vil mene er imponerende) men må lige være sikker... Illuminati (#2) siger at jeg skal passe på ikke at måle lige hvor jeg har tegnet, skal man ikke bruge det "hul" der er vist på billede 3? (er ikke vant til at bruge et multimeter, men tænkte det var lige ud af landevejen) Hvis ikke, hvordan så?

forresten kan jeg fortælle at min temperatur på kernen max kommer op på 66 grader (med et 22,5% overclock) ved ikke med rammen? men der er heatspreaders på

det var vist alt hvad jeg lige kunne svare på, sig hvis jeg har overset noget og hvis i skal bruge billeder, kan måske finde nogle frem i morgen så?

mange tak so far :)

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
22-03-2007 20:43:27
Svar/Indlæg:
10398/435
Tror du har misforstået mig..

Du starter med at tegne oven på modstanden, undervejs skal du måle hvad ohm du er nede på. Her skal du passe på du ikke klasker multimeteret oven i der hvor du lige har tegnet.. For så skubber man jo blyanten væk.. (du måler ohmene ved at måle i hver ende af modstanden).

Hullet på billede #3 er til at måle volten som rammene får. Man bruger det hul samt jord til formålet. Det kræver dog at kortet er i computeren som self. er tændt.

Anden ting.. når du har tegnet og skal til at måle, så pust lige det løse støv væk først..

Bullockornis

Overclocker
Tilføjet:
22-03-2007 21:47:46
Svar/Indlæg:
297/39
er med på at puste det løse støv væk :D

men når jeg så måler ohm skal multimeter og blyant altså begge ramme modstanden på samme tid? (undskyld jeg spørger så dumt? er helt ude af den)

tror jeg er ved at fatte det, hvis vi leger at en af de grafit streget på papiret er modstanden på grafikkortet, er det så rigtigt hvad jeg har gjort? (i må ikke grine af multimeteret... bare fordi det er stort betyder det ikke at det ikke har følelser)

http://peecee.dk/?id=35849

synes bare at 847 mega ohm lyder af meget... eller aflæser jeg det forkert?

matt??

Elitebruger
Tilføjet:
22-03-2007 21:52:58
Svar/Indlæg:
5600/32
#6, Tror du har overset punktummet... ;)

Bullockornis

Overclocker
Tilføjet:
22-03-2007 22:06:12
Svar/Indlæg:
297/39
sikket et møg multimeter, det kunne godt lige lavet et nul :P

men ser man bort fra den lille brøler fra min side er mit eksempel så rigtigt nok?

hvis ja, så går jeg muligvis igang i morgen, hvem ved? måske bliver der en lille guide ud af det hvis det lykkedes?

matt??

Elitebruger
Tilføjet:
22-03-2007 22:08:19
Svar/Indlæg:
5600/32
#8, Ja ellers ser det rigtigt ud. :) Det er bare tegne på modstanden, puste støvet væk, måle modstanden ved enderne af modstanden.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
22-03-2007 22:10:45
Svar/Indlæg:
10398/435
847kohm..

Jo mere modstand jo højere tal.. Blyant er super dårlig til at lede, derfor et højt tal.

Jepsen.. det er sådan du skal måle oven på modstanden, når du har tegnet.

Du behøver skam ikke at tegne og måle samtidigt. :)
Og du behøver ikke at være ude af den.. Forestil dig at stregen er en kage. Hvis du stikker i kage med multimeteret så ødelægger du kagen. øhm.. det er meget let at ødelægge grafit stregen med multimeter-spidsen. hehe :e

Webnik

Elitebruger
Tilføjet:
22-03-2007 23:04:05
Svar/Indlæg:
2356/28
Da det ser ud til du allerede har presset dit grafikkort hvad den kan fra bios tror jeg ikke pencil mods er vejen frem. Som sagt er det upræcist og i mine øjne mere risikabelt end en variabel modstand til hver en tid når man vil have de sidste fps ud af sit kort og er villig til at gå pænt meget ud over dens grænser.

Du skal bruge en god loddekolbe med mindste spids du kan finde (har de i de fleste elektronik forretninger) og en variabel modstand (VR, og koster under 5kr.).

Den VR fås i alle mulige størrelser og udformninger. Bedst er det at bruge en som denne:

Når den/de rette er valgt kan du meget præcist justere både din core og ram typisk ned til 0,01v eller mindre ad gangen med en lille skruetrækker til du finder lige nøjagtig den optimale ydelse for dit kort. Mere volt er ikke altid lig med topydelse eller for den sag skyld flere mhz, men en ting er sikkert. Den bliver kun varmere. Og med finjustering får du et problem der.

Hvis du ikke selv har mod på det er der flere herinde der har gjort det før ...også for andre.

