BSOD og crash ved ny komputer

Overclocking d.  11. april. 2007, skrevet af Fedcaps
Vist: 509 gange.

Fedcaps

Overclocker
Tilføjet:
11-04-2007 12:34:56
Svar/Indlæg:
23/6

Hej folkens

Jeg har lige købt ny komputer og det er første gang jeg selv samler.

Maskinen:

(775) Intel E6300 CORE 2 DUO, BOX

ASUS P5N-E SLI

Geforce 8800GTS, 320MB DDR3, NX8800GTS (MSI)

Corsair 620W PSU

2 x A-DATA Vitesta - Hukommelse - 1 GB - DIMM 800 mhz
(Der står kun "Vitesta" på en af stavende som getmore sendte men ellers ser de ens ud og der står A-DATA på begge)

250 GB Samsung 7200rpm SATA2 8MB

Jeg samlede det hele igår og har ikke overclocket endnu. Jeg ville da lige prøve FEAR med det nye grej men ak , efter ca 10 - 20 min spil får jeg enten BSOD eller crash til windows XP og det sker i hver spille session. Spillet kører uden problemer NÅR det kører. Mine RAM står til AUTO i alt , kan det være grunden? Den har også lavet random DSOD fra windows én gang. Kører med nyeste gfx og lyd drivere og ved godt det kan være mange ting der er galt her, men gode råd modtages med taknemmelig.
:D

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
11-04-2007 12:37:29
Svar/Indlæg:
15982/637
Prøv at sætte dine ram timings til de laveste og så se om det stadig crasher... det er ikke sikkert at AUTO settings er gode nok til stabil kørsel.

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2007 12:45:25
Svar/Indlæg:
1581/5
med lavest menes der sikkert højest her ;)

men det kunne snildt være ram-indstillings problemer.

Siden den kan køre i et stykke tid kunne det også tyde på varme/strømforsynings problemer.

Fedcaps

Overclocker
Tilføjet:
12-04-2007 00:53:41
Svar/Indlæg:
23/6
Tror jeg har fundet fejlen. Jeg formaterede hardisken i dag , faktisk lavede jeg en zero fill og satte den op forfra alt gik uden problemer lige indtil jeg instalerede Realtek lyd driverne, så kom BSOD tilbage også i den grad! måske vill det være en ide at købe et lydkort, har læst der er en del problemer med lyd på P5N-E sli....er der andre der har lignene problemer?

Ang rammene så står de således i følge cpuz

Frequency 400 mhz

FSB:DRAM 2:3

cas 5.0

Ras to Cas 5

ras precharge 5

cycle time 31

bank cycletime 23

command rate 2T

ved ikk rigtig om det ser ok ud, er stadig ret grøn hvad ram angår
:l

Mvh Johnny

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2007 01:27:48
Svar/Indlæg:
10398/435
Hvis du vil vide om rammene er ens så kig i cpu-z under SPD.
Der vælger du slot# og så kan du nogenlunde sammenligne rammene.

cycle time (tras) 31:
Tras kan du trykt sætte til 15

Webnik

Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2007 01:36:39
Svar/Indlæg:
2356/28
Har ingen problemer med onboard lyden på P5N-E SLi...

Flytter du dine ram over i de sorte slots vil du måske køre uden problemer hvis du har et board med bios 0202.

De tidligere bios versioner på P5N-E SLi har ret store problemer med ram generelt.
Tag ikke den nyeste medmindre vil lægge vista ind. Brug bios version 0401. Så kan jeg "næsten" garantere dig for at du kommer til at køre fejlfrit.

Ind med den og sæt dine timings som producenten foreskriver, du behøver ikke sætte timings højere.

Foresten: Efter du har opdateret bios til 0401, så tag dine ram ud og start op uden, ellers har boardet det med ikke at poste.. og her går folk normalt i panik :) Sluk igen og sæt dem i de gule slots og så ruller det!

Skriv lige her om det ikke hjalp. Når du skal OC på og hvis du får problemer kan du PM mig da jeg vist efterhånden ved det meste om det board.

