Boot fra USB key ?

Om siden d.  04. april. 2007, skrevet af bodyman
Vist: 1113 gange.

bodyman

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2007 10:39:23
Svar/Indlæg:
2333/391
Hej,

Hvis jeg har en USB key på 12GB, vil det så være muligt at lave 2 partioner, en hvor man kan boot fra, og en anden hvor der kan lægge data på?

Mit projekt går ud på at jeg vil samle 4 ghost image, samt 1 ghost boot cd, på en USB Key.

Jeg har ansvaret for drift af cirka 150 maskiner til daglig, og vi har som i nok kan høre 4 forskellige image vi bruger :)

Det vi godt kunne tænke os er et program, eller en USB Key, eller en guide til hvordan dette projekt kan lade sig at gøre, altså lave en boot partition på eks. 100 MB og så en partition på 11.7GB eller hvor meget der nu er tilbage til at lægge vores Image på :)

Håber nogen derude ville kunne hjælpe mig vider i mit lille projekt :)

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2007 13:57:52
Svar/Indlæg:
2958/84
du skal nok lige finde ud af om de 150 maskiner kan boote fra fra en usb inde fra bios, der næst skal ud finde ud af om de kan boote fra et image og så er det jo bare om at tage en maskine ud og prøve sig frem.

junikz

Overclocker
Tilføjet:
04-04-2007 14:10:43
Svar/Indlæg:
147/14
Som #1 siger...

Det er ikke alle computere der kan boote fra en USB key..

Min gamle AMD3200+ (inkl. tilhørende "nyt" bundkort - Asus K8V-X). kunne ikke..

Mit nye P5N32-E kan godt.. Så hvis jeres servere ikke er state-of-the-art så har jeg god grund til at tro at ikke alle jeres servere kan boote fra en USB key:)

bodyman

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2007 14:17:52
Svar/Indlæg:
2333/391
1# & 2#

Alle vores maskiner kan boot fra USB :)

Boot fra et image? altså jeg har et boot image som jeg har brændt ud på en cd, og det virker på alle vores maskiner, det image skal jeg bare have over på vores USB hehe... men hvordan?

Jeg har leget lidt med det nu, og det ser ikke ud til jeg kan lave 2 partioner på min usb key...

Skal jeg bare flytte alt fra min boot cd over til min usb key og så burde det virke? ej vel?

Hjælp :D

cbudtz

Overclocker
Tilføjet:
04-04-2007 14:50:04
Svar/Indlæg:
90/8
Du skal have skrevet en Master Boot Record på Flashdrivet. Det kan gøres med gode gamle Fdisk. Der findes også en del tools til at løse problemet. Den booter som en Floppy disk - så når først det kører kan du vel godt køre noget Ghost?

kig evt. her:
http://www.pcmag.com/article2/...

PS jeg ved ikke pisse meget om det - men det skal nok kunne lade sig gøre

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2007 15:42:52
Svar/Indlæg:
2958/84
Jeg ville mene at det er hurtigere at læse fra en cd/dvd end det er at læse fra en usb. tid er penge makker :o

RP-Seeker

Superbruger
Tilføjet:
26-04-2007 11:39:01
Svar/Indlæg:
41/1
Glemt det !
For meget bøvl, for lidt gain.

Kik i stedet på Remote Installation Server nu kaldet Windows Deployment Center og/eller Ghost Server/client.

Alt efter komplexiteten i jeres setup kan du også have glæde af systemer som SMS eller Carpa.

Der skal være nogle meget gode grunde til at vælge en USB løsning (geek-factor er ik nok :) ), men hvis det er begrundet, så vil jeg råde dig til at kikke på en BartPE installation på USB og så kører ghost derfra.

Der er i øvrigt ingen grund til at partitionere USB disken. Der er intet i vejen for at have alt data på samme partition

The

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2007 20:55:59
Svar/Indlæg:
1406/100
Lyder sku noget spænde det du har gang i der. Usb2 er ligså som Dvd/cd.

Du må meget gerne skrive mere om din løsning på problem :)

Anonym2020102112223

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2007 22:54:38
Svar/Indlæg:
125/39
Er alle maskinerne tilsluttet et netværk? I så fald, kan du ghoste et image over netværk.

På Erhvervsakademi Vest har de en anordning, hvor man isætter en floppy disk (som i bund og grund er en start diskette med modifikationer så den default connecter til diverse netværksdrev), hvor du så skriver "hent ", hvorefter den så henter eller gemmer det image på serveren.

Hvordan det er sat op i, tør jeg ikke sige - det er lidt tidskrævende at sætte sig ind i, I guess :)