Kølehovede til TVkort?

Vandkøling d.  26. marts. 2007, skrevet af Beach
Vist: 794 gange.

Beach

Superbruger
Tilføjet:
26-03-2007 02:45:26
Svar/Indlæg:
112/15
Jeg har søgt nettet tyndt efter en løsning der kan køle mine 2 dual tv-kort lidt ned med vand, men uden at støde på noget der bare ligner.... :(

Da der sikkert ikke findes noget i handlen der kan bruges tænke jeg på en gammel test jeg for flere år siden læste hvor vandet blev kørt igennem nogle poser ef en art som kunne limes på stort set hvad som helst. Nogle der nogen sinde har hørt om det???

Nope, kan self. ikke finde testen selv :l

Problemet er jo ikke at jeg taber preformance i min HTPC pga. den manglende køling, men kortene bliver sgu godt nok mere end håndlune når de arbejder og jeg frygter at de vil lave indeklimaet i mit Silverstone LC16M rigtig sauna-agtigt når jeg en dag får sat toppladen på :(
Dette vil så igen medføre at jeg er nødsaget til at slagte min 100% fanløse HTPC hvor ALT andet er vandkølet undtagen chipsettet der er pasivt kølet (ASUS M2N32-SLI Deluxe) og montere den medfølgende radialblæser som sikkert larmer som ind i helv......

BTW så bliver radiatore, fans, HDD mm. alle Mont. i et homemade kabinet så jeg selv kan styre støjudbredelsen igennem luftkanaler mm. Vil bare først bygge dette når jeg har fået alle de andre ting til at spille som de skal 8)

Beach

Superbruger
Tilføjet:
26-03-2007 02:49:15
Svar/Indlæg:
112/15
OK, det kunne måske også være en ide at skrive hvilke kort det egentlig er jeg vil have kølet ;)

Hauppauge WinTV-PVR-500 MCE--->
http://www.hauppauge.com/pages...

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2007 03:53:00
Svar/Indlæg:
4263/107
Prøv med en god 120mm blæser ved lave omdrejninger i første omgang, så kan den ikke høres.

Ellers kan der vel smides et peltier element på, med nogle strips til at holde den fast.

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2007 08:03:59
Svar/Indlæg:
2620/327
Kunne man ikke bare finde et (lille) GPU-kølehovede, der passer i størrelsen, og så sætte den fast med strips eller termisk lim?

Brydebøl

Overclocker
Tilføjet:
26-03-2007 10:19:16
Svar/Indlæg:
172/137
Åhh...hvad er det lige du skal have kølet ned på det tv-kort?
Normalt skal man da ikke køle ting ned der ikke har en form for køleelementer på fra fabrikkens side.:S

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2007 10:59:50
Svar/Indlæg:
2620/327
#4 Han skriver jo også, at de godt kan klare varmen - men at han gerne vil have deres varme væk fra kabinettet.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2007 12:33:40
Svar/Indlæg:
4018/217
Kan se at det bliver et problem fordi at der sidder to chips på kortet som skal køles.
Syntes at du skal købe nogle chipsæt og nogle ramprofiler som du sætter på de varme chips.
Har gjordt det med alle dele der bliver varme på mit bundkort.
Skal dog lige sige at sb, nb, cpu og strømregulator er vandkølet

Nosferatu

Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2007 12:42:20
Svar/Indlæg:
2029/63
Hvis det er så kritisk så køb 2 minro hoveder og monter dem med termisk lim ?

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2007 17:46:08
Svar/Indlæg:
4112/53
Du kan bruge nogle af de små mosfet kølehoveder, som du limer fast, men vær OBS på, at nogle/flere/mange af de mosfet hoveder er nogle flow dræbere.

riska

Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2007 19:27:28
Svar/Indlæg:
7241/274
http://www.studiedata.dk/index...

Det her kølehoved er vel max 3x3 cm stort og vejer ikke meget men virker fint til chipsæts der ikke bliver for varme

Skraap

Overclocker
Tilføjet:
26-03-2007 21:41:01
Svar/Indlæg:
13/2
Hvad med sådan et sæt her:
http://www.shg.dk/link.asp?got...
Så får du 2 kølere for billige penge

Beach

Superbruger
Tilføjet:
27-03-2007 04:06:53
Svar/Indlæg:
112/15
Det var som syv søren, sikke en masse gode råd :f
Det er bare ikke rigtigt muligt at liste jeres gode meninger ind på den ringe plads jeg har til rådighed. Se et forsøg på at tage et billede som kan illustrere forholdene (læs: målestokken) her--->

Bemærk lige at det fylder omkring 7Mb så der ikke er nogle analoge linier der forsøger at DL!

