Kan være nogle herinde har lidt god erfaring med et eVGA 680i bundkort, hvorpå jeg gerne vil have 2stks WD Raptor sat op i Raid O helst....og så på en Vista installation...
Du sætter bare RAID-sættet op i controllerens BIOS.... OS'en er ligeglad med RAID, den skal evt. bare have en driverdisk (XP og Vista kender allerede controllerne i Intel IHC 5-7) under installationen, og så er den ikke længere. Du ender op med een harddisk som du kan partionere som du har lyst.
Lyder nemt nok, har prøvet lidt en gang før...og det gik ikke, så håber pænt meget på det vil gå iorden med alt det nye, da det er en TOTAL udskiftning jeg har lavet :e
Her er en gennemgang af de forskellige RAID's http://www.tweak.dk/tests2.php... RAID0 : Høj læsehastighed, Dårlig sikkerhed, Fuld kapacitet RAID1 : Høj læsehastighed, God sikkerhed, Halv kapacitet RAID5 : Høj læsehastighed, God sikkerhed, 2/3 kapacitet *
* Ved brug af 3 diske hvilket er minimum
...så det afhænger lidt af hvad du er ude efter..??
Høj hastighed...altså synes Raid 0 er mest tiltalende og kunne godt tænke mig at finde ud af HVOR stor den risiko er for at det slår fejl. Kender en der havde sine 2 raptor opsat i raid o og det kørte bare fint og har gjort det siden...i over 3 år nu :e
Man gør chancen for at miste sin data dobbelt så stor, da bare én hdd skal fejle og alt data er væk. Og så antager vi også at kontrolleren ikke fejler..
Lyder som du bare skal tage noget Raid0, og så måske have en hdd til backup af det vigtige data...