Bilstereo ?? nogen der ved noget : D

Diverse d.  10. april. 2007, skrevet af leander
Vist: 593 gange.

leander

Overclocker
Tilføjet:
10-04-2007 16:58:12
Svar/Indlæg:
141/33
Hehe, ja det er nok ikke lige det rigtoge forum, men man ved jo aldrig 8)

Nå men jeg er sku en der er vild med høj musik, og diskotekslyd er sku lige lidt for dyrt, (er der nogen der kan linke til noget diskolyd der er billigt ? )

Nå, men ville høre om det var muligt med en bil forstærker to 5 vejs enheder og en ordentlig motherfucker af en sub inde på mit værelse ?? sat direkte til min computer ?

Kan det lade sig gøre ? eller vil det kun sidde i en bil?

oban666

Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2007 18:31:09
Svar/Indlæg:
1440/318
Du skal have en kæmpe mofo af en psu hvis du vil trække et par bil forstærkere fra din com....... :l

leander

Overclocker
Tilføjet:
10-04-2007 19:53:37
Svar/Indlæg:
141/33
havde da tænkt mig at putte dem i en stykkontakt :)

er det ikke muligt da ?

riska

Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2007 20:27:27
Svar/Indlæg:
7241/274
Nej den bruger 12v eller 14.4 som det rigtigt hedder

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2007 20:28:16
Svar/Indlæg:
20170/383

Egentlig er der ikke noget i vejen for det. Men eftersom langt det meste bilstereo kører 12V skal du have fat i en 220 V AC til 12 V DC konverter, sådan er ikke så dyr, men du skal sørge for at det er en der kan trække nogle watt hvis der skal kobles en stor effektforstærker til.

Og ellers er det jo bare at købe ind af de bilstumper du skal bruge. Men du skal dog være obs. på at bilstereo er beregnet til at skulle installeres i en bil. Det er ikke sikkert at det nogensinde vil komme til at lyde godt på dit værelse. At bygge et højttalerkabinet er noget af en videnskab.

Jeg ville næsten hellere høre hvad dit budget er og så prøve at stykke noget hifi sammen ;)

sgadsio

Superbruger
Tilføjet:
10-04-2007 21:18:37
Svar/Indlæg:
225/77
Hvis jeg tænker på hvad anlægget i min bil koster, så kan det ligeså godt betale sig at købe nogle ordentlige Dhali højtalere og en yamaha eller denon forstærker til. det spiller max, og det er beregnet til at spille i en stue. I en bil deler man jo op alt efter hvor i bilen man befinder sig. f.eks diskat og mellemtone i hattehylden, mellemtone i døren, og diskanter foran i instrumentering, bassen i bagagerummet, og så skal du stadig ud og købe forstærkere, diskantsæt (og hvis du skal suveræn lyd, så går det ikke med xsound, så hedder det jbl, boston rallye eller lign.) Du vil heller ikke kunne få andet end stereo ud af the, så der er ikke nogen fed fornæmmelse ved at se film. Du skal også tænke på at når en bil subwoofer er lukket inde i et bagagerum rummer og bulder den meget mere, alt efter hvor meget du stiller den på i low pass, bass level osv. Men du vil aldrig kunne få den samme "rungende" lyd ud af den når den bare står på gulvet i et stort rum.

Håber du kan bruge det til noget.

-Sgadsio

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2007 21:29:16
Svar/Indlæg:
20170/383

Som #5 også siger.

Men vil dog lige rette det ang. subwoofer. En sub i en stue kan buldre MINDST lige så meget som en i en bil kan. Den eneste grund til at det kan virke mere voldsomt selv med en lille sub er pga en bils ringe størrelse i forhold til stue/værelse.