Har lige målt mig frem til at jeg max har 10,1mm at give af, og både #9 ´s ellers "rigtige" forslag fylder for meget i højden til at jeg kan mose hovederne ned på plads.

Der er self. mulighed for at tage det ene kort forfra og det andet bagfra men... Stadig er der ikke ret mange mm mere at hente der.

Alle forslag med alm luftkølede profiler og blæsere monteret div. listige steder er ikke en options uden at det vil fordele den varme der kommer fra de 2 tv-kort ud i resten af kabinettet. Dette vil spolere hele ideén i mit setup der jo er helt fri for blæsere ;)

Det ville derfor være det fedeste hvis man på den ene eller anden måde kan liste en h2o-profil ned imellem de 2 kussehår (sorry) :00
der er til rådighed.

Ang. den flow-nedsættelse jeg under alle omstendigheder ville få med et alm. setup den har jeg allerede klaret med en hulens masse balofixer mm. I kan evt. se en tidligere tegning som godt nok er taget af bordet nu, men som giver en ide om alle de fittings mm jeg allerede har købt.--->

Håber der kommer nogle lyse ideér der kan afhjælpe en næsten umuligt problem :)

The

Elitebruger
Tilføjet:
27-03-2007 10:01:06
Svar/Indlæg:
1406/100
#11 er der ik mulighed for at kunne flytte det ene kort bare en plads ?

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
27-03-2007 10:44:25
Svar/Indlæg:
1341/56

det her er ngoet af det tyndeste jeg kender..

http://www.vcore.dk/shop/heatk...

ellers så må du jo få fat i en der kan arbejde i metal, og få lavet et par custom...

Beach

Superbruger
Tilføjet:
28-03-2007 03:56:56
Svar/Indlæg:
112/15
#12-> Der er kun 2 PCI slots.
#13-> Den er godt nok micro, og skulle jeg ikke tage højde for studserne så var der måske en chance for at vride lidt i printet. Men hjælper ikke meget når jeg ikke kan føre vandet ned til hovedet.

Det lader nok til at jeg skal have gang i noget rigtig hjemmebras men måske så også en oplagt mulighed for at skærme kortene mod ind/ud-stråling.

Ledende spørgsmål--->
Termisk lim... Er det en elektrisk isolator så jeg (tænkt spørgsmål!) kunne mose kortet ind i dette og så uden problemer ligge en ledende metalprofil oven over (uden at denne får direkte kontakt til lådningerne på printet) og derved føre varmen fra kortet, igennem limen og ud på profilen?

Endnu et--->
Sådan et PCI riser (?) -kort. Hvor langt væk fra slottet på MB kan man få det uden at det skaber problemer. Tænker på at hive det ene tv-kort nogle cm. ind over PCIE pladsen. Det ville skabe lidt mere plads :i Ved ikke på stående fod om det findes med kabel eller om det er fast monteret så man kun kan vinkle kortet på én bestemt måde!

Nooben

Overclocker
Tilføjet:
28-03-2007 07:25:59
Svar/Indlæg:
114/18

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2007 13:45:03
Svar/Indlæg:
4112/53
#14 Tag et billede af selve tuner kortet, og marker hvilken/hvilke chip det er du ønsker kølet, og så angiv nogle mål, så er det noget nemmere at få en til at lave blokken for dig.

Hvis du har en søjleboremaskine, en snittap + bord og et stykke kobber/alu, så kan du faktisk selv lave de køleblokke, da du ikke behøver mere end en "lykke" inde i hovedet, og dén kan du lave i form af at bore 3 "kanaler" i det materiale, og så skære gevindet til studsene, og til propper i den "tværgående" kanal.

Men #15's forslag med riser-cards er jo også en ret simpel løsning, hvis du har pladsen i kabinettet.

riska

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2007 19:26:46
Svar/Indlæg:
7241/274
http://www.studiedata.dk/produ...

Den her er nok dit bedste valg da du ikke skal modifisere noget

http://www.studiedata.dk/popup...

riska

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2007 19:33:13
Svar/Indlæg:
7241/274
Der står at det er 18mm højt men det mener jeg at det er forkert jeg kan huske at det var ikke meget tykkere end min pegefinger