Fedcaps

Overclocker
Tilføjet:
12-04-2007 02:09:24
Svar/Indlæg:
23/6

hej Webnik tak for dit svar :)

Jeg kører med bios 0401 , den kom med boardet og jeg kører med mine Ram i DIMM1 og DIMM2 altså sort og gul længst ind mod CPU´en. Skal jeg prøve at starte op uden rammene i aligevel? forresten, når jeg afinstalerer Realtek HD driverne kører jeg problem frit i windows , har ikke prøvet spil endnu, det er ved at være lidt sent :x , vender tilbage imorgen.

:)

Fedcaps

Overclocker
Tilføjet:
12-04-2007 07:26:03
Svar/Indlæg:
23/6
hej igen

Jeg har prøvet det du foreslog med at tage rammene ud og starte op og lukke ned igen, derefter sætte dem i de gule slots, og der vil den ikke starte op altså poste. Jeg har osse prøvet de 2 sorte og der vil den heller ikke starte op. Det er kun DIMM1 og DIMM2 altså sort og gul længst ind mod CPU´en der ser ud til at være ok.

Her til morgen får jeg også BSOD i windows selvom HD lyd driverne er fjernet :x

Fedcaps

Overclocker
Tilføjet:
12-04-2007 13:42:30
Svar/Indlæg:
23/6

lille opdatering:

jeg har fundet ud af at min ene ram stav er defekt, når jeg booter med kun den i DIMM 2 (sort) vil komputeren ikke starte op og højtaleren laver underlige lyde. Sætter jeg den anden stav i kører windows perfekt, det må helt klart være en defekt stav . Jeg prøvede at køre Prime95 for at se om den er stabil med den "gode" stav men den viste FATAL ERROR hardware failure efter 2 trin, jeg kørte testen 3 gange og det samme hver gang. kan den anden stav også være dårlig?

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2007 15:04:56
Svar/Indlæg:
6293/359
memtest... at downloade...

ærgeligt hvis det er den stav der er defekt, da den jo er helt ny...

nå men kontakt forhandleren og hør dig ad... ku være de sendte en frisk stav til dig med det samme...

8)

Fedcaps

Overclocker
Tilføjet:
12-04-2007 16:32:35
Svar/Indlæg:
23/6

downloadede memtest, den fandt følgene fejl i den "gode" stav
"memory error detected Pair 41644856 does not store values accurately" så sagen skulle vist være klar , begge stave er defekte. :x jeg har skrevet til forhandleren :)

Fedcaps

Overclocker
Tilføjet:
12-04-2007 18:58:06
Svar/Indlæg:
23/6

Ok har fået svar fra forhandleren, de skriver at det er et problematisk spørsmål om ram indstillinger og featureunderstøttelseskrav af f.eks. ECC-ram og registeret ram (reg-ram)!!! De siger at jeg skal undersøge om A-DATA Vitesta 1 GB - DIMM 800 mhz RAM er 100% kompatibelt med ASUS P5N-E SLI :x Dem jeg har hørt køre med denne sammensætning har da ingen problemer det er jo derfor jeg har købt ram´ene! Der var en herinde der kørte problemfrit med samme ram og bundkort.

Er der nogen der ved hvor jeg kan finde noget bevis for at ram´ene passer 100% til P5N-E SLI? tror sku det blir et mareridt det her :x

Johnny

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2007 21:01:26
Svar/Indlæg:
6293/359
Hvor har du købt dem henne?

ALLE ram skal kunne køre med auto-indstillingen, da det er derfor der er en auto-indstilling.. og det ku dine ikk...

skynd dig og ring igen imorgen tidlig...

andre der ved hvad der ku være galt? jeg har det sådan lidt - helt nyt hardware der er defekt... det er dælme sjældent, men ok det sker da...

hmm

Ingdam

Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2007 21:13:14
Svar/Indlæg:
1771/62
Jeg havde samme problem og fik noget i nærheden af en million fejl i memtest da de kørte i de GULE slots. Skiftede til de sorte efter anbefaling herinde og var ingen problemer.

