Råd omkring handel

Diverse d.  13. april. 2007, skrevet af Jimmbo
Vist: 599 gange.

Jimmbo

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2007 20:11:16
Svar/Indlæg:
337/73
Hej
Jeg har købt et grafikkort af en bruger her på oc.dk (nævner ikke brugeren da der ikke er fundet en løsning endnu)
Jeg købe og betale for et BFG 7900GT. Jeg modtog så pakken nogen tid efter.
Jeg har så været nede og posthuset og hente pakken. Da jeg så kommer hjem, finder jeg ud af at noget er knækket af GFX'et. Jeg skriver der efter en SMS til sælger, som siger det nok ikke er noget. Jeg prøvede så at sætte det i min computer, men der var intet billede på skærmen.
Jeg skriver så en SMS til sælger, og fortæller at kortet ikke virker, og at vi skal finde en løsning.
Da sælger ikke svarer, logger jeg på MSN med min bærbar og skiver lidt frem og tilbage. Da jeg siger at jeg vil lade handlen gå tilbage, da det kort jeg har modtaget er defekt, afviser sælger.
Sælger fralægger sig et hvert ansvar og siger det kun er en sag mellem PostDK og jeg.
Da jeg så siger at PostDK nok ikke vil erstatte hele beløbet, så siger jeg at sælger må stå til ansvar for resten. Det afviser sælger igen.
Sælger mener at hans ansvar forsvinder det sek. han lægger pakken på disken på posthuset. Og fortæller sådan er de uskrevene regler.

Jeg søger derfor råd til: Hvad gør jeg hvis jeg ikke får mine penge? Hvis PostDK ikke vil give mig de penge jeg har betalt. Og kan det passe at sælgeren ansvar forsvinder fuldstændigt, når pakken er afleveret på posthuset?
Jeg mener ud fra de handler jeg har lavet, at den uskrevne regl er; hvis man sælger noget som er defekt (hvad enter det var det fra start, eller ved fremmøde) at man siger køberen pengene igen.
- Eller tager jeg helt fejl?

Og undskyld denne tråd ikke er en salgstråd, men jeg vidste ikke hvor den skulle ligge andet end under handel.

Stefan_SN

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2007 20:29:29
Svar/Indlæg:
175/32
Sælger er ansvarlig for pakken til du har modtaget den.
Du kan f.eks. heller ikke starte en reklamations sag hos postdanmark.. Det er kun afsender der kan.

Jeg vil helt klart mene at sælger kan holdes ansvarlig for kortet stand, medmindre at han kan bevise at kortet var 100% fungerende ved modtagelsen.

Hvis sælger så mener at det er postdanmark der har ødelagt kortet vil jeg mene at han bør give dig dine penge igen og selv køre en sag med postdanmark.. Det ville jeg i hvertfald have gjort hvis jeg var i hans sted.

Og til sidst vil jeg faktisk tro at du kan politianmelde sælger. Du vil dog nok ikke få noget ud af det, men han vil da nok få lidt sved på panden.

Men alt i alt giver jeg dig ret i at det er sælger der er ansvarlig for at du modtager den vare du har betalt for.. Hvis der er fejl, mangler eller defekter skal sælger betale for disse.

Anzelz

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2007 20:36:08
Svar/Indlæg:
2343/272
Hvis noget er knækket er det jo fordi han ikke har pakket det ordentligt ind, derfor må det være hans ansvar.

TeamdB

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2007 20:36:48
Svar/Indlæg:
511/123
#1 Jeg mener faktisk at det er modtager der skal kontakte POSTDK. Dette gælder f.eks når man f.eks handler med SHG og det skal ske inden 7 dage.

Atomizer

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2007 20:47:10
Svar/Indlæg:
688/32
Det er afsender der skal kontakte PostDK og klage.

Jimmbo

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2007 20:47:41
Svar/Indlæg:
337/73
Jeg har skrevet en "sag" til PostDK. Så nu kan jeg vel ikke gøre andet end at vente på svar.

Men jeg mener alligevel sælger må tage handlen tilbage, da ansvaret er hans.

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2007 21:15:10
Svar/Indlæg:
1581/5
jeg må indrømme hvis jeg var sælger, der forsvarligt havde sendt et stykke hw til en køber, og jeg 100% vidste det var som det skulle være, så ville jeg aldrig lade handlen gå tilbage, men jeg ville måske nok hjælpe med at køre en reklamations sag imod post.dk

Jimmbo

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2007 21:17:41
Svar/Indlæg:
337/73
Føler du ikke et hvis form for ansvar?

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2007 21:19:54
Svar/Indlæg:
1581/5
nej, ikke når jeg ved 100% at varen var i orden, og jeg ellers havde pakket den forsvarligt ind.

om sælger har gjort det, er så sikkert tvivlsomt, jeg har ofte bandet og lynet over hvordan ting har været pakket ned jeg har købt.

Jimmbo

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2007 21:27:52
Svar/Indlæg:
337/73
Jeg synes det var ok. Den var pakket ind i orginal kassen, og lagt i den plasboks som følger med. Men der var ikke bobelplast om. Der var bare orginal kasse og papir om det.
Men det er vel heller ikke en dårlig indpakning.

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2007 21:51:37
Svar/Indlæg:
1581/5
i så fald dækker postdanmark ikke, det er jo kun hvis pakken har lidt overlast.

Jimmbo

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2007 21:55:53
Svar/Indlæg:
337/73
Ja men indholdet er jo ødelagt.
Men har sælger så ikke et ansvar?

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
13-04-2007 22:08:58
Svar/Indlæg:
223/33
Det er da vel egentlig ret simpelt.. Hvis der ligefrem er knækket noget af, så må den lille bid/del der er knækket af vel også ligge i et sted i pakken?.. og så er det jo egentligt ret nemt at regne ud hvem som har skylden.

Hvis den del der er knækket af IKKE er der, så MÅ den jo have været knækket af allerede da den blev lagt i pakken?

Jimmbo

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2007 22:14:10
Svar/Indlæg:
337/73
Så du mener at fordi den stump ligger i pakken, så er det min skyld?

Tingen var knækket af allerede da jeg åbnede pakken.

Anonym20219355916

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2007 22:33:24
Svar/Indlæg:
6181/270
ved ikke hvad du kan gøre det, men du har min dybste sympati

surt sjov mester

Jimmbo

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2007 22:35:04
Svar/Indlæg:
337/73
Mange tak. Men jeg håber i hvert fald sælger ved gøre noget ved det.
Er også i lidt dårligt humør nu.

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
13-04-2007 22:47:53
Svar/Indlæg:
223/33
Kan godt se at det lød lidt som om at jeg så mente at det var din skyld.. sådan skulle det ikke forstås, sry :)

Det nemmeste er nok at du i morgen ringer til forbrugerstyrelsen og forhøret dig, de sidder der for det samme, og så får du også det helt rigtigt svar, fremfor hvad vores personlige mening er omkring emnet :)
http://www.forbrug.dk/fs/konta...

Venligst.

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
13-04-2007 22:49:49
Svar/Indlæg:
223/33
i morgen..= Må så blive Mandag jo self. :)

Da det jo i dag er.. FREDAG D. 13.. uhhhhhh :e

Op med humøret. :)

Jimmbo

Elitebruger
Tilføjet:
13-04-2007 23:13:59
Svar/Indlæg:
337/73
Problemet er at jeg skal til nørdeparty på torsdag, og pt står uden GFX, eller pengene til et nyt.

Men da sælger er fra denne side, vil jeg gerne have folk kommer med deres mening om den uskrevne regl. Da vi har 2 forskellige opfattelser af dem.

The

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2007 02:39:58
Svar/Indlæg:
1406/100

Det ser jo noget trist ud at henlden er gåe galt.

Men problemt er vel de uskreve regler som du snakker om ik rigtig findes på papir men kun for de bruger som har lyst til følge dem.

Problemt er vel osse som du selv siger at den var pakke godt og lå i orgialt kasse med papir om kassen og det hele,
og at du har den knække dims som er knække af.

At du skal til netparty trosdag er selvfølig ik sjovt men jeg mener ikke at slæger kan stå til ansvar da sådan en hanlden er sket imellen to personer da det er privat slag der snakkes om.

Jeg følger med dig.

Men måske kan du sætte delen på igen?

