Trække fuld båndbredde på netværk?

Software d.  30. marts. 2007, skrevet af Morten-[TB]-
Vist: 357 gange.

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2007 17:22:15
Svar/Indlæg:
4310/364
Hey jeg sidder på efterskolen og er ved at være godt træt af man ikk kan spille fordi de andre sidder og surfer.. Så snakkede jeg med vores it-mand og han snakkede om dengang han gik på efterskole der havde han et program så han kunne trække fuld båndbreddde på sin egen maskine. Det jeg så gerne vil er at gøre det samme uden at være en lort overfor de andre. Så jeg skal bare bruge en 150-200 kb/s af vores totale 10mbit. Kender i til sådant et program?

Webnik

Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2007 17:44:04
Svar/Indlæg:
2356/28
Det kan ikke lade sig gøre medmindre forbindelsen kører igennem din PC først eller du bliver prioriteret i et QoS system.

Den eneste måde man kan "snyde" sig til mere båndbredde uden at pille i et eksisterende netværk er hvis det allerede har en form for "bruger styring" dvs. at den vil dele båndbredden lige mellem dem der bruger systemet.

Du har sikkert hørt om diverse download programmer der garanterer at man kan downloade op til 300% hurtigere?

Disse programmer åbner en helt masse samtidige forbindelser på samme tid og deler den fil du henter op i en masse små "pakker" så derved bliver du prioriteret lidt højere.

Eneste mulighed for dig er at få din skoles Net admin til at prioritere spil porte over alt andet.

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2007 17:46:59
Svar/Indlæg:
4310/364
Han snakkede ellers bare om at han kunne trække fuld nåndbredde på sin pc på studiet. problemet ligger i at han ikk må favorisere elever hvilket jo er fint nok. Ville bare gerne kunne trække en stabil forbindelse så jeg ikk bliver afbrudt midt i det hele når jeg spiller BF2142

Webnik

Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2007 17:49:52
Svar/Indlæg:
2356/28
Spørg ham om han ikke kan prioritere porte. Hvis i er pænt mange har han sikkert allerede gjort det på VoIP.

Spil bruger næsten ingen båndbredde og det er lige så normalt at prioritere spil porte som VoIP, men kræver naturligvis udstyret til det og skoler er måske ikke lige der hvor der bliver ofret mest på net udstyr :|

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2007 17:51:16
Svar/Indlæg:
4310/364
Jeg er ikk så meget inde i netværk. så hvordan skulle jeg bruge det hvis han prioterede nogle porte? :S

Webnik

Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2007 18:01:24
Svar/Indlæg:
2356/28
Lad os sige du bruger port 8888 til dit spil.
Hvis du prioriterer den port over alle andre i QoS (QoS = Quality of service) vil systemet simpelthen begrænse trafikken når du bruger den port. Det regulerer sig selv efter behov.

Det er så lidt at det ikke kan mærkes af andre, men betyder alt for dig. Alle udbydere bruger dette princip ellers ville de ingen kunder få.

Deusden tror jeg heller ikke det er dem der surfer der ødelægger det for dig. værre med dem der download store filer eller ethvert netværks værste fjende: p2p som kazaa osv.

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2007 18:20:58
Svar/Indlæg:
4310/364
Det brude vi ikk have noget af mere fordi vi har haft det lukket en del gange fordi der var folk der ikk fattede at de ikk måtte hente musik og sådan. så det skulle der ikk være noget af. der er overvågning af vores net såe det skulle helst ikk være problemet.

CoffeeCan

Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2007 21:15:47
Svar/Indlæg:
3394/170
#0 Du går på efterskole ! Så skal du ikke side på dit værelse og lame computer ! Ud og snak med de andre ! Og vær social !

Nå nok om det :e

Som de andre siger, kan du få bedre forbindelse ved at blive prioteret højere i systemet end andre eller have specielle rettigheder.

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2007 02:48:38
Svar/Indlæg:
1349/11
Ellers så skal du indstille din firewall til at alle spil skal bruge port 80/81 til at bruge da stort set alle internetudbydere favorisere browserbrug(internetsurfing) primært, lidt i den samme dur som ovennævnter folk siger.
Det med at man kan tildele specielle programmer en nødvendig båndbredde og i første prioritet kan ikke lade sig gøre uden noget dyrt programværk og udstyr.

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2007 02:54:45
Svar/Indlæg:
1349/11
en lille tilføjelse, det med at der er 10 mbit, er det begge veje og en 100% garanteret forbindelse, for der er mange internetudbyderer der reklamerer for højerer hastigheder, uden at du som forbruger kan udnytte det. De fleste mennesker med basal viden indenfor netværk ved at de hastigheder som der reklameres med indenfor vore medier ikke holder stik, det ville kræve nogle seriøse fiberforbindelser fra diverse teleselskaber for bare at leve op til nogle af de ting.

Webnik

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2007 11:11:43
Svar/Indlæg:
2356/28

Tror ikke du skal regne med at fordi man har en symetrisk 10Mbit at den er med garanteret båndbredde.

Jeg laver selv fiber forbindelser for en udbyder til dagligt i størrelses ordenen 1/1, 10/10 og 20/20Mbit og helt op til 1000Mbit symetrisk. og det koster en arm hvis der skal laves en "pipe" med garanteret båndbredde. Så det er sjældent landet ligger sådan og der er egentlig i de fleste tilfælde heller ikke det store behov for det.

Hos min gamle arbejdgiver havde de følgende da jeg rejste:

3700 kunder, 2 pakker at vælge imellem:

1. 256/128 (ca. 10-15%)
2. 4096/512 (ca. 85-90%)

Dette var lavet på på coax og styret af cisco CMTS´s. og en samlet backbone på 75Mbit :o

Tag lommeregneren og så ser det sku skidt ud for slutbrugeren!

Dette var faktisk et ganske velfungerende net, tro det eller ej! Men det er et spørgsmål om samtidighedsfaktoren og QoS.

TDC som pt. er DK største og nok bedste udbyder af dsl forbindelser ved jeg for nogle år siden havde 2 x 155 Mbit til vejle. Der bor over 50.000 i vejle. Lommeregner igen og det ser skidt ud! og dog ikke :e