Søger on-site hjælp ekspert fra kbh mod betal

Diverse d.  06. april. 2007, skrevet af johnSTAR
Vist: 454 gange.

johnSTAR

Superbruger
Tilføjet:
06-04-2007 00:04:56
Svar/Indlæg:
65/9
Hej medbrugere af HWT.

Jeg står i den situation, at jeg har samlet et C2D system, der ikke vil boote.

Cf. denne tråd: http://www.hardware-test.dk/fo...

Jeg kan ikke finde ud af, hvad der er galt og derfor søger jeg hjælp til fejlfinding fra én, der ved, hvad han / hun laver.

Det, jeg forestiller mig, er, at du har en C2D CPU, DDR2 RAM samt evt motherboard og PSU, vi kan anvende til at finde fejlen ved mit system.

Da jeg ikke kender nogen, der har disse dele, søger jeg nu én her fra HWT.

Jeg bor på Islands Brygge, så jo tettere jo bedre.

Hvis du er villig til at hjælpe mig betaler jeg gerne for indsatsen.

På forhånd tak!

/JS

matt??

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2007 00:12:40
Svar/Indlæg:
5600/32
Har du prøvet at starte den ved hjælp af en skruetrækker på de to PWR pins?

johnSTAR

Superbruger
Tilføjet:
06-04-2007 00:18:20
Svar/Indlæg:
65/9

Hej matt!

Kan man det? Altså uden at have nogen af de andre ledninger på de små pins og så bare tilføre en skruetrækker kun på de 2 PWR pins?

Jeg spørger, fordi det er helt nyt for mig og jeg helst ikke vil gøre mere skade end gavn. :)

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2007 00:20:54
Svar/Indlæg:
3214/18
#2 Ja, det kan du sagtens. De skal bare "kortsluttes" med et eller andet ledende i et splitsekund, før den burde starte - så en skruetrækker burde være fin.

spuncut

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2007 00:23:50
Svar/Indlæg:
908/44
Du mangler lige at prøve om du kan få bip-lyde:

Afbryd diske, udtag RAM og skærmkort.
Ingen keyboard, mus USB-ting, resetswitche, afbryd
så meget som muligt.
KUN powerswitch, højtaler, PSU og CPU-Køler skal være forbundet.

Kan den så sige "beep" ...???

...hvis ikke...så er det med meget høj sandsynlighed
bundbrættet...CPU'er er der næsten aldrig fejl på og
de er næsten ikke til at brænde af.

johnSTAR

Superbruger
Tilføjet:
06-04-2007 00:24:19
Svar/Indlæg:
65/9

Cool Beaviz. Det er nu afprøvet. Desværre uden held. Men tak for dit svar. :)

johnSTAR

Superbruger
Tilføjet:
06-04-2007 00:28:46
Svar/Indlæg:
65/9

Tak, spuncut. Det er nu afprøvet. Ingen lyde. Jeg har også sat PC speaker til. Der er slet ikke noget, der reagere. Det er somom motherboardet ikke modtager nogen form for signal om at starte.

Kan et motherboard starte uden RAM?

Jeg spørger om dette for at udlukke rammene og kun sidde tilbage med CPU og motherboard som mulige syndere.

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
06-04-2007 00:34:42
Svar/Indlæg:
14079/622
Hmm jeg kunne måske kigge forbi... anyway tror jeg godt du kan få systemet op og køre, hvis vi får snakket ordenligt rundt om problemet.

Først, prøv #4's forslag.
Dernæst, lad os få klarlagt nogle detaljer...

Du har samlet systemet og tændt for PSUen - og der er lys i bundkortet. Når du tænder slukker dioderne igen. Er det rigtigt forstået ?

Som jeg ser det, er det enten bundkortet der er helt fucked-up, eller også er det PSUen der somehow er futtet af.

spuncut

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2007 00:37:48
Svar/Indlæg:
908/44
Nej der er ikke noget der kan starte uden ram...
men biosen kan brokke sif vha. højtaleren...og hvis
de ikke virker ...ja..så er der ikke nogetsomhelst
der virker...