Bullockornis

Overclocker
Tilføjet:
22-03-2007 23:06:05
Svar/Indlæg:
297/39
sidste spørgsmål inden jeg smutter til køjs.

1. skal man tegne på en bestemt måde på modstanden?

2. kan det virkelig passe at grafikkortet starter på 620 OHM og skal ned på ca. 600 OHM (lig mærke til at der ikke står kilo nogle steder)? eller er det normalt at det ikke er 600 tusinde ohm man snakker om på grafikkortet? mener bare, jeg fik jo 847kohm på papiret så hvis jeg skal helt ned på 600 er der da lidt vej (ved godt det ikker er det samme)

3. på billede 3 var der jo det meget omtalte hul... og der sagde Illuminati at jeg skulle bruge det hul samt jord til at måle volten.
Hvordan så jeg jordforbindelse? og skal sort eller rødt stik i hullet eller hvordan?

tusinde tak for alt hjælp so far, det er utroligt hvor hjælpsomme folk er :D

Bullockornis

Overclocker
Tilføjet:
22-03-2007 23:15:48
Svar/Indlæg:
297/39
Fik ikke lige set at du havde skrevet Webnik ;)

men som sagt så ved jeg ikke hvordan man lodder?
og angående det med at jeg har presset det max skal jeg da ikke sige dig imod hvad angår kernen, men tror sagtens rammen kan klare mere juice?

kan måske lodde på det senere i år når jeg alligevel skal have ny pc?

Webnik

Elitebruger
Tilføjet:
22-03-2007 23:24:56
Svar/Indlæg:
2356/28
Siger ikke du har presset det max, men siger at det bliver besværligt at få bedste ydelse kontra mindst varme indstillinger med pencil mods. Så hellere få det lavet ordentligt fra start.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2007 00:17:24
Svar/Indlæg:
10398/435
det er den røde som skal måle i hullet.. jeg ved ikke lige hvor der er jord på et 7800, men der er som regel nogle 100 forskellige steder.
spørg evt nosferatu ved at sende en PM.

Jeps der skal tegnes lidt.. længden af grafitsporet har meget at sige, så det skal nok gå.. :)
Du skal bare tegne løs på toppen og sørg for at komme ud til enderne så der er kontakt.

Noltus

Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2007 06:13:47
Svar/Indlæg:
2211/331
Der findes ikke bly-blyanter,de er allesammen med grafit

Bullockornis

Overclocker
Tilføjet:
23-03-2007 21:41:48
Svar/Indlæg:
297/39
lader til at jeg muligvis ikke kan måle volten?

http://peecee.dk/?id=36008

på det her billede af mit grafikkort kan man se at "hullet" vist er blevet stoppet til...

man kan sagtens lave modden uden at måle volt ikke? det er vel bare så man ved hvad der sker? :P

mange tak for alt hjælp so far og fremover :D

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2007 22:40:59
Svar/Indlæg:
10398/435
Det skulle du gerne kunne..
Jeg målte ikke efter da jeg moddede mit 7900GT..

Du burde dog kunne måle volten ved at røre kontakt fladen.

Bullockornis

Overclocker
Tilføjet:
23-03-2007 23:06:42
Svar/Indlæg:
297/39
tror bare jeg regner med at det er godt nok uden :)

hvis nu man tegner for meget kan man så bare viske det væk med et viskelæder?

(spørger kun om næste spg for ikke at spørge senere)

og hvis nu jeg skal lave samme gpu voltmod som på billede 2 ( http://peecee.dk/?id=35748 ) skal jeg så bare tegne en streg imellem de 2 dutter? (f.eks. dem som er ved den røde streg, man kan også se dem på mit billede) kan man også tegne for meget eller for lidt der.

mange tak for alt hjælpen, det er bare rigtig lækkert :) hwt.dk er helt klart min favorit danske hardware side :D

Nosferatu

Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2007 23:45:00
Svar/Indlæg:
2029/63
Du har den nye versio nder svinger i 2D og 3D volt skulle jeg mene ? :D

Bullockornis

Overclocker
Tilføjet:
23-03-2007 23:48:22
Svar/Indlæg:
297/39
så sandt, ja

Bullockornis

Overclocker
Tilføjet:
25-03-2007 17:47:14
Svar/Indlæg:
297/39
ok, nu har jeg tegnet lidt på modstanden og fik den fra 620 ohm ned til 600
og fik på den måde hævet memory clock fra 1150 til 1250 mhz :)

men kan man ikke sænke de ohm lidt mere så man kan krydse 1300 grænsen? har læst om folk der har gjort det, men når jeg tegner videre sker der intet :( den bliver bare på de 600 stykker

tegner med en stiftblyant 0.5 mm HB stift