Mediacenter, abc - spørgsmål

Media Center d.  24. april. 2007, skrevet af Schumi
Vist: 1294 gange.

Schumi

Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2007 13:40:12
Svar/Indlæg:
250/59
Hey gutter

Ligesom så mange andre står jeg også overfor at skulle opbygge et mediacenter. (For kort version kig i bunden..)

Jeg har bestemt mig for at det skal være en E6300 (måske E6320) med 2 gb ram (pga. Vista) og Kabinettet er ATX-kompatibelt (OrigenAE HV5).

Men jeg er lidt i tvivl hvad angår tilslutning til LCD-tv'et. Jeg har både DVI og HDMI stik på LCD'et. Og til at starte med skal der ikke spilles på mediacenteret, så jeg ville godt kunne nøjes med et onboard gfx. Såvidt jeg kan se på edbpriser m.m. så kan man endnu ikke få et bundkort med onboard dvi, derimod kan man få et ABIT Fatal1ty F-I90HD som har onboard HDMI via sit X1250-gfx.
Dog læste jeg på www.mm-vision.dk hjemmeside at der tilsyneladende er et "problem" med windows og hdmi.

HDMI er dog begrænset af at hele billedet i windows ikke vises pga. overscan, billedet i selve Microsoft Mediacenter er helt perfekt (efter indstilling af overscan).
Med HDMI understøttes 1080p, 720p eller 1600X1200@60MHz sammen med 7.1 kanals HD lyd.
Der forefindes stadigvæk VGA udgang som bl.a. kan bruges hvis der er behov for alm. windows brug m.v.

Hvilket får mig til at spørge, er der nogen herinde der har deres mediacenter tilsluttet via HDMI og kan i give noget feedback på windows/mediacenter brug ?

Næste punkt må være lyden, jeg vil såvidt muligt gerne slippe for at bruge en forstærker, så min plan var at købe et 5.1 surround-sæt til PC (måske logitech Z5500 digital) og så sætte op i stuen tilkoblet mediacenteret, men er det bare så ligetil at man kobler der til via et standard mini-jack-stik og vupti så har man 5.1 surround ?
Lydkortet kan vel godt nøjes med at være onboard 7.1 HD går jeg ud fra ?

Hvad angår tv-tuner er jeg lidt splittet mellem SAber 2020 og standard-kortet Hauppauge 500mce. (begge med 2 tunere). Nogen meninger derude ?

For at koge det ned:

HDMI eller DVI ? (Er X1250 stærkt nok til at afspille HD-video i samarbejde med en E6300)
Er det nok at tilslutte et 5.1 PC Surround system til mediacenteret og så har man 5.1 surround sound? (er et onboard 7.1 kanals lydkort nok?)
Tv-Tuner, Saber 2020 eller Hauppauge 500mce (måske endda Nvidia dualtuner kortet ?)
Bonus spørgsmål, hvad er det laveste normale ram man kan købe til en core duo 2, PC5400 ?

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
25-04-2007 03:59:08
Svar/Indlæg:
223/33
Man må vel gå ud fra at når der er HDMI udgang på mobo, at det kan også er bygget til at være "stærkt" nok til at kunne afspille HD-video?..

Ang. grafikdelen.
Mener at der på det mobo du omtaler er en "AMD 690G" Chip som skulle kunne håndtere det, og sammen med ATI X1250 gfx. tror jeg ikke det bliver noget problem.. men er ikke 100%. Omtalte Chip kan du iøvrigt læse om her: (http://www.hwt.dk/test_show.as... )
Har selv lige købt dette mobo: MSI. K9AGM2-FIH AMD, og derpå er den i hvert fald.

Tror udemærket at du kan "nøjes" med onboard lyd.

Jeg har læst ret dårlige anmeldelser om "Hauppauge 500mce", så personligt vælger jeg et andet.

Er selv ved at bygge en HTPC, og iøvrigt også med samme kabinet som du har :) - og min viden er stadig på et start stadie, men håber jeg kunne være bare en smule behjælpelig med min stadig ringe viden.