Stefan_SN

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2007 10:45:57
Svar/Indlæg:
175/32
Prøv at se om der ikke er nogen der har et ekstra kort de vil låne dig? Det er før sket at folk har lånt hinanden ting herinde.

Hvis du har et dankort kan du faktisk gå ned i ComputerCity eller Elgiganten og købe et grafikkort på dankortet, bruge det i 8 dage og retunere det. Det er fuldt ud lovligt og ikke snyd da du bare bliver påkrævet at skulle betale 5% af købsprisen.

Jeg ved med 100% sikkerhed at det dur i ComputerCity, har kun hørt om at man også kan i Elgiganten.

Jimmbo

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2007 10:46:55
Svar/Indlæg:
337/73
Jeg knækkede ikke noget af, det var knækket af da jeg åbnede pakken.

Hvem står så med ansvaret, når jeg har købt et GFX som ikke virker?
Men hvis du købte noget noget hardware som af en eller anden oversag var istykker da du fik det, ville du så ikke have dine penge igen, selv om det er privat?

Jimmbo

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2007 10:50:34
Svar/Indlæg:
337/73
Hvilke forum skal jeg spøge i? Salg eller Grafikkort?

Fylmyeen

Superbruger
Tilføjet:
14-04-2007 12:36:16
Svar/Indlæg:
113/10
Jeg mener nu at det er sælgers ansvar, det er helt basalt for ellers kan vi overhovedt ikke stole på hinanden herinde, eller på andre hardware sites. Hvis jeg var sælger ville jeg tage kortet tilbage, også selvom det ikke er hans fejl. Men ja det er lidt en grå zone og jeg tror ikke hverken politi, eller forbrugerstyrelsen kan komme med et ordenligt svar. Man kan kun appelere til sælgers gode vilje.

Mvh lars L

Anonym20219355916

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2007 13:23:46
Svar/Indlæg:
6181/270
jeg læste at hvis man køber bil igen ikke ne forhandler altså privat så ham man ingen rettigheder.

ved ikke om det også gælder alt andet køb end biler

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2007 15:02:24
Svar/Indlæg:
1581/5
vi mangler her den anden side af handlen - nemlig sælgeren.

Som tidligere nævnt, så ville jeg hvis jeg havde FORSVARLIGT pakket et stykke hardware ned, jeg 100% vidste fungerede (og ihvertfald aldrig havde lidt fysisk overlast). Ikke drømme om at tage varen tilbage, det var jo ikke mig der havde ødelagt den, eller været skyld i den blev ødelagt.

havde jeg sløset med pakning, ja så har jeg ansvar for skaden, og ville i en sådan situation tage varen tilbage, og nok give fuld dækning, måske minus porto.

problematikken her er, køber har modtaget pakken på posthuset, ikke inspiceret den videre og dokkumenteret eventuel skade, der bliver til og med oplyst her at der ikke er til at se nogen skade på pakningen, og at det var forsvarligt pakket ned, så at det ikke kunne blive udsat for voldsomme G påvirkninger.

Der ud over har han MONTERET kortet, hvilket lyder helt usandsynligt dumt, hvis man ser i kassen at noget er knækket af, og jeg må indrømme fik jeg den besked fra en jeg havde solgt et grafikkort til, ville jeg antage at han havde ødelagt det, og aldrig nogensinde tage det tilbage.

Hendvendte han sig og sagde at der var noget knækket af under transport, ville jeg bede ham ta et par billeder af pakken og hvordan det var nedpakket + skaden, og så hjælpe med en sag ved postdanmark.

alt i alt, står du skidt inde, men har også handlet ret ulogisk og dirrekte fjollet ved håndteringen.

men som sagt, det kan være skaden var på produket før det blev pakket ned, og så er det en helt 3. sag.

Jimmbo

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2007 16:10:41
Svar/Indlæg:
337/73
Hvor har jeg handlet dumt og fjollet?

Jeg kontaktede sælger lige da jeg fandt ud af at noget var røget af. Sælger siger at det nok ikke er noget og at jeg skal prøve at teste kortet. Så jeg kan ikke se hvad jeg har gjort galt.
Og hver gang du modtager en pakke, filmer du så forløbet?

Sorry jeg lyder lidt bitchy, men synes du er lidt "dum" at høre på,men nok om det.

