Kan du knække denne her?

Diverse d.  02. april. 2007, skrevet af baron3n
Vist: 289 gange.

baron3n

Overclocker
Tilføjet:
02-04-2007 23:35:08
Svar/Indlæg:
3/2
Hej igen,

Så er jeg igen havnet på herrens mark...
I sidste uge stod min ene harddisk af, heldigvis for mig, havde jeg valgt at opsætte en RAID 1 spejling :)

Mit gamle harddisk par var 2 stk 250GB WD SATA I, men når jeg nu alligvel skulle ud og investere i nyt gear, besluttede jeg mig for at købe to stk 500GB WD SATA II diske.

Min plan var simpel.

1. Skift den døde disk ud med een af de nye og genopret RAID 1
2. Skift den 'gamle' 250GB ud med den anden nye disk og genopret RAID 1.

Det gik helt fint... Men til min store ærgelse opdagede jeg at jeg nu havde et 250GB RAID 1 setup på min 2 spritnye 500 GB diske...

Temmelig tamt!

Her er så spørgsmålet... HVordan kan jeg bibeholde mine data men samtidig få konverteret mit RAID 1 setup så jeg får adgang til samtlige 500 GB?

Jeg har altså 2x 500GB Diske og 1x 250GB disk at gøre godt med i denne for mig umulige opgave.

Er der nogen der kan hjælpe mig????

Med venlig hilsen
Baronen

steen

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2007 01:51:32
Svar/Indlæg:
2870/65
Det kommer an på så meget. Hvor dan er de 2 nye diske sat op?

Bruger du software raid (fra windows selv) eller en onboard controller?

Hvis du bruger raid-funktionen i windows, har du også lavet dine diske om til dynamiske diske. I så fald kan du udvide partitionen med Diskpart som er en del af windows....bruges i en DOS-prompt.

Bruger du den onboard controller er sagen lidt mere tricky. Så kan du lave en ASR-backup af de 2 diske over på den gamle 250 GB (som du nok skal tømme først). En ASR-backup kræver en ekstra disk samt en floppy-disk.

Når dette er gjort, starter du op på din XP cd (med SP2 på) og laver din partition så stor som du vil have den og lader cd-en formatere disken.

Så genstarter du med XP cd-en i drevet. Helt i starten af den blå skærm (under installation) skal du trykke på F2 tasten. Så skal du have floppyen klar. Så køres den ASR-backup tilbage på maskinen.

Alternativt vil et image-program som Acronis eller Ghost kunne udvide partitionen for dig....f.eks ved en disk-cloning.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2007 08:55:44
Svar/Indlæg:
4120/115
Hvis din controller er understøttet af f.eks. Knoppix live cd, så kan du boote op fra den og bruge programmet qtparted til at resize partitionen med...

Evt. hvis raided driller, så kan du jo tage den ene disk ud, og resize den på normalvis, og derefter rebuilde igen.

P.s.
På knoppix 5 cd'en der skal du lige skifte brugerfladen til KDE før den virker! 😉

Steew

Overclocker
Tilføjet:
10-04-2007 23:09:20
Svar/Indlæg:
71/14
Hvad med at få norton partion magic og se om det er en partition du muligvis kan smide tilbage igen til normal. Havde et lignende problem.

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2007 23:19:13
Svar/Indlæg:
1581/5
hvis du har norton ghost, så lav et 500gb spejl, og ghost fra den gamle fungerende 250gb der over på :)