-
OT: Har du kunne finde en PSU. der passer til OrigenAE HV5?, for jeg har store problemer med at finde en det passer, og som også har NOK watt.

Schumi

Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2007 10:38:36
Svar/Indlæg:
250/59
Okay, ja jeg syntes også det kabinet er noget af det lækreste jeg har kunne finde ;) men ja de 320W man kan få til den har også vakt min bekymring, men jeg går simpelthen ud fra at det er nok i betragtning af at der er tale om 1 HDD, 1 DVD, 1 Tunerkort og så ellers onboard lyd og gfx.
www.htpcnews.com var der en test af Kabinetet med en 300W version PSU og den klarer nogle gode amps, har desværre bare ikke nok forstand til at kunne sige om det er nok..

Ifølge anmeldelser tror jeg også at jeg hælder mest mod Saber-kortet :)

Jamen jeg takker for hjælpen og ikke mindst link til testen af chipsettet ;)

Tror du har ret mht. HD og HDMI, så er min bekymring bare hvordan billedet vil være i windows med HDMI, da man jo også lige skal bruge den til krak osv. engang imellem..

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2007 13:53:06
Svar/Indlæg:
3640/1231
jeg mener at have hørt noget om at den chip ikke har så skide nemt ved at køre HD-Video. Dog er der jo langt fra 720 til 1080 :)
Men 1080p er altså lidt af en nøddeknækker for hardwaren...
SKal du køre onboard, får du dog en suveræn chip til det med det kort, så go for it 8)

HDMI eller DVI? Der bør ikke være noget forskel overhovedet, og både TV og windows skulle sagtens kunne håndtere begge dele. DVI og HDMI er jo lidt det samme, HDMI kablet kan bare flytte lyd også :)

angående lyd, så kan du mere end rigeligt nøjes med onboard, da de nye onboard i dag er ganske gode. Tager du Logitech Z5500, så er det faktisk så simpelt som du siger. MAn smider bare et optisk kabel imellem, og så er der surround :D

Schumi

Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2007 14:32:36
Svar/Indlæg:
250/59
Blue(#1) - Jeg faldt over den her.. http://www.bizrate.com/powersu...

Den er på 400w og er en SFX PSU. men ved ikke hvad den der plastik ting med stikkene er til for..

#3 Ja ny lyder mit personlige roadmap jo på et 1080p lcd-tv i fremtiden, men mon ikke man så må smide noget gfx i til den tid ;)

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
25-04-2007 15:21:38
Svar/Indlæg:
223/33
Ja det er super lækkert det Origen AE H5 - er vild med det stilrene design.. mums :p

Ja det bekymrer også mig ang. om de PSU.'er man kan få, som passer, ikke er flere Watt end de er, men en klog mand fortalte mig at det ikke så meget er Watt man skal kigge på med ligeså mere hvor mange Amp's, de går ud med, men desværre syntes jeg heller ikke at det er meget, på dem jeg forløbig har set, bla. denne her som skulle være lavet til, eller i hvert fald passe ned i kabinettet. http://www.zitech.dk/product/D... (du kan finde specs. på producentens webside)

Jeg vil helt klart lige lure de link af du har smidt, tak :)

Jeg kan ikke rigtig bestemme mig for om jeg vil køre via. det onboard HDMI. på mobo, eller om jeg skal købe et gfx-kort, så det kan klare noget mere grafik og så køre via DVI. på gfx-kortet, og da DVI og HDMI jo er samme standart, såå..

Lige et noob spørgsmål (tror jeg), hvis jeg vælger DVI. og et gfx kort, og stadig samme mobo., så har/får jeg vel stadig de samme gode ting som 690G chippen tilbyder.. eller springer man så at sige så chippen over agtigt, hvis I forstår.
(håber det er ok at jeg også lige stiller et spørgsmål her Schumi :) )

Så iøvrigt en ret fed fjernbetjening til MCE. fra en artikel om endnu et cool Origen kabinet (Origen AE's X15e)
http://www.hifi-musik.dk/?page...

