Ny computer vil ikke boote

Diverse d.  05. april. 2007, skrevet af johnSTAR
Vist: 363 gange.

johnSTAR

Superbruger
Tilføjet:
05-04-2007 11:35:14
Svar/Indlæg:
65/9
I julekonkurrencen vandt jeg en Noctua køler, og efter at have gemt på den i et par måneder gik den ikke længere. Jeg skulle med på C2D vognen. Jeg køber derfor nyt motherboard, RAM og CPU, mens jeg genbruger PSU og GFX samt div. fra mit gamle system.

Med glædesstråler i øjnene samler jeg computeren, putter strømkabel, mus og tilhørende i bagenden og tænder på fronten. Der kommer et kort blink fra de røde og grønne lamper, og så sker der ikke mere. Stilhed og ingen lys.

Jeg har følgende:

ASUS P5N-E SLI

Corsair XMS2 2 x 1 GB PC2-6400CL5 (http://www.edbpriser.dk/Produc... )

Intel C2D 4300

Noctua NH-U12F (som jeg vandt i julekonkurrencen)

Herudover har jeg et Inno3D GF7800GT

500W NorthQ Ultra Silent PSU

Computeren vil simpelthen ikke starte overhovedet. Ingen spin fra blæsere eller en summen fra harddiske. Når jeg trykker på tænd-knappen sker der intet. Ingen lys mere. Intet. Den lille grønne lampe på bundkortet lyser, når strømmen er sat til, men det er det eneste livstegn.

Hvis jeg fjerner 4-pin strømstikket kan jeg, når jeg tænder på fronten, igen få computeren til meget kort at lyse med de grønne og røde lamper på fronten, men ellers ikke.

Jeg har prøvet:
Clear'e CMOS
Begge RAM klodlser individuelt i alle 4 sockets
Haft strømkablerne ude og i igen, og sikret mig, de sidder korrekt
Tjekket at Reset SW, power LED sidder korrekt

Det er som om computeren ikke får besked på at starte. Jeg har aldrig prøvet, at den simpelthen ikke spinner på blæsere eller prøver at starte op, så jeg ved ikke, hvor jeg skal fejlteste.

Kan det være RAMen, der ikke er kompatibel?
Fejl på motherboardet?
CPUen, der er død?

Nu sætter jeg så min lid til jer, og håber at I har nogle gode råd eller forslag. Alt er velkomment!

MJENSEN

Superbruger
Tilføjet:
05-04-2007 11:39:26
Svar/Indlæg:
1233/50
jeg tror at det er rammene at der ikke er kompatible

johnSTAR

Superbruger
Tilføjet:
05-04-2007 11:45:02
Svar/Indlæg:
65/9

Tak for det hurtige svar, MJENSEN.

Hvis rammen ikke er kompatibel, vil computeren så ikke starte overhovedet? Altså ingen spin fra blæsere osv. som er de symptomer, jeg oplever?

Jeg har, som sagt, ikke selv oplevet det før.

Giraffen

Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2007 13:01:34
Svar/Indlæg:
561/52
Har du husket det 4 el 8 polet stik på mobo? hvad sker der hvis du starter op uden ram i?

/Jesper

Giraffen

Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2007 13:02:59
Svar/Indlæg:
561/52
Er der nogen bib lyde?

/Jesper

johnSTAR

Superbruger
Tilføjet:
05-04-2007 13:07:52
Svar/Indlæg:
65/9

Hej Jesper!

Jeg har lige prøvet uden RAM og det er det samme. Intet starter, sevlom der er lys i den lille diode på motherboardet.

Når du nævner 4 el. 8 polet sitk på mobo, så kender jeg dem ikke af betegnelse. Jeg har et, der har 16 ben (det brede) og et med 4 ben (kvadratisk). De sidder begge i. Hvis jeg fjerne dem med 4 ben så tænder dioderne på fronten kort, og så slukkes de igen. Intet starter eller spinder.

Er det de stik, du henviser til? (4 og 16 ben.)

johnSTAR

Superbruger
Tilføjet:
05-04-2007 13:09:44
Svar/Indlæg:
65/9

Ingen bip lyde, fordi min PC speaker ikke er sat til. Jeg kan ikke finde connectoren fra kabinettet. Jeg har muligvis fjernet den tidligere. Jeg plejer aldrig at køre med den.

Jeg ved, det lyder mærkeligt, men den er der simpelthen ikke.

Giraffen

Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2007 13:28:42
Svar/Indlæg:
561/52
jep, det er de stik. Er du hel sikker på at connectorne fra fronten er monteret rigtig?
Hva med psuén, er den ny?

johnSTAR

Superbruger
Tilføjet:
05-04-2007 13:40:04
Svar/Indlæg:
65/9

Godt. Så er jeg med. :)

PSUen har jeg brugt i mit gamle system, og den virkede fint med at trække en overcloket Opteron 165 med 1GB RAM og mit gamle mobo tidligere i går, så jeg tror ikke, det er den.
Med mindre den slet ikke virker ordenligt til det ASUS motherboard, men så rækker det lidt ud over min forstand og hardware know-how.

