Så er jeg tilbage! ;)
I fredags fik jeg (endelig) mit motherboard retur fra RMA, hvor det var blevet ombyttet.
I går fik jeg samlet computeren igen og med spænding helt ud i fingerspidserne trykkede jeg på start-knappen: Klik. Bssssss. Bip! Alt starter og kører perfekt!
Jeg vil sige mange tak for jeres hjælp og råd.
Det var altså motherboardet, der var DOA. Det er første gang, jeg oplever det.
---
I går aftes kunne jeg selvfølgelig ikke holde fingrene væk fra biosen. Der skulle overclockes, men det er første gang, jeg har skulle overclocke en C2D CPU med DDR2 RAM, og det har givet anledning til lidt forundring:
Setup: E4300, 2x1GB PC6400CL5 samt ASUS P5N-E SLi
Når jeg overclocker CPUen har jeg adgang til QDR, og ikke ren fbs.
Fint, så må fsb'en være QDR / 4, tænker jeg, og hæver den fra 800 til 1064, hvilket giver en FSB på 266 MHz, som de andre Conroe CPUer kører med. Det burde være et sikkert overclock.
Nu sker det, for mig mærkelige, så: hvis jeg har en divider på 1:1, så sætter biosen mine ram til at køre 1:1 med QDR og ikke 1:1 med FSBen x 2 (dual channel). Den lister RAM til at køre 1064 MHz, hvilket de ikke kan klare.
Det betyder, at boardet ikke vil boote med QDR 1064 og 1:1 på ram. Hvis jeg sætter en 3:2 divider booter kortet fint.
Hele humlen er så, at der er et eller andet, jeg ikke har forstået ved den måde QDR hænger sammen med FSB og rammens hastighed. Spørgsmål:
Med en QDR på 1064 vil min FSB være 266, right?
Hvis jeg så kører 1:1 burde mine ram køre 2x266 MHz = 532?
PC6400 svarer til 800 MHz, så 532 burde ikke være noget problem, vel?
Alligevel vil boardet ikke boote med en divider på 1:1 selvom den vel burde kunne følge fsben helt op til 400 MHz, ikke sandt?
På forhånd tak!