WinXP vil ikke formatere partition under inst

Bundkort / CPU d.  23. marts. 2007, skrevet af kbr100
Vist: 345 gange.

kbr100

Superbruger
Tilføjet:
23-03-2007 07:50:50
Svar/Indlæg:
313/103
Hej

Har en ældre computer jeg vil gøre i stand til en ven.

Men når jeg prøver at installere Windows XP går det hele enten i stå ved formateringen eller den skriver:
"Installationsprogrammet kan ikke formatere partitionen. Disken er muligvis beskadiget. Kontrollere drevet er tændt og korrekt tilsluttet computeren..."
Herefter noget om SCSI diske, som mine diske ikke er (alle ATA33/66)

Jeg har prøvet med 3 forskellige diske og ingen vil gennemføre
installationen. På min daglige computer går det bedre, der ser det fint nok ud.

Jeg har slettet og oprettet nye partitioner, små og store, samt skiftet ATA-kablet til et helt nyt.

Problemcomputeren er i hovedtræk:

Asus K7V
Athlon 600MHz
3x128MB SD133.

De tre diske er nogle ældre nogle, men skulle være ok. Har i hvert fald virket indtil dette problem.

Hvad tror I problemet kan være?

På forhånd tak
Kenneth

dhink

Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2007 10:33:51
Svar/Indlæg:
13/0
Forstår jeg dig ret i at du godt kan formattere de nævne diske i en anden maskine ? ellers prøv dette

Tjek iøvrigt om de er korrekt sat op i bios, lad evt. bundkortet selv finde dem (auto)

kbr100

Superbruger
Tilføjet:
25-03-2007 18:02:00
Svar/Indlæg:
313/103
Hej

De er begge sat til auto og BIOS finder dem fint.

De virker i min daglige maskine, se signatur.

Mvh
Kenneth

dhink

Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2007 20:51:52
Svar/Indlæg:
13/0
Ja det lyder skummelt, jeg kan ikke sige præcist hvad der er galt, men kan da smide et par forslag ...

Monter disk på den ene kanal og CD-drev på den anden, tjek jumpers for master/slave/cable select. Min erfaring er at cableselect ikke går godt i spænd sammen med master/slave på samme ATA kabel.

Tjek diskene for fejl med f.eks partition table doktor eller med ckeckdisk i din egen maskine.

Har du en anden disk der fungere i omtalte maskine ? så inst evt windows på den og klon installationen til en af diskene der ikke vil formatteres i din egen maskine.

Derudover er lidt blank ... sorry :)

/dHiNk

steen

Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2007 21:57:26
Svar/Indlæg:
2870/65
Hvis du kan formatere diskene i en anden maskine uden problemer, ville jeg istedet for kigge på board eller rammene.

Windows installationer er kendt for at køre ram meget hårdt. Dvs. at ikke kun bruger installationen meget ram, men presser ofte rammene til det yderste.

Jeg ville checke rammene med Memtest. Hvis dine ram er af forskellige mærker, kan det i visse tilfælde gå rent galt med samarbejdet mellem de forskellige klodser under en installation....også selv om de normalt arbejder fint sammen.

Hvis du vil være helt sikker på at dine diske er i god stand, skal du prøve at hente HDD Regenerator, her:
http://www.topdownloads.net/so...

Hvis HDD Regenerator finder bad blocks på disken, vil den forsøge at reparere dem....også selv om det er tegn på at disken er ved at være færdig. HDD Regenerator sletter ikke data når den reparerer diskens bad blocks.

Hvis testen af rammene med Memtest (findes i download-sektionen) ikke viser nogen fejl, vil mit næste kvalificerede gæt være en fejl på disk-controlleren på bundkortet