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
10-04-2007 23:10:21
Svar/Indlæg:
5410/123
Du kan evt. spørge på www.hifi4all.dk ;)
Men ellers vil jeg da også sige. Hvad lyder dit budget på. Så kan vi finde nogle enheder og så kan du få lov til selv at bygge et par højttalere. Det er sjovt :)

leander

Overclocker
Tilføjet:
11-04-2007 15:08:19
Svar/Indlæg:
141/33
Det med at se film det er ligemeget, der har jeg et yamaha surround anlæg stående der klare opgaven fint : D

Og angående billyd havde jeg kikket på netop Xzound hallo det koster jo klein :l

Havde bare tænkt mig en sub og så har jeg allerede to Xzound 5vejs højtalere der spiller helt fantastisk faktisk og de spiller BARE højt, mangler bare lidt bas, det handler bare om at spille højt til go musik har jeg andet stående. Det er udelukkende til techno ?

Så ville faktisk bare havde fat i en forstærker og en ordentlig sub?

Budgettet er ikke på mere en 3000 måske 4. og der syns jeg at jeg sagtens kunne finde forstærker og sub til de penge ?

Rigtig mange tak for svarene, det her er simpelthend verdens fedeste forum :r

Og så kan det jo også smides i en pappas bil når jeg engang får lov :D

Havde kikket lidt på
http://thansen.dk/product.asp?... Altså det er jo smart nok med indbygget forstærker , kan man sætte flere højtalere til den ?

Ellers var der den her http://thansen.dk/product.asp?...
Og så en forstærker af en slags ?

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2007 15:48:07
Svar/Indlæg:
5410/123
#8 Jeg har bygget en sub med 15" enhed og 300 watts forstærker. Det kostede mig 2200-2500. Den kan fandme spille højt og dybt. Man skal passe på når man starter Saving private Ryan eller Pearl Harbour ell. :e

Er du interesset i selv at bygge? For så kan jeg da godt hjælpe dig :)

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2007 15:53:45
Svar/Indlæg:
20170/383

du bliver nødt til at købe en effekt forstærker af en slags. Og det med at Dine Xzound 5 vejs spiller kanon.. ja ja da.. jeg lader dig blive i troen.
Hvis du vil bruge 4000 så køb da i stedet en lille Denon forstærker og et par højttalere i Fona til 1000 kr stykket, eller nogle reol højttalere i HIFI klubben, måske Dali. Jeg vil godt garantere dig for at du får meget bedre lyd med sådan et setup end du nogensinde vil kunne hive ud af de dersens Xzound 5-vejs dimser.

Og selvom du måske læser at en Denon kun smider 50 Watt. Så er det længe rigeligt. tro mig. Min NAD 5x50 watt trækker nemt 2 stk 12'' Cerwin Vega i en mindre lejlighed. Watt er IKKE alt.

Drop de de ideer om bilstereo på værelset.
Og hvis du virkelig insistere. Så skal du bruge:

220 V til 12V omformer. en kraftig en.
CDafspiller (headunit)
forstærker
subwoofer.

Så skal du tænke på at det bliver noget bøvl at samle, og det vil aldrig nogensinde komme til at se bare lidt pænt ud.

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2007 16:52:20
Svar/Indlæg:
5410/123
#10 Du har lidt ret i det med at watt ikke er alt. Lige netop Cerwin Vega er lavet til at spille MEGA højt med MEGET få watt. De 50 watt i den Denon/NAD forstærker er nok tættere på reelt at give de 50 watt end en vær Bilka forstærker, så ja det vil være højere.

Jeg er bestemt ikke enig i at det er umuligt at lave en flot højttaler selv. Det har jeg da gjort, med en ringe stiksav med en bøjet klinge.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2007 16:57:32
Svar/Indlæg:
20170/383

Nej jeg mener ikke det er umuligt at lave selv. Men hvis man vil lave en højttaler selv der skal se godt ud og spille godt, så skal man virkelig vide hvad man laver. Man skal bla vide hvor mange cm3 kabinet de forskellige enheder skal bruge. Om det skal være basrefleks kabinet, eller lukket osv. Alt dette skal man tage i betragtning når man bygger. og hvis man ikke er seriøs omkring det, så kan det bedre betale sig at bruge 1000-1500 kr højttaler, fx Dali's billige serie som spiller utrolig godt.

