V-core på Abit an8 sli kun default 1,35 volt

Bundkort / CPU d.  04. april. 2007, skrevet af Janbau
Vist: 359 gange.

Janbau

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2007 17:41:46
Svar/Indlæg:
608/79
Jeg kan ikke få mere volt på min Opteron 175 Cpu på mit Abit An8 sli bundkort , også selv om jeg giver den mere volt i bios . I følge bios har den fået mere volt og i uGuro viser den også i windows at den får mere volt .
Link til Abit An 8 Sli
http://www.abit.com.tw/page/en...

Men i cpuz eller andre programmer som Amd eget viser den kun de Standart 1,35 volt som cpuen er sat til .

Rent Oc mæsigt har jeg haft den på ca 2550 Mhz og tæt på de 2600 mhz inden Pc går ned . Og det er med de 1,35 Volt . ( 1,45 Ville jo være godt )

Kan det havde noget med at gøre at Opteron cpuer ikke er understyttet direkte i Bios som de alm x2 dual core cpuer er .

Det er den sidst nye bios som jeg kører på og den understytter X2 dualcore fuldt ud .

Problemmet er bare at jeg desværre blev nødt til at formatere igen da jeg fik min windows instalation ødelagt , da bundkortet begynte at blive ustabilt og jeg fik den velkendte blå skærm .

Så nu har jeg formateret og lagt windåse ind igen og nu kører det igen godt .
Oplevede dig igen problemmer da jeg llagde sidst nye Nwidia chipset driver ind den som skulle være tilpasset dual-core cpuer . Men den har jeg afinstaleret igen da jeg igen fik blå skærm og ikke kunne køre en Super-pie eller sågar 3dmark o5 .

Jeg har et Asus A8-sli ligende som jeg fik i Lørdags og den skulle understyte Opteron cpuer direkte med de nyeste bioser .
Jeg ved dog ikke hvilken bios der liger på den . Det er et bundkort jeg købte af en her i Horsens og det er et ombyttet bundkort ( RmA ) og den skulle være helt ny , sagde ham jeg købte den af . Der er Rev 1,02 og måske også en anden model da chipset køleren sider på " skrå " !!!! i stedet på alle de andre bundkort som jeg har set billeder af sider den lige .
Se billede af bundkort hvor køler side lige !!!!!
http://www.asus.com/products4....

På mit sider den skrå .

Og på Asus hjemmeside skal man have den nyeste bios til Dualcore cpuer for at kunne bruge de nyeste Chipset drivere eller kan man opleve problemmer med filsystemet ( Det har jeg måske oplevet med Abit bundkortet )

Så lige nu oc jeg ikke Abit bundkortet mere end til ca 2300 mhz så er der ingen problemmer . ( Men det mærklige er hvis jeg tager baterriet ud og lader den stå lidt , altså reseter bios på denne måde kan den godt køre stabilt Oc til 2450 Mhz et par dage så kommer de blå skærme igen ?? . ) Det skyldes jo nok at cpuen fejler da den skal have lidt mere vcore for at køre stabilt eller hvad ???

Har været på Abit hjemmeside og der skal jeg helt køre med Chipset driver ver 6,66 så den får jeg lige instaleret .

Håber der er nogle som har nogle gode råd

hilsen janbau
x(

matt??

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2007 17:45:29
Svar/Indlæg:
5600/32
CPUz kan ikke vise den rigtige vcore. I hvertfald ikke med en x2 CPU i det kort.

matt??

Elitebruger
Tilføjet:
04-04-2007 22:37:44
Svar/Indlæg:
5600/32
Så lige at det er mit gamle bundkort og det burde ikke have nogen problemer med vcore. De to AMD CPUer på det her screenshot, http://overclocking.dk/billedb... , er overclocket i det bundkort. ;)

Janbau

Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2007 00:48:14
Svar/Indlæg:
608/79
Det kan så nok være fordi det er en opteron 175cpu jeg har .

matt??

Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2007 12:16:39
Svar/Indlæg:
5600/32
#3, Som du kan se på det screenshot, viser den også stock vcore i CPUz med de to CPUer, så det er bare fordi det ikke kan læse den rigtigt.

Janbau

Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2007 14:12:24
Svar/Indlæg:
608/79
Ok så du mener at hvis jeg i bios giver 1,4 eller 1,45 så er det også det cpuen får .
Jeg tror faktisk det er dit bundkort jeg har købt , jeg købte den af Merring og du sente også mig en mail på et tidspungt .

Du skev dette til mig
Hej, undskyld jeg ikke har svaret før nu. Det er den nyeste bios der ligger på kortet, så vil gå ud fra den ingen problemer har med en Opteron. Vh. Matthias

Elles mange tak for hjælpen

janbau

matt??

Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2007 14:19:11
Svar/Indlæg:
5600/32
#5, Jo det er mit gamle kort. :) Det giver den vcore man sætter den til i bios.
Og bundkortet skulle helst ikke holde noget oc tilbage. Jeg nåede 340mhz HTT på det. ;)

Janbau

Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2007 14:33:36
Svar/Indlæg:
608/79
Godt så må jeg jo forsætte , måske er min opteron 175 slet ikke så god som jeg trode .

Var det med en x2 4200 + eller 3000 +

hilsen janbau

matt??

Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2007 14:58:10
Svar/Indlæg:
5600/32
Det var med min 3000+. Kan ikke helt huske hvad max HTT var med min 4200+, men mener det var omk. 270-280mhz. Det var vist den der ikke ville mere..

Janbau

Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2007 17:23:32
Svar/Indlæg:
608/79
Hej Matt måske du så kan hjælpe lidt med opsætning af bios da en opteron 175 og en x2 har samme multipiller på 11 .

Måske du kan huske lidt om hvordan du satte bios op på bundkortet da der jo er mange instilings mugligheder på det med din daværende 4200 + .

Der især mange mugligheder ang volt til mange ting , feks er der en ny ting som jeg ikke har set før . Nemlig mugligheden for at instille ramens volt med både det normale 2,6 volt og op og så nogle andre ting .
Skal lige ud i bios og se hvad det hedder .

matt??

Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2007 17:36:00
Svar/Indlæg:
5600/32
Det må være VTT du snakker om. Den skal bare stå på auto, da den skal være det halve af VDDR.
C&Q skal slåes fra og HT frequency multiplieren skal ned, så frekvensen bliver under 1000mhz (ganget med HTT), da kortet ikke bryder sig om at komme mange mhz over.. nForce4 voltage maxede jeg, men du skal nok have en blæser over, da chipsettet bliver meget varmt ved overclock.

Det var lige det jeg kunne huske, men spørg endelig hvis der er mere.. Kan jo være jeg kommer i tanke om noget.. ;)

matt??

Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2007 17:37:48
Svar/Indlæg:
5600/32
Nå ja, kortet er stabilt op til omk. 120-125mhz PCIe clock. Hjælper nogle gange på stabilitet ved overclocking.

Janbau

Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2007 17:47:41
Svar/Indlæg:
608/79
Har været i bios nu , Måske andre har gode erfaringer med Nforse 4 sli bundkort og opsætning af disse ?
Det ville være en stor hjælp for mig . Da i kender dette chipset .

Cpu core voltage gir sig selv
DDR SDRAM Her kører jeg fra 2,7 op til 2,8 da jeg faktisk ikke kunne instalere Win xp ved 2,6

DDR VTT VOLTAGE 1,25 v til 1,75 Hvad er det og hvilken betyndning kan det have ? Den har jeg ikke rørt ved . hvad betyder DDR/2 ? Ikke rørt

NFORSE 4 voltage ikke rørt

Hyper transport voltage ikke rørt

DDR REF voltage ikke rørt

Cpu REF voltage ikke rørt

Og af hensyn til at sænke multi til en lavere værdi har jeg ikke gjort meget i endnu .( Kører pt multi på 11 Default ) En lavere værdi vil betyde at mine ram jo kan komme højere op .

Jeg har kun sat busspeed til ca 230 Over 235 begynder jeg at få boet problemmer .

Ht link har jeg sænket til 4 mod normalt 5 For at Ht link ikke kommer alt for meget over de 1000 .

Mine ram er disse og de har kørt over 280 Mhz på mit AsrockdualSata Bundkort .

GSKILL Samsung TCCD 2* 512 Mb
http://www.edbpriser.dk/Produc...

matt??

Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2007 17:53:38
Svar/Indlæg:
5600/32
Hyper transport tror jeg at jeg havde på 1.3v og nforce 4 var nok egentlig ikke på max. Tror den var på 1.7v, da jeg fik stabilitetsproblemer længere oppe. VTT skal bare være på auto eller DDR/2, som jeg også skrev længere oppe.
DDR og CPU ref. voltage gjorde ingen forskel at ændre på.
Hvis din CPU ikke bliver for varm, så kan du nok godt smide den op på 1.5v.

Janbau

Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2007 18:49:46
Svar/Indlæg:
608/79
Tak for hjælpen jeg læser lige det hele igennem .
Og lige pt kører jeg ca 2500 mhz på en standart køler som fulgte med cpu . Har en ny Freezer 64 Pro til at ligge . ( Havde en magen til på mit Asrock bundkort og cpuen en Oc A 64 venise E6 2500 Mhz kom aldrig over ca 45 grader Load .

Har kørt en Idele stres test i ca 2 timer nu og cpuen bliver ikke over 49 grader .

Janbau

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2007 09:23:46
Svar/Indlæg:
608/79
Har prøvet en del opsætninger og cpu kører ca 2600 mhz , kan ikke rigtig komme højere op .
Har dog opdaget at jeg måske har problemmer med at min psu ikke kan give nok strøm .
Er dog ikke sikker på at det er det . Men pcen slukker pluselig sig selv i 3dmark 05 når jeg Oc mit Sapphire 1900 gt meget , det mærkelige er dog at det sker i den sidste test hvor det er cpuen som belastes .
Har kørt en del stress test ved 2600 mhz og de gennemføres uden fejl .
Jeg har sat volt op på bundkortet som du sagde .

Cpu core 1,5 v
Ram 1,9 v
Nforse 4 1,7 v
Hyper T 1,3 v

Kører lige pt 260*10 = 2600 Mhz
Skal dog prøve med mindre Multi for at få ram højere op .

Jeg vil dog prøve med mindre volt til cpu .

Janbau

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2007 19:59:27
Svar/Indlæg:
608/79
Hej har lige kørt en 3dmark 06 med grafikkortet oc men lang fra så meget som jeg ved den ka , her var den højeste temp på cpu 61 grader . Her slukker pcen ikke , noget jeg aldrig oplevede på min 3200 + A 64 venise oc til 2500 mhz på Asrockdualsata2 bundkortet.

Den slukker stadig når jeg kører 3dmark 05 med grafikkortet oc som nu ( Samme oc som testen i 3dmark06 )

Cpu kører 2600 Mhz ved volt 1,4
nforse 4 denne gang sat til 1,4 volt

Den slukker ikke når grafikkortet ikke er oc
Den gør det faktisk også når jeg kun Oc cpu til 2400 mhz

Det chipset der sider på bundkortet nForce4 Sli bruger måske mere strøm end det der sad på Dualsata2 bundkortet + at det nu er en dual-core cpu som også må bruge mere strøm .

Så mit spørgsmål må blive ? !! Mon ikke at min ellers altid stabile 400 wats Themaltake Psu som kan levere 16 A på 12 volts linien , nu har fået åndenød ? .

Den har ellers altid tidligere kunne klare opgaven .

Eller er det cpuen som bliver for varm og derved lukker systemet ned , men det burde da ikke have noget med Oc af Grafikkortet at gøre ? ville jeg ikke selv mene .

Håber nogle kan komme med et svar på om jeg skal ud at invistere i en ny strøforsyning .

Ps
( Min nuværende kan jeg så bruge i en anden Pc som vi har stående , og jeg har jo som sagt tidligere et nyt Asus An8 sli ligende i skuffen som jeg ikke har prøvet endnu , jeg mangler dog så en cpu )

matt??

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2007 20:16:19
Svar/Indlæg:
5600/32
Jo det lyder som om PSUen ikke vil være med mere..

Janbau

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2007 21:10:56
Svar/Indlæg:
608/79
Var bare ikke klar over at strøforsyningen sådan lige pluslig kunne slukke for pcen det har jeg aldrig oplevet før.

Men så er spørgsmålet jo så hvad det så skal være for en , den skal kunne trække et 8800 Gts eller Ati s kommende kort . måske enda sli .

Og da jeg skal handle ved min faste leverandør i Århus som så samtidig skal montere en Accelero x 2 grafikkort køler på Sapphire kortet .( Det gør de for 125 kr )

Har jeg overvejet følgende
Dem jeg har kik på skal være af den nye type med seperat strøm til Cpu og resten af systemet . ATX 2,2

Be quiet! Straight Power BQT E5-450W Pris 649 kr
http://www.edbpriser.dk/Produc...
3.3 Volt 30 A (Ampere)
+ 5 Volt 30 A (Ampere)
+ 12 Volt 30 A (Ampere)

+ 12 Volt (12V2 - Ved ATX 2.2) 25 A (Ampere)
+ 12 Volt (12V3 - Ved ATX 2.2) 18 A (Ampere)
Nb ved Atx 2,2

Den er billig i forhold til det den kan levere af strøm , godt andmeldt i udlandet . Det er den som kan levere nok amp til prisen af alle hos den pågælende leverandør .

Til deres hjemmeside
http://www.be-quiet.net/be-qui...

Er det noget som duer ??

Andre forslag ville også være godt .