Lige en sidste ting...Reset cmos...noget beep...??

Hvad er det for et bundbræt..??

matt??

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2007 00:39:26
Svar/Indlæg:
5600/32
Ja det lyder mest af alt som en halvdød PSU. Jeg sad med præcist det samme problem med en gammel Athlon computer. Der kunne PSUen ikke starte op med mere end et enkelt drev. Med to, gjorde den præcis det samme som din..

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
06-04-2007 00:39:30
Svar/Indlæg:
14079/622
->#6

Det kan umuligt være rammene. Hvis der er RAMfejl starter blæserne og det hele, der kommer bare ikke billede på skærmen.

Prøv engang at starte PSUen - bare for at se om der er liv i den.

http://www.tweakup.dk/article/...
http://www.hardwareonline.dk/t...

Det er sort og grøn du skal kortslutte :)

johnSTAR

Superbruger
Tilføjet:
06-04-2007 00:45:43
Svar/Indlæg:
65/9

Tak for de opmuntrende ord, Emillos!

Som nævnt: ingen bip lyde.

Når jeg tænder PSUen bagpå med I-O knappen lyder der én grøn diode fra bundkortet, som er bundkortets eneste lampe. Der er altså strøm til i en eller anden forstand.

Hvis jeg prøver at tænde computeren sker der intet. Bundkortet lyder stadig grønt, men der er ingen lys i dioderne på fronten af kabinettet.

Hvis jeg tager det kvadratiske 4-benet strømstik ud af motherboardet lyser begge deioder på fronten i et meget kort sekund, hvis jeg trykker på tænd knappen på fronten. Motherboard dioden lyser grønt under hele forløbet.

Så er der altså en lille smule signal. Bundkortet burde dog ikke kunne virke/boote uden det 4-benet stik.

Giver det lidt flere klare detaljer?

spuncut

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2007 00:47:34
Svar/Indlæg:
908/44
..hold nu lige den røde tråd...
Det kan kun være en (eller tvivlsomt 2) af følgende dele
der er problemer med :

PSU, Bundbræt Eller CPU

...Er det ikke korrekt..??

spuncut

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2007 00:51:27
Svar/Indlæg:
908/44
...og reset af cmos gav ingen beep...???

matt??

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2007 00:51:35
Svar/Indlæg:
5600/32
#11, Prøv at tage alt andet end bundkortet fra, bare for at udelukke at der ikke er noget der kortslutter noget. Ellers tag bundkortet ud af kabinettet og læg det på en antistatisk pose og sæt strøm til.
Som jeg ser det, kan det kun være bundkort eller PSU den er gal med..

johnSTAR

Superbruger
Tilføjet:
06-04-2007 00:54:52
Svar/Indlæg:
65/9
Tak igen matt og Spuncut.

Puh for en opgave. Haha. Sådan en fikser jeg altså ikke lige. Der er ikke nok elektrikker i mig til ikke at frygte at få stød. Til gengæld vil jeg hellere samle min "gamle" computer igen for at teste PSUen.

PSUen kørte den computer i går, og jeg har stadig motherboardet liggende med CPU og RAM installeret.

Jo, du har helt ret. Ingen panik fra nu af. ;)

johnSTAR

Superbruger
Tilføjet:
06-04-2007 00:57:20
Svar/Indlæg:
65/9

Jeg resetter fluks CMOS. Jeg vender tilbage om lidt.

Bundkortet er et: ASUS P5N-E SLI

Jeg kører nu netop på den antistatiske pose kun med ram, cpu+køler og GFX.

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
06-04-2007 00:58:51
Svar/Indlæg:
14079/622
->#11

Det var så lidt ;)

Jeg har også prøvet det samme engang, med en gammel computer jeg skildte ad. Da jeg samlede den igen var der lys i bundkortet, men nada reaktion ligemeget hvad jeg gjorde ved den.
Det viste sig så at være bundkortet jeg havde ødelagt, på en eller anden måde.
Så det vil være mit bud - dødt bundkort. PSU er næppe futtet af hvis den virkede fint i dit forrige system.