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
25-04-2007 15:43:01
Svar/Indlæg:
223/33
Ang. den der SFX PSU., så er det til at tilslutte molex stik osv. på, lidt ligesom en alm. PSU. med kabel management du ved, bare på en Molbo agtig måde :e *griner*.. men det er sikkert fordi at den er så lille.. øhh eller noget. :)

Den ser faktisk ret interrsant ud.. for efter hvad jeg kan læse af specs. så skulle den gå ud med 20A på 12v stikket?

http://www.silenx.com/ixtremap...

Schumi

Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2007 15:54:20
Svar/Indlæg:
250/59
Du må stille alle de spørgsmål du vil, jo mere vi kan få dækket i tråden jo bedre for os alle ;)

Hos mm-vision.dk (hvor jeg også fandt kabinettet) har de en 320W, jeg prøvede at ringe til dem og høre om de kunne skaffe en større men de kunne de ikke. De kunne heller ikke pege på nogen der ville kunne hjælpe..
http://www.mm-vision.dk/produk...

Jeg er helt overbevist om at du ikke går glip af nogen features ved 690G chippen ved at sætte et gfx i, da grafikken såvidt jeg kan forstå vil være varetaget af X1250 chippen og ikke chipsettet i sig selv..

Jeg er ved at have overbevist mig selv om at hvis jeg køber et HDMI -> DVI kabel og tilslutter HTPC'en via mit DVI-stik så er det den optimale løsning. Så er der nemlig stadig en HDMI port fri til den PS3 jeg bliver nødt til at købe på et eller andet tidspunkt :00

Wooow den er da for fed den fjernbetjening! Nogen ide om hvor man kan købe den ??

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
25-04-2007 16:34:39
Svar/Indlæg:
223/33
Tak, og helt enig ;)

Hvor morsomt, for jeg har lige lagt røret på til mm-vision ang. Micro PSU.'er hvor jeg også lige ringede ind.. heh.

Jeg blev også henvist til den samme PSU. som dig, og fik en lang smøre om at hvis de skulle være størrer (Watt) så blev de også automatisk større i dimension, og det er vel egentlig også rigtig nok og logisk nok. Han fortalte mig iøvrigt at hvis det VAR en Micro ATX. PSU. så passede den i alle kabinetter lavet til/beregnet til Media Center.. men hmm.. det ved jeg nu ikke rigtig. Han sagde endvidere at den PSU. vi begge blev henvist til, passede i "vores" kabinet. (har lidt min tvivl.)

Ang. den der fede fjernbetjening så syntes jeg sjovt nok ikke den er på den side de linker til :s - men jeg har ikke opgivet søgningen, og smider et link så snart jeg finder den ;)

Lyder som en fornuftig løsning for dig, med HDMI -> DVI kabel for JA SELFØLGELIG bliver du da NØD til at have en PS3 :e :e hehe. Så vælger du også at køre med et gfx-kort?, for der er da ikke DVI. på mobo'et, er der?

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
25-04-2007 16:46:29
Svar/Indlæg:
223/33
Back :e

Ifølge I4u.com skulle fjernbetjeningen med det lange navn "Microsoft Sideshow Remote Control for Windows Media Center" være ude i de amerikanske butikker til april, og prisen bliver omkring 199 dollar, cirka 1.100 kroner.

Lidt dyr, og noget mere end den "almindelige" fjernbetjening til MCE (http://www.shg.dk/link.asp?got... )

Men.. den ER nu fed, og bliver nok NØD til at have den
:00

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
25-04-2007 16:49:14
Svar/Indlæg:
223/33
Fandt den her forresten, sammen med taksten ang. prisen: http://www.pcworld.dk/art/8563...

Schumi

Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2007 09:31:58
Svar/Indlæg:
250/59
#8 - Hehe ja nu har min storebror jo købt en PS3, så må jeg jo også før eller siden :D

Nej ved at købe et kabel der har HDMI i den ene ende (motherboardet) og DVI i den anden ende (LCD TV'et) - slipper jeg for at købe et gfx og får alligevel tilkoblet HTPC'en til LCD'et via DVI-porten på fjernