Bærbar sætter ud

Diverse d.  21. april. 2007, skrevet af Fossa_Dei_Leoni
Vist: 510 gange.

Fossa_Dei_Leoni

Superbruger
Tilføjet:
21-04-2007 10:03:34
Svar/Indlæg:
140/37
Hej hwt.dk

Her i nat, da jeg sad og tågede lidt rundt på nettet, og skrev med et par stykker på msn, gik min skærm pludselig amok - der var bare gråt og sort over det hele. Jeg tænkte at det sikkert bare var en lille fejl, så jeg prøvede at genstarte.
Men det hjalp ikke særligt meget, for jeg nåede ikke længere end til Windows boot-screen, før skærmen gik i sort. Jeg forsøgte flere gange at genstarte maskinen, også i fejlsikret, men lige lidt hjalp det.
Dog er det lykkes mig et par gange at komme helt ind i Windows, og have en fuldt funktionel maskine, lige indtil skærmen så gik i hvid, eller der kom streger hen over.
Jeg mistænker lidt min HDD, da den enten stopper med at tænke, eller også står den bare og tænker vildt meget (den lille grønne diode lyser i hvert fald).
Hvad kan problemet skyldes - jeg har max haft den kørende i 5 sammenhængende minutter efter ovennævnte skete - og det er bare ikke nok til at sikkerhedskopiere alt sit skolearbejde :l

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2007 10:45:12
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Inden du panikker helt, så prøv med en ekstern skærm. Altså en "alm." computer monitor, som du slutter til via VGA/DVI-whatever du nu lige har :)

Hvis billedet også er fucked der, skal der lidt mere drastiske midler til, for at redde dine data, men det er ikke så svært eller kompliceret.

Først. Tjek om det kun er den indbyggede monitor du kan se fejl på.

Hvis billedet er ok på den sekundære skærm, så sikkerhedskopier dine vitale data, og få sendt maskinen til rep, såfremt der stadig er garanti på.

Mit umiddelbare bud ville være, at maskinen er blevet for varm. Det kan jo ske. Det er oftest set ved Fujitsu-Siemens, Acer (i særdeleshed Acer), Medion og nogle "Amitech"-modeller (oftest dem de selv laver bundkort til). - Eller simpelthen blot en løs forbindelse (hvis det er tilfældet, hvor skærmbilledet er fint indtil du loader Windows, så må det være din windows installation der er fucked).

Prøv ovenstående. Hvis det stadigvæk ikke fungerer, så er der ikke andet for, end at du må lege i blinde eller skrue maskinen fra hinanden, tage harddisken ud, kopiere dine vitale data og købe dig en disk.

Godt råd: Køb en på 7.200 rpms og gerne med 8 MB cache. De er ikke synderligt dyre, men nøj en god ydelse der gemmer sig i sådan en. Frem for den der som std. følger med. Det kan være at du vil opleve en nedgang i batteritid, men til gengæld er maskinen blevet en del kvikkere.

Skriv lige tilbage om det virkede, og hvilken maskine du har. Hvor gammel den er og hvor meget du bruger den.

Held og lykke :D

Fossa_Dei_Leoni

Superbruger
Tilføjet:
21-04-2007 10:51:55
Svar/Indlæg:
140/37
Jeg tænkte også at det var varme, men jeg har ikke haft problemet før - og den har stået indtil jeg stod op nu her, uden at være tændt, så jeg skulle mene den er afkølet.
Okay, men nu kan jeg så slet ikke komme ind på min maskine, fordi den fuckede da jeg var inde og fjerne BIOS-koden ?:(

Jeg har en Acer Aspire 3004WLMi. Den er godt og vel 7-8 mdr gammel, og jeg bruger den dagligt. Den står nærmest tændt konstant, da jeg bl.a. bruger den i skolen, og derefter til lektier, og sidst men ikke mindst internet.

Fossa_Dei_Leoni

Superbruger
Tilføjet:
21-04-2007 10:56:26
Svar/Indlæg:
140/37
Og skærmen er det ikke - det har jeg lige tjekket nu ;)

Sjovt nok, så har jeg lettere ved at få maskinen til at køre hvis der ikke er noget tilsluttet i USB, og hvis strømforsyningen heller ikke er tilsluttet ?:(

HAF

Superbruger
Tilføjet:
21-04-2007 12:39:32
Svar/Indlæg:
129/29
kan du høre blæseren køre, når du starter maskinen op... da det lyder som et varmeproblem ?:(

Fossa_Dei_Leoni

Superbruger
Tilføjet:
21-04-2007 13:41:41
Svar/Indlæg:
140/37
blæseren kører helt som den skal ja - så det er ikke varmen der er et prolbem... desværre :l

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2007 14:08:11
Svar/Indlæg:
23132/740
-> Fossa_Dei_Leoni

Det kunne godt lyde til et typisk strømforsyningsproblem. Jeg slider en harddisk op på et års tid. Det er ikke engang fordi jeg bruger min(e) computer(e) mere end de fleste, men måske fordi jeg er mere opmærksom på netop det problem også lægger mærke til når det opstår.

At den har nemmere ved at starte op uden USB-enheder tilsluttet er et generelt "problem". Mange nyere computere har muligheden for at boote via USB-lagerenheder. Det forhindrer dem dog ikke i at fucke det op. Min relativt nye Toshiba, nægter at komme videre fra POST, hvis ikke jeg har taget stikket ud til min eksterne harddisk. Så det med USB, lyder som noget ret "almindeligt".

Hvis ikke billedet ser normalt ud med en ekstern monitor sluttet til, og maskinen starter op som den skal (hvis du altså kan høre logon fanfaren), er der ikke noget sønderligt i vejen med software/harddisk. Så ville jeg være mere bekymret for en varmefejl af en art, der måske (desværre) er blevet permanent.

Tror du skal forsøge at sikkerhedskopiere dine ting, prøve en reinstall. Hvis det ikke virker, så ned i forretningen hvor du har købt den, og få den sendt ind til rep.

Men husk. Sikkerhedskopier, uanset hvad de siger. Hvis de kan slippe af sted med det, vil de blot reinstallere den, og sige at det bare var det. Så står du med en teknikerregning og uden data.

Du skal evt. bruge sådan en lille fætter her: http://www.edbpriser.dk/Produc... Hvis det er S-ATA, kan du bare bruge de alm. S-ATA kabler der fulgte med til din maskine.

Meld lige tilbage. Husk. Sikkerhedskopier og reinstallér. Held og lykke.

PS.: Hvis du bor i Århus området har jeg en adapter du kan låne 😉

Fossa_Dei_Leoni

Superbruger
Tilføjet:
21-04-2007 15:36:00
Svar/Indlæg:
140/37
Jeg smutter forbi den lokale "pusher" og ser om de har sådan en converter der - ellers må jeg bare bestille den du linker til.
Og så håber jeg at jeg kan løse det derfra, ved at få sikkerhedskopieret, og så reinstallere. Jeg vender tilbage mandag eller tirsdag ;)

Fossa_Dei_Leoni

Superbruger
Tilføjet:
22-04-2007 01:14:58
Svar/Indlæg:
140/37
Næ, vent nu lige lidt. Hvordan i alverden kommer jeg uden om mit BIOS så jeg kan reinstallere, når BIOS'et er fucked og ikke vil godkende min kode, fordi maskinen gik ned da jeg var ved at fjerne koden?
Er det noget med at en bærbar skal stå uden nogen form for strøm længe nok, så bliver BIOS'et reset? Eller hvad gør jeg?