-> #0
Hvis man ser bort fra de tekniske detaljer, så vil man kunne se, at konsol og PC smelter mere sammen i ét. Vi har de seneste år set flere multimedie extendere (måske der sidder nogle folk og seriøst spekulerer i ordet "multimedie"... : "Den gik ikke med 'Multimedie PC' Knud, måske vi skal finde på noget andet?!" :00) og konsoller der har flere egenskaber end blot at afvikle spil.
GPU'er er jo nærmest CPU'er overlegne i regnemæssig forstand, og det er nok heller ikke et helt tilfælde, at Cell CPU'en i PS3'eren er så vild som den er. Når spilprogrammørerne og hardwareudviklerne bliver enige, så har man jo potentielt en konsol med 7 CPU'er til rådighed, til lige netop det de har lyst til.
En CPU til afvikling af system og software, en eller flere CPU'er til central afvikling af spil og AI, en eller flere CPU'er til grafik og endelig en CPU til udregning af surroundlyd i spil som "Motorstorm" og "COD3".
At PC'erne skulle følge den udvikling? Tjah, hvorfor ikke. Hvis det går som de skriver i artiklen, så får vi bærbare spillekonsoller (PS3'ere og Xbox360'ere) og ikke bærbare PC'er :D
Der er, tror jeg, også en grund til at PC'en er blevet så udbredt som den er. "Valgmulighederne" er brede, men brugervenligheden er i top. Man køber helpakkeløsninger i stil med Apples Macs og har ikke de store tanker i opgraderinger, til trods for computerens opbygning lægger op til det. Se bare Toshiba, HP og alle de andre "store" der nemt kunne have lagt et integreret råvildt grafikkort i den bærbare. Men, det til trods, alligevel vælger en udskiftelig standard (højest sansynligt pga. rep- og produktionsomkostninger).
Der går ikke længe, tror jeg, før vi ser flere standardiseringer. Nu tænker jeg ikke på nærmest permanente løsninger som f.eks. Mac, men på løsninger hvor opgraderingsmulighederne er begrænsede. Medmindre man er ultranørd og supervild med en loddekolbe og multimeter :00
Bottomline; jeg tror vi kommer til at se en sammensmeltning af komponenterne i PC'eren som vi kender den i dag, og i regelen blot er overladt til programmørernes og hardwareproducentens luner. Men hey, selvom Ageia, ATi/AMD, Intel, nVidia, S3, Creative Labs, Matrox (osv. osv.) vælger en integreret permanent løsning. Så har vi jo stadig muligheden for at opgradere RAM, harddisk og software, ganske som på en Mac... :p