Hvis jeg var dig, ville jeg sikre mig at PSU virkede. Evt ved at afprøve den i dit gamle system, i en andens, eller ved at kortslutte den og måle på linjerne med et multi/volt-meter.
Hvis den virkede ville enten smide bundkortet til RMA, eller låne en anden CPU.
Dog forekommer det yderst sjældent at processorer er DOA - men det sker selvfølgelig heller ikke så tit med bundkort.

spuncut

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2007 01:04:46
Svar/Indlæg:
908/44
Jeg kan ikke sige det meget bedre end Emillos... :)

johnSTAR

Superbruger
Tilføjet:
06-04-2007 01:13:54
Svar/Indlæg:
65/9
#17 + 18

Det er super cool, at I gider. :)

Ved reset af CMOS fik jeg ingen lyde. Jeg har netop sat det gamle system til og det tænder og spinder. PSUen virker altså.

Jeres tolkning må være rigtig. Det er enten CPU eller motherboard.

Det er bare irriterende at det sker, når jeg havde håbet jeg skulle til at overclocke i min ferie. Det bliver nogle lange dage. :P

Jeg vil prøve at skille det hele ad og samle det igen i morgen. Jeg har lidt italiener i blodet, og det kan til tider gøre mig temmelig hidsig, så nu er ikke tidspunktet til at sidde med min kære CPU.

spuncut

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2007 02:15:21
Svar/Indlæg:
908/44
Det er uden tvivl din bundbræt..... 8)

allan_84

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2007 02:54:33
Svar/Indlæg:
765/82
med den her kan du med sikkerhed få startet din PSU op: http://www.coolerkit.dk/produc...

(den ovenfor er det samme som at kortstulle ATX stikket til bundkort for at få den startet bare "mere sikker" måde at gøre det på synes jeg.)

og har du kontrolleret at de pinde der sidder på bundkort hvor du skal sætte front panel stikket/kabler på fra tænd/sluk og reset knappen er sat rigtig til på mobo?? kig evt i manual og se om pindene er rigtige.. det ikk nødvendigvis samme placering som dit gamle system jo.

ved godt at du har haft den psu startet i det gamle system, men ellers hvis der andre der for problemer så sidder der altså også en sikring der kan springe i psu,, på billige modeller sidder den loddet på, men på dyre modeller er den til at skifte uden bøvl (næsten da).

og nu du har snakket om den der køler du har vundet, der har du skiftet bagpladen til cpu, kontroller lige at den sidder ordenligt og ikke kortslutter med de "lodde Ø'er" på bagsiden af mobo der evt stikker op (har prøvet det selv).

jeg tror ikk det er PSU..

har du ikk en kammerat der kan enten låne dig ram og CPU at prøve med eller som kan teste dine ting af en af gangen og der med udelukke alt indtil i har bundkort tilbage, evt os prøve det af med det hardware han har!?

johnSTAR

Superbruger
Tilføjet:
06-04-2007 10:54:37
Svar/Indlæg:
65/9
Godmorgen, så er jeg i gang igen.

Tak for linket til PSU-starteren, allan. Så kan jeg slippe for at lave en selv; det var jeg ikke meget for. :)

De små pinde sidder korrekt. ASUS har sågar en forlænger, der fortæller hvad der skal sidde hvor. Jeg har prøvet både med og uden, og krydstjekket med manualen flere gange, da jeg selv troede, dette var problemet.

Jeg har netop haft det hele skildt ad og samlet igen. Denne gang med box-køleren, men desværre er situationen præcis den samme som før.

Jeg tror altså ikke, det er et problem med kontakt med loddeøer. Dette var dog en ny ting, jeg ikke selv havde tænkt på.

Jeg tror heller ikke, det er PSUen. Den virker fint med det gamle system med en Opteron 165.