Jeg har tjekket, dobbelt tjekket og tripple tjekket de pin connectors, da det var det første, jeg troede, var galt.

Først monterede jeg dem direkte på motherboardet og senere via ASUS' pin connector, der forlænger dem og skulle gøre monteringen lettere.

Kan det være, den ikke virker, fordi PC speaker pinsne er tomme?

Giraffen

Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2007 14:56:53
Svar/Indlæg:
561/52
nej

Jeg er ved at løbe tom for ideér, det kunne godt tyde på et defekt mobo el cpu.

Der er sat blæser til det stik på mobo der er til cpu køleren..Ikk?

/Jesper

Giraffen

Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2007 15:15:30
Svar/Indlæg:
561/52
Forresten, det (brede stik) på moboét, er der ikk 24 ben der? Hvor mange ben er der i sktiiket fra psu?

/Jesper

johnSTAR

Superbruger
Tilføjet:
05-04-2007 16:23:56
Svar/Indlæg:
65/9

Jo, der er 3 FANs, og jeg har prøvet 2 af dem. Mest for at tjekke om det kunne være CPU_FAN, der var noget galt med. Der er også CPU_FAN 1 og 2.

På det brede stik fra PSUen kan man tage 4 pins af, hvilket jeg havde på min gamle opsætning.
Nu har jeg taget de 4 "ekstra" på igen (de er lige til at klikke / slide / glide på) og når de er på så fylder den hele den modtager, der er på motherboardet.
Nu er jeg ikke hjemme, men jeg tror, der er 16 huller.

Kan det være fordi jeg har haft dem adskilt tidligere?

Det er frustrerende, at jeg ikke har ekstra mobo, ram, cpu og psu til at teste med.

Tak for dine mange svar, Jesper. Jeg er på vej i tateret, men ender nok med at sidde oppe den halve nat, når jeg kommer hjem.

Giraffen

Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2007 17:25:57
Svar/Indlæg:
561/52
mht. til det stik så er det som det skal være.

så er der et stik mere. Det er enten 4 el 8 polet. Der er 2gule og 2 sorte ledninger. el 4 gule og 4 sorte Har du også monteret det?

Ellers så prøv at skille det hele fra hinanden også samle det igen.

Er det et nyt kabinet? prøv at kortslutte de 2 ben som tændknappen er sat til.

/Jepser

Giraffen

Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2007 17:27:15
Svar/Indlæg:
561/52
Det er en del af charmen ved selv at samle sit legetøj :e

/Jesper

johnSTAR

Superbruger
Tilføjet:
05-04-2007 23:00:02
Svar/Indlæg:
65/9

Der er 2 gule og 2 sorte. Dette stik sidder også i. Hvis jeg fjerner det starter computeren i et kort sekundt, hvor den røde og grønne lampe lyser foran. Så går de ud. Intet af hardwaren starter dog.

Siger det dig noget?

Kabinettet er gammelt og det, jeg brugte i mit sidste system i går.

Hvordan kortslutter jeg disse 2 ben til tændkanppen, som du omtaler?

Hehe, charmen? Ja, det må gerne drille, men helst ikke når drilleriet rækker uden for ens egen forstand. Jeg har i alt samlet 8 computere men aldrig oplevet dette.

Igen tak, Jesper. :)

johnSTAR

Superbruger
Tilføjet:
06-04-2007 00:04:31
Svar/Indlæg:
65/9
Nu har jeg haft det hele skilt ad og flyttet til et nyt kabinet. Stadig det samme. Der sker absolut intet, når jeg trykker på tænd knappen.

Eneste livstegn er et grønt lys fra motherboardet, når strømstikkene er sat i.

spuncut

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2007 00:43:42
Svar/Indlæg:
908/44
johnstar > du har gang i to tråde vedr. samme problem, hvor vil
du fortsætte ???

johnSTAR

Superbruger
Tilføjet:
06-04-2007 01:35:07
Svar/Indlæg:
65/9

Vi fortsætter i den anden tråd. Den er mest aktuel.
(Link: http://www.hardware-test.dk/fo... )

Generelt til denne tråd:

Den anden tråd var oprettet med henvisning til denne, fordi det var her jeg gik død og besluttede mig for at søge én, der vil hjælpe med fejlfinding ved at komme forbi med CPU og motherboard mod betaling.

Den anden tråd har dog udviklet sig til yderligere fejlsøgning.

spuncut

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2007 02:25:38
Svar/Indlæg:
908/44
Godtnok... :e