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2007 18:52:44
Svar/Indlæg:
5410/123
#12 Det har du ret i, men hvis det er noget du gerne vil er det ikke svært (og det siger jeg af erfaring). Og jeg tilbyder min hjælp, og der er en hel række forums på nettet, som også kan hjælpe :)

Mht. cm3 så sætter du bare specs. på enhed ind i et program, og så viser den hvliket rumfang der vil være optimalt for lukket, basrefleks og bandpass og hvordan højttaleren vil yde ved forskellige frekvenser i de forskellige kabinet typer. Den viser også port diameter og længde :)

leander

Overclocker
Tilføjet:
11-04-2007 19:11:22
Svar/Indlæg:
141/33
Tom81# Jeg er rigtig rigtig glad for dine meget gode svar, men en lille denon forstærker og to højtalere fra fona, kan ikke mærkes i hele huset, når det skal go musik der skal spilles kanon, står der er et komplet yamaha surroundanlæg der spiller fantastisk !!

Jeg købte for nogle måneder siden de har Xzound højtalere fordi jeg savnede noget høj musik, og høj musik det fik jeg !! og ja 2 højtalere med kasser 500Kr. Det bliver ikke billigere tror jeg ik :p De spiller uffatteligt højt, og bassen er faktisk også fint med, det er ikke de reneste og flotteste toner der kommer ud af dem men til høj musik er de kanon 8) Håber du forstår mig ret :) Så jeg vil bare gerne have en stor og dejlig sub der passer til sådan at man virkelig kan mærke bassen i mellemgulvet, og til den skal der jo osse bruges en forstærker, der kan trække den :D

Claus35# Også rigtig mange tak for svarene, det er ikke lige nu og her jeg skal bruge det , men ellers rigtig mange tak for tilbuddet.

Hvad kan du anbefale af sub og forstærker der kan pumpe noget bas ud der siger spar 2 ? og kan vi holde det på omkring de 2000-2500 , og byg selv springer jeg let og elegant over, vil hellere bare købe de færtige kasser ved Thansen ?

http://thansen.dk/product.asp?... hvad mener du om den her ?

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2007 19:18:30
Svar/Indlæg:
5410/123
#14 Jeg siger at den mangler en forstærker! Kassen er enorm, og har dårlige mål, fordi den er lavet til et baggagerum i en bil. Den kan sikkert lave noget bass, men det er ikke kvali eller super lyd du vil få ud af den :l

leander

Overclocker
Tilføjet:
11-04-2007 19:26:25
Svar/Indlæg:
141/33
Ja det kan jeg sku da egentligt godt se :i forstærkeren kan man ikke bare have den ved siden af ?? eller skal man virkelig have to en til sub og en til de to andre højtalere ??

Hvad så med den her ??

leander

Overclocker
Tilføjet:
11-04-2007 19:29:06
Svar/Indlæg:
141/33
wups http://thansen.dk/product.asp?... der var linket : D

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2007 19:37:55
Svar/Indlæg:
3640/1231
Jeg holder lidt med Tom her :r

Bilstereo lyder fantastisk, i en bil. Der er jo en verden til forskel på en bil og et værelse/lejlighed. Det ved jeg godt du har fået med nu, men jeg synes alligevel det skal nævnes engang mere.

Hvis du stadig insisterer på at du SKAL have bilstereo på værelset, så gør hvad du kan for at "prøve" det. Har du ikke en kammerat eller noget der kan låne dig en amp og en sub i en time bare?

Jeg tror du fejlbedømmer det med at en sub kan "buldre" i hele hytten, mere end et par reol-højttalere kan. Jeg frygter lidt at din bas kommer til at lyde tom og hul, når den bliver taget ud af en bil og ind i et hus.