Mht. fejlfinding ved at udskifte CPU og motherboard så var det hele humlem med netop denne tråd. Jeg kender ikke nogen, der har et C2D setup.

johnSTAR

Superbruger
Tilføjet:
06-04-2007 12:25:43
Svar/Indlæg:
65/9
Hvad er der tilbage at gøre nu?

Prøve at låne en CPU eller sende motherboardet RMA?

Jeg overvejer nu at købe en ny harddisk, PSU og GFX og dermed samle mit gamle system, som det var, og senere sælge det komplet.

Hvilken PSU og hardisk vil I anbefale?

Mht. til GFX så tænker jeg på et GF8800GTS. Senere kunne jeg være fristet til at købe et ekstra af disse og køre SLI, hvilket skal med i PSU overvejelserne.

På forhånd tak!

johnSTAR

Superbruger
Tilføjet:
06-04-2007 13:24:24
Svar/Indlæg:
65/9

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
06-04-2007 15:45:09
Svar/Indlæg:
14079/622
Jeg vil sige - RMA det bundkort. Du KAN selvfølgelig risikere at det ikke har en defekt, og få en regning på ~300kr - men sandsynligheden at bundkortet er i stykker er så stor, at jeg klart synes du skal gøre det. :)

Mht. harddisk, synes jeg du skal tage en Western Digital (sataI/sataII), i en størrelse der matcher dit behov.
PSU ved jeg ikke rigtigt..det kommer an på hvor meget du vil give?
Du kan købe en 550W LC Power, hvis du vil have en billig PSU. Selv kører jeg med en strømforsyning til 250kr, så måske er jeg ikke den rigtige at spørge :P:e

johnSTAR

Superbruger
Tilføjet:
06-04-2007 17:26:03
Svar/Indlæg:
65/9
Helt sikkert, Emillos! ;)

Forretningen ligger i Roskilde, så jeg tager derned et smut i morgen.

Så må jeg købe et nyt bundkort magen til, hvis de beholder det andet. RMA har jeg ikke tålmodighed til at vente på.

PSU vil jeg gerne lægge nogen penge på, så jeg er i 500-1000 klassen. Specielt fordi jeg gerne vil holde muligheden åben for at køre SLI senere.

Alligevel sygt overclock, du har formået med den 250 krs PSU. Jeg læste godt din tråd inden jeg selv købte en 4300. :)

johnSTAR

Superbruger
Tilføjet:
22-04-2007 10:43:47
Svar/Indlæg:
65/9
Så er jeg tilbage! ;)

I fredags fik jeg (endelig) mit motherboard retur fra RMA, hvor det var blevet ombyttet.
I går fik jeg samlet computeren igen og med spænding helt ud i fingerspidserne trykkede jeg på start-knappen: Klik. Bssssss. Bip! Alt starter og kører perfekt!

Jeg vil sige mange tak for jeres hjælp og råd.

Det var altså motherboardet, der var DOA. Det er første gang, jeg oplever det.

---

I går aftes kunne jeg selvfølgelig ikke holde fingrene væk fra biosen. Der skulle overclockes, men det er første gang, jeg har skulle overclocke en C2D CPU med DDR2 RAM, og det har givet anledning til lidt forundring:

Setup: E4300, 2x1GB PC6400CL5 samt ASUS P5N-E SLi

Når jeg overclocker CPUen har jeg adgang til QDR, og ikke ren fbs.

Fint, så må fsb'en være QDR / 4, tænker jeg, og hæver den fra 800 til 1064, hvilket giver en FSB på 266 MHz, som de andre Conroe CPUer kører med. Det burde være et sikkert overclock.

Nu sker det, for mig mærkelige, så: hvis jeg har en divider på 1:1, så sætter biosen mine ram til at køre 1:1 med QDR og ikke 1:1 med FSBen x 2 (dual channel). Den lister RAM til at køre 1064 MHz, hvilket de ikke kan klare.

