ICH8R - Matrix RAID, hvordan?

Overclocking d.  02. april. 2007, skrevet af PET
Vist: 874 gange.

PET

Overclocker
Tilføjet:
02-04-2007 01:10:26
Svar/Indlæg:
8/5
Jeg skal til at købe et Gigabyte GA-965P-DS3P bundkort. Jeg har tænkt mig at jeg skal have 2 x 500Gig SATA HD's og en SATA brænder.

Det er min tanke at de to harddiske skal køres i en Matrix RAID 0 og 1 Konfiguration, men hvordan sættes dette op i praksis? Jeg har hentet manualen til bundkortet, men der står ikke noget om det der, heller ikke om det er muligt at køre RAID på de to HD's samtidig med at der også er en brænder tilsluttet.
Jeg vil godt undgå at benytte Jmicron controlleren, da jeg har hørt om en masse problemer med den.

Håber der er nogen der gider forklare hvordan dette gøres i praksis!

Kasper

Selas

Elitebruger
Tilføjet:
02-04-2007 01:56:23
Svar/Indlæg:
2845/91
Det er muligt at du bliver nødt til at købe DS4, da det har ICH8R i stedet for ICH8. R står selvfølgelig for RAID, og giver flere muligheder i RAID, jeg ved i hvert fald at det er et krav for at køre RAID 10 og 5. Selve setup har jeg dog ikke erfaring med, har fået det forklaret en gang og det lød ikke så svært kan bare ik liiige huske hvordan. :)

Nittenti

Elitebruger
Tilføjet:
02-04-2007 09:43:35
Svar/Indlæg:
1495/34
Du skriver du vil køre RAID 0 og 1 - det kaldes også RAID10 og kræver 4 diske !

Med 2 diske kan du køre enten RAID0 (hurtigt) eller RAID1 (sikkert). Du er derfor nødt til at beslutte hvilken af de to du vil benytte.

RAID0 er den hurtigste af de to typer, men er også det mest risikable - fejler en af diskene mister du normalt alt hvad der er placeret på dit raid. Sætter du dine to 500GB diske op i RAID0 giver det et raid på 1 TB !

RAID1 er knap så hurtigt, men til gengæld meget sikkert da dine diske spejles. Fejler en af diskene køre du videre på den anden. Sætter du dine to 500GB diske op i RAID1 giver det et raid på 500GB !

Før du kan køre raid, så skal du, som #1 skriver have et bundkort med ICH8R chipset.

Der er et par ting du skal forberede inden du kaster dig ud i et raid setup. Først går du ind på Intel.com og henter nyeste Intel Matrix Storage driver - XP pt. ver 6.2.1.1002 - den skal du bruge når du er klar til at installere dit operativsystem. Denne driver skal ligge på en floppy disk !

Tz

Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2007 11:10:08
Svar/Indlæg:
588/68
#2 -> Så vidt jeg har forstået, så kan man med Intel Matrix RAID kører f.eks. Raid 0 på den første del af de to diske, og så kører RAID 1 på resten !

Og det foregår på 2 diske, ikke 4, det er hele ideen med at bruge Intel Matrix RAID.

http://www.ocforums.com/showth...

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2007 11:29:37
Svar/Indlæg:
1581/5
matrix raid, er "stort set" raid på partitions level isteddet for disk level.

Man kan vælge at lave raid1 på de første 40gb på disk 0 og disk1 - og derefter raid0 på de resterende f.eks.

den umidelbare fordel her er netop den "billige" og lette tilgang til raid1, uden at man behøves at spilde en hel 320gb disk til spejlning f.eks.

Raid1 er undervuderet i overclockings kredse, men idag bruger folk deres pc'ere til utroligt mange ting, og mister de de data der ligger derpå er det et stort tab, matrix raid1 er en billig løsning til at få "lidt" bedre sikkerhed for at man ikke mister det hele hvis en enkelt disk bryder sammen.

Det er stadig ikke nogen backup sikkerhed, da et lynnedslag eller en døende strømforsyning sagtens kan dræbe 2 diske på en gang, men dør disken af andre symptomer, som diske nu engang gør - ja så har man stadig 1 backup man kan køre viddere på.

Nittenti

Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2007 12:09:59
Svar/Indlæg:
1495/34

Just præcis

Se linket hos #3

RAID0 på de første 40GB af hver disk. Så bliver dette RAID0 placeret på dew hurtige inderste spor på hver disk.

RAID1 på resten

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2007 12:16:55
Svar/Indlæg:
1581/5
raid0 giver imponerende hd-tach resultater, men desværre ringe performanceboost i dagligdags pc brug, efter min mening er den største fordel med matrix raid at man kan køre spejlning på systempartitionen.