RAID-problemer i Vista

Bundkort / CPU d.  05. april. 2007, skrevet af Lomme
Vist: 313 gange.

Lomme

Overclocker
Tilføjet:
05-04-2007 01:48:43
Svar/Indlæg:
3/1
Hej folkens

Jeg forsøger at installere Vista på min nye PC, men jeg har problemer med at få mine harddiske konfigureret i RAID 0.

Først og fremmest har jeg lavet en pc uden floppy-drev. Derfor kan jeg ikke lave en F6-disk. Men det burde også kunne lykkes at finde drivere uden. Med Vista kan man sagtens finde drivere til harddisken på en USB-stick under installationen.

Men hvilke skal jeg bruge? Mit bundkort er en MSI G965 Platinum.

På forhånd tak...

Gavstrik

Superbruger
Tilføjet:
05-04-2007 09:53:15
Svar/Indlæg:
650/97
Jeg havde selv problemer med mit RAID-0 setup, men det skyldes ikke at den ikke kunne finde harddisken, fordi den poppede op med det samme. Jeg kunne dog ikke dele den op. Eller det kunne jeg godt, men så virkede det ikke, så blev nødt til at køre med en stor partition, så det skal du lige være opmærksom på, når du finder en driver til harddisken.

Gav

Gom

Superbruger
Tilføjet:
05-04-2007 19:10:56
Svar/Indlæg:
359/73
Du skal bare have den nyeste RAID driver fra Intels inf update. Men Vista har driver til den sydbro 965 bruger, så burde ikke være nødvendigt. Du burde bare kunne installere og så opdatere drivere bagefter.

JLT2000

Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2007 19:46:09
Svar/Indlæg:
1103/38
ellers har msi dem til at lægge.

og hvis ikke så har asus det er de samme som til msi gigabyte.

du kan oxo bruge den fra intel en exe fil bliver ikke nemmere og det virker. ;)

http://downloadfinder.intel.co...

JLT2000

Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2007 19:48:02
Svar/Indlæg:
1103/38
bare husk det skal være de nyeste driver ellers kan det sagtens fucke dit raid...

Psym

Overclocker
Tilføjet:
05-04-2007 21:14:54
Svar/Indlæg:
663/58
blev nød til af afinstallere vista pga raidet. Folk med p965 har haft masser af problemer pga dårlige drivere. Jeg bruger winxp 64bit midlertidigt pga dette. Vista gik fuldstændigt amok og lavede fejl hele tiden som endte i BSOD og random genstart uden BSOD. Når jeg så startede manglede den filer osv. Jeg vil vente lidt før jeg skifter til vista igen.

Lomme

Overclocker
Tilføjet:
07-04-2007 17:26:18
Svar/Indlæg:
3/1
Tak for de mange gode svar indtil videre.

Desværre er jeg bange for at min og pc'ens inkompetence ligger før Vista-installationen. Bundkortet virker simpelthen ikke modtagelig over for RAID, selv om jeg synes, jeg vælger RAID alle steder i BIOS. Når jeg booter, står der intet om RAID, og jeg får heller ingen hints om, hvordan jeg kan komme ind og konfigurere min RAID.

Når jeg installerer Vista, finder computereren den ene 320 GB men ikke den anden.

Bør jeg flashe min BIOS?
Er jeg bare ringe til at indstille BIOS - jeg mener bestemt ikke, jeg overser noget, men laver sikkert en grundlæggende fodfejl et sted?

På forhånd tak :)

Hov - Jeg har også et ekstra bonusproblem. Jeg har smækket en Zalman 9700 på min E6400, da jeg på sigt har tænkt mig at overclocke. Men selv om jeg indstiller BIOS under H/W Settings til at sigte efter en 40 grader varm CPU, så bliver fanen ved med at fyre derudad (og larme frygteligt) med små 2500 rpm. Hvad kan det skyldes?

Lomme

Overclocker
Tilføjet:
08-04-2007 17:38:53
Svar/Indlæg:
3/1
Nu har jeg læst op på det. Min BIOS er godt nok sat op, tror jeg.

Problemet er, jeg ikke aner, hvordan jeg kommer ind i min RAID controller BIOS, så jeg kan få skabt min RAID Array.

Når jeg booter, skriver computeren ingen tast-genveje til RAID setup, og der står heller ikke noget om det i bundkortets manual (MSI G965 Platinum). Gad vide, hvordan jeg får det ordnet.

Lomme

Overclocker
Tilføjet:
08-04-2007 18:24:14
Svar/Indlæg:
3/1
Hmm... Efter lidt mere research er jeg kommet frem til, at der burde poppe en Intel-boks op, der fortæller mig at jeg skal trykke CONTROL-I for at komme ind i RAID setup. Det sker ikke. Det eneste, der sker lige før boot'et er en JMicron skærm, der finder min DVD-drev men ikke giver mig muligheden for at gå ind i RAID Setup.

Har I nogen idé om, hvad jeg gør galt