Er billige radiator lige så gode som dyre??

Vandkøling d.  03. april. 2007, skrevet af Brydebøl
Vist: 819 gange.

Brydebøl

Overclocker
Tilføjet:
03-04-2007 22:51:47
Svar/Indlæg:
172/137
Hey
Jeg skal have en ny radiator. Skal man gå efter de dyre modeller eller kan jeg bare tag en af de billigere modeller?

Webnik

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2007 23:02:10
Svar/Indlæg:
2356/28
Der er klart forskel.

Uden at have prøvet mange forskellige PC vandkølings radiators kan jeg med sikkerhed sige det da jeg har været med til at tune et par biler og her er princippet jo nøjagtig det samme. Det betyder en del.

Hvad der så er de bedste indenfor computer verdenen er jo ikke altid til at gennemskue da der er rigtig mange produkter i forhold til bil markedet når vi snakker "ydelse"

Jeg har 2 stk, den ene er denne her og er rigtig glad for den:

http://www.coolerkit.dk/produc...

Det har jo i sidste ende noget at gøre med at få en radi der er rigtig god til at aflede varmen men samtidig ikke hindrer luften i at strømme "uhindret" igennem da dette så vil betyde kraftigere blæsere, hvilket jo betyder mere larm...

SuperflyDK

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2007 10:17:08
Svar/Indlæg:
1503/128
Jeg har også kun gode erfaring med Black Ice produkterne, hvorimod Airplex Evo (hedder de vist) ikke scorer ret mange point i min bog.

Martin.v.R

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2007 12:32:02
Svar/Indlæg:
8555/439
:e #1 :e
radiatorne bruger samme type kobber rør ;) der er sku ikke den store forskel ;)
der hvor kan se forkelden er på en dual pas,og en singel pas.
singel pas har en beder flow.
men kig efter nogle high flow Fittings og en god pumpe ;)
http://www.coolerkit.dk/group....
pumpe
http://www.coolerkit.dk/produc...
og så et godt Kølehovede
det er det som gør forskelden
http://www.coolerkit.dk/group....

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2007 13:28:59
Svar/Indlæg:
4310/364
Ja må også holde med MArtin her. Min nexxos III som jeg købte til billige penge køber super. kan end da køre mit system passivt med den:P

MullE2

Superbruger
Tilføjet:
04-04-2007 19:57:36
Svar/Indlæg:
541/22
Der er ikke noget med at de billige er dårligere. De kan lige så let være bedre.

Kig på designet og køb ud fra det, der er selvfølgelig ting som dual pass og singel pass der er værd at holde øje med, men det hænger ikke altid sammen med prisen.

Husk også at kigge på tykkelsen af radiatoren, mange producenter spare lige lidt penge ved at gøre den en centimeter tyndere. Hvis folk opdager det, så er svaret, at så er det lettere for luft at trænge igennem og blablabla.

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2007 12:00:57
Svar/Indlæg:
1137/24
#5 Du har ret i noget af det du siger, men ikke det hele. :)

Pris og kvalitet hænger sammen i næsten alt og her er vandkølingsradiatorer ikke en undtagelse...
Hvis man vil have det bedste koster det også... Det er de sidste 10-20% som koster, lige som med alm. HW...
Kvaliteten og finishen på en HW-Labs radiator er også en helt anden end på de billige.

Ang. tykkelsen på en radiator har det intet med at producenterne skal spare at gøre, men ud fra hvilke forudsætninger de ønsker at lave deres radiator.
Der er PRO-style som er de tynde og så Extreme-style som er de tykke, og de tykke er unægteligt dyrere at producere end de tynde.

At teknologien så har overhalet nogle af de gamle tykke radiatorer og der er blevet mere fokus på low-noise, er en helt anden snak... :)

De bedste radiatorer du finder idag er Thermochills PA serie og HW-Labs GTX serie, og det er nogle af de største/tykkeste radiatorer du kan finde...
De er optimeret til low-noise brug, hvor blæserne derved ikke er så kraftige, men alligevel giver de super ydelse.
Samme ydelse får du ikke ved en PRO-style radiator i samme størrelse. :)
Men nogle syntes Xtreme-style er for store, dyre og/eller har ikke plads til dem, så skal man over i en PRO-style radiator.

Hvis man kigger på pris/ydelse, så er Xtreme-style radiatorerne ikke de bedste, men det er et 8800 GTX heller ikke :)

Som alting her i livet er det en personlig vurdering hvad man køber. Det vigtigste er altid at det opfylder ens behov :)
/Thomas

Webnik

Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2007 12:40:49
Svar/Indlæg:
2356/28

"radiatorne bruger samme type kobber rør" Nu er det så "finnerne" antal og opbygning der også betyder noget her!

"men kig efter nogle high flow Fittings og en god pumpe"
Han skulle bruge en radiator, ikke et nyt kølesæt. Desuden kan du da ikke svare på hviken pumpe ydelse han har brug for?