Køb noget brugt HiFi, og hvis det er fordi du vil have bas der gør ondt i maven, så køb et par brugte Cerwin Vega 15" i kabinetter som er lavet til stuen, og en god Denon forstærker til. Selv de helt gamle CW15 basser gør altså stadigvæk ondt :r 8)

Men jeg synes ikke det helt fungerer med den musik du snakker om. Nu er jeg ikke til techno, men er det ikke noget med en lille og hurtig bas? Ikke noget med "Bulder" osv...?

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2007 20:11:03
Svar/Indlæg:
5410/123
#17 Jeg tror at den kan spille højt, men ikke fandtastisk dybt. 40 hz er ikke så dybt. Men det er vel også det du vil have?

Jeg er helt enig med B@ng at det er dumt at købe noget, som er lavet til en bil, netop fordi det er lavet til en bil.

Sådan en sub enhed bevæger sig med meget stor kraft, og det for træet til også at bevæge sig. Så spiller kassen altså også. Det er noget lort, og giver en mærkelig lyd, som ikke ville gøre så meget i en bil, men her gør det altså.
Derfor har jeg lavet min sub af 22 mm mdf.

Inde i den kasse, vil der også komme et ekko. Det er også noget lort, men det gør heller ikke så meget i en bil. Det man så gør, er at klistrer et eller andet på siderne, så siderne ikke reflektere lyden.

De to overstående problemer, ser man også tit i billige højttalere + forholdet mellem enhed og kabinettets størelse og portens mål. Det er nogle meget gode grunde til selv at bygge højttalerne, syntes jeg i hvert fald.

#18 Du er jo så også enig med mig. Jeg siger jo netop at han selv skal bygge en sub, så han får noget hifi lyd.

Jeg mener bestem ikke at reol højttalere kan levere den lyd han vil have, men et par gulvhøjttalere kan.
Hvis man bygger en god sub, kan den også levere den hurtige bass + noget bulder :)

Jeg tror at konklusionen er, at hvis du vil lave en sub kan du prøve det, ellers skal du købe et par gamle Cerwin Vega højttalere. Som nævnt kan de virkelig slå fra sig, med en meget lille forstærker :)

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2007 20:36:04
Svar/Indlæg:
20170/383

Leander, jeg tror virkelig du undervurdere de små kvalitetsforstærkere. Jeg er selv stor fortaler for NAD, men også Denon kan virkelig levere noget power. Der er selvfølgelig forskel på 50 og 150 watt, også for en NAD forstærker. Men prøv at gå ind i Hifi klubben med en cd du gerne vil høre. og så prøv at høre det på nogle mindre højttalere også.. du vil nok blive overrasket.

Og ellers, ja dba.dk har rigtig meget brugt hifi til gode priser

fx http://www.dba.dk/asp/soegning...

og sådan en her

http://www.dba.dk/asp/soegning...

Det giver 4000 dask, og er med garanti tusind gange bedre end noget du nogensinde vil kunne daske sammen af noget bilstereo.

leander

Overclocker
Tilføjet:
12-04-2007 15:32:36
Svar/Indlæg:
141/33
Okay folkens :D i vinder 8)

Ingen bilstereo ..
Rigtig mange tak for all svarene !! Fantastisk at i gider.

Vi bygger nemlig om her om inden så længe og det var derfor jeg lige skulle bruge noge ider til hvad der skal ske, og højt musik er bare en del af hverdagen :D

Jeg vender til bage når der skal til at ske noget , og det der skal ske er noget Cervin Vega , ang. forstærker finder jeg ud af til den tid !1

Mange Mange tak for hjælpen

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2007 15:38:13
Svar/Indlæg:
20170/383
Det var så lidt hehe 🙂

Altid godt at kunne hjælpe lidt. ellers så skriver du bare igen hvis der er mere.

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2007 16:32:31
Svar/Indlæg:
5410/123
#22 Nemilg :)