Dette var dog med 512 blokke vitesta ram som dig.

Fedcaps

Overclocker
Tilføjet:
12-04-2007 21:24:55
Svar/Indlæg:
23/6

hmm maskinen kan overhovedet ikke starte op med begge stave i de sorte slots den står bare og siger biiib......biib......biib....biib og intet sker. Den starter fint med en stav i den sorte længst inde mod CPU´en men laver BSOD i FEAR og masser a memtest fejl og det er den "gode"stav. Den anden stav vil slet ikke boote i den slot.

Micccim

Overclocker
Tilføjet:
13-04-2007 01:49:06
Svar/Indlæg:
119/5
Hør nu.... Prøv nogle andre ram fra en kammrat. Tag noget kvalitets ram som corsair f.eks. Ellers finder du jo ikke du af om det er dit bundkort som har en fejl?

Evt. test dit ram med memtest i kammeratens comp så du finder ud af om de ram er defekte!

Lettere kan det ikke føres desværre.... :00

Fedcaps

Overclocker
Tilføjet:
13-04-2007 15:34:38
Svar/Indlæg:
23/6

Det viser sig at Ram´ene er ok, det går godt det her....... :r

Her til morgen fandt jeg noget hjælp på asus forum´et

Jeg kører nu således:

5-5-5-15 clock 2
unlinked
FSB QDR 1066mhz
mem DDR 712 mhz

Nu kører den fint i memtest, 2 timer uden fejl og prime95 banker derudaf. F.E.A.R kører uden crash nu, spillede 2 timer nonstop i dag.

Men jeg kan kun køre med én ram stav sat i ad gangen og den sidder i den sorte DIMM A2 slot. Jeg har prøvet at sætte den anden stav i den anden sorte slot og nu kan den i det mindste boote op med den konfiguration, går dog fast ret hurtigt i windows. Har prøvet med forskældige kombinationer men den vil bare ikke køre med 2 stave.

(Begge stave kører nu perfekt i memtest hvis de er i én ad gangen)

Nogen foreslag?

DTU_XaVier

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2007 16:19:56
Svar/Indlæg:
2786/120
Har du prøvet at hæve volt til RAM?? Nogen gange skal der lige en tand ekstra volt til når der køres dual-channel :)

MVH.
Toke :)

Fedcaps

Overclocker
Tilføjet:
13-04-2007 19:03:45
Svar/Indlæg:
23/6
Så spiller klaveret vist! hævede mem volten en tand og har kørt memtest siden kl 16:40 og den tæsker bare derudaf, gode tegn. :e

Tusind tak for hjælpen :e

Micccim

Overclocker
Tilføjet:
14-04-2007 02:20:57
Svar/Indlæg:
119/5
Hey!!! Det var skuda bare super!!! Har selv sidder med hardware som ikke virkede, og derfor måtte sende hardware frem og tilbage og derfor ved jeg lige præcis hvor dejligt du har det nu hvor alt spiller :e

Evt. Kan du lige søge på dine ram og finde ud af hvor meget spænding de skal have præcist....

Fedcaps

Overclocker
Tilføjet:
15-04-2007 22:41:35
Svar/Indlæg:
23/6

der står her:
http://edbpriser.dk/Products/L...

at forsyningsspændingen er 1.8 V men jeg kører jo så med 2 stave og de 1.920 V kører den godt med. Jeg får til tider at den fryser i windows uden nogen form for fejlmelding den fryser bare. Den skal også genstartes ved opstart fordi den går fast under boot. Det er ikke et irreterende problem...endnu men det ville være godt hvis jeg kunne få det væk.

Kan det tænkes den skal ha et nøk mere på volten eller kan problemet ligge et andet sted?

Kører med:

Frekvens 355.6
FSB:DRAM 3:4
5-5-5-15 clock 2
unlinked
FSB QDR 1066mhz

Mvh Johnny