Det betyder, at boardet ikke vil boote med QDR 1064 og 1:1 på ram. Hvis jeg sætter en 3:2 divider booter kortet fint.

Hele humlen er så, at der er et eller andet, jeg ikke har forstået ved den måde QDR hænger sammen med FSB og rammens hastighed. Spørgsmål:

Med en QDR på 1064 vil min FSB være 266, right?

Hvis jeg så kører 1:1 burde mine ram køre 2x266 MHz = 532?

PC6400 svarer til 800 MHz, så 532 burde ikke være noget problem, vel?

Alligevel vil boardet ikke boote med en divider på 1:1 selvom den vel burde kunne følge fsben helt op til 400 MHz, ikke sandt?

På forhånd tak!

johnSTAR

Superbruger
Tilføjet:
22-04-2007 10:48:23
Svar/Indlæg:
65/9
Den blev lang. Jeg vil nu præcisere mit spørgsmål.

Setup: E4300, 2x1GB PC6400CL5 samt ASUS P5N-E SLi

Med disse dele burde jeg så ikke teoretisk kunne køre med en 1:1 divider helt op til 400 fsb?

Svarer 400 fsb ikke til 1600 QDR?

Pederrs

Elitebruger
Tilføjet:
22-04-2007 11:04:25
Svar/Indlæg:
1198/35
QDR (Quard data rate) er den effektive FSB hastighed CPU'en køre med. Denne skal rigtigt divideres med 4, for at få den faktiske FSB som bundkortet køre med. Hvis du køre 1:1 vil dine ram følge FSB hastigheden. På de nye chipset er det dog ikke helt sådan. For at køre det man normalt kalder 1:1 skal man sætte rammene på det de kalder Sync Mode. Så vidt jeg husker betyder 1:1 på disse bundkort, at rammene følger QDR hastigheden og derfor kan dine ram ikke følge med (netop det du selv nævner).

Så prøv at sætte rammene til Sync Mode og se om det ikke hjælper.

johnSTAR

Superbruger
Tilføjet:
22-04-2007 11:21:01
Svar/Indlæg:
65/9
Hey Pederrs,

Tak for dit hurtige svar. Deux point!

...Og så var det lige på sømmet. Du har helt ret. Jeg prøvede Sync Mode, og nu kører den 1333QDR og sætter selv rammene til at køre 666, som jeg gerne ville. Og samtidig fik du afklaret min forvirring. Tak!

Alligevel utroligt, at de er så overclock-venlige, de C2Der. Jeg kører nu 3.0 Ghz ved std. voltage. Det må være det nemmeste 60% oc, jeg har lavet nogensinde.

Nu skal der testes. :)

Pederrs

Elitebruger
Tilføjet:
22-04-2007 11:26:39
Svar/Indlæg:
1198/35
Jeg var lige ude at kigge i min bios og ganske rigtigt, hvis du vælger 1:1 køre rammene samme hastighed som QDR.

Hvis jeg så kører 1:1 burde mine ram køre 2x266 MHz = 532?
Glemte jeg helt at svare på. DDR (Double data rate ;)) kan forklares på samme måde som QDR. Rammenes effektive hastighed findes ved at gange FSB hastigheden med 2. Det betyder at når du køre Sync Mode (1:1), følger dine ram bundkortets FSB hastighed, altså i dette eksempel 266MHz, men deres effektive hastighed er ~ 533MHz.

Svarer 400 fsb ikke til 1600 QDR?
Jep!

Håber du bare er nogenlunde med? :e

EDIT: Nå okay du var hurtigere end mig der ;)

johnSTAR

Superbruger
Tilføjet:
22-04-2007 11:44:19
Svar/Indlæg:
65/9
Yeah. Nu er jeg helt med. Tak for afklaringen. :)

Det var det med, at 1:1 var forholdet QDR:RAM og ikke FSB:RAM, som jeg troede, der satte mig.

Det er ellers også noget af et setup, du har. Fik lige luret din signatur. ;)