*Kortet er testet hos en anden OC.DK bruger og det virker, eneste problem er bare at den ting er knækket af.*

Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2007 16:14:52
Svar/Indlæg:
1293/104
Kunne vi ikke få et billede at den "ting" og kortet ?

Jimmbo

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2007 16:39:28
Svar/Indlæg:
337/73
Du har jeg prøvet at uploade nogle billeder gennem http://imageshack.us/ men den vil ikke. Hvilke en skal jeg så bruge?

Anonym20219355916

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2007 16:43:22
Svar/Indlæg:
6181/270
#28 du kan også bruge www.peecee.dk

Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2007 16:56:29
Svar/Indlæg:
1293/104
Det er jo en kondensator som er brækket af :00 Det burde ikke være helt umuligt at lodde den på igen. Kom engang til at brække en af på mit 5900XT, da den sad op og ned af låseklipsen. Men lidt tålmodighed med en lodekolbe fiksede det :e

Jimmbo

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2007 16:59:56
Svar/Indlæg:
337/73
Jeg kan sgu ikke :P

Men måske kender jeg en der kan ?:(

Men jeg har et problem endnu. Der er intet billede på MIN computer endnu :S

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
14-04-2007 18:22:59
Svar/Indlæg:
15982/637
Jeg er langt hen af vejen enig med Devastator.
Hvis jeg er er 200% sikker på at det jeg sender er fuldt funktionsdygtigt og emballagen er mere end god, så lader jeg altså ikke handlen gå tilbage. Skal det være skrapt tager jeg billeder af det hele FØR afsendelse.
Jeg har svært ved at se hvordan afsender skal stå til ansvar for pakken helt frem til leveringen (så skal man selv aflevere den) - pakken overleveres til PostDK hvilken man betaler for en service ydelse.
Hvis der så skal oprettes en erstatningssag så flyver der ingen penge fra min konto før at erstatningen fra postDK er gennemført. For på den anden side kunne køber i princippet selv have forårsaget defekten og forsøgt at smørre den af på sælger - den side af sagen HAR jeg før oplevet !

Det er en skidetræls situation for begge parter og der er ingen "universal løsning" på det.

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2007 18:29:56
Svar/Indlæg:
1581/5
umidelbart ser det ud til at kunne repareres ret let, find en elektronik kyndig person og han kan klare det snildt.

Det med at køre uden - kan ikke tilrådes, da kondensatorere har flere funktioner, nogle vigtigere end andre.

Nosferatu

Elitebruger
Tilføjet:
15-04-2007 00:07:23
Svar/Indlæg:
2029/63
Jeg syntes selv sælger skal stå frem.
Givc ham 2 dage og eller små du skrive hans navn, Der er FANDME mange der har slået kondensatore af deres grafikkort herinde og på andre sites.
ERGO der er en mulighed for noglen snyder.

Hvordan var den pakket ned ?

Jeg kan sku ikke lode dem fast, har prøvet og de knækker VIRKELIG nemt, en bruger fik dog lodet ledning på kondesatoren og så lodet ledningerne på selve kortet, virkede perfekt.

DOG ville jeg ligge google det lidt, kan være RET afgørende hvor kondensatoren sidder.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
15-04-2007 01:09:19
Svar/Indlæg:
15982/637
#35: Om sælger vil stå frem er hans eget valg - ved dog godt hvem sælger er og tror næppe der er noget snyd i denne sag, det ville ikke ligne ham... overhovedet.

Gilbert

Elitebruger
Tilføjet:
15-04-2007 08:27:13
Svar/Indlæg:
4089/252
Nej hvis man snyder med så små beløb, er man sgu på skideren, tror heller ikke det er snyd, men tror at den kondensator har siddet en smule løst (måske) uden sælgers viden.

Efter min mening er skaden sket inden køber fik fingrene i kortet, og derfor ville det være på sin plads sælger lod handlen gå tilbage. Det er brugt hardware der handles med, og der skal tvivlen komme køber til gode.

riska

Elitebruger
Tilføjet:
15-04-2007 13:53:06
Svar/Indlæg:
7241/274
Hvis du selv betaler portoen så vil jeg godt lave det gratis for dig du kan sende den til mig mandag så har jeg det tirsdag så sender jeg det samme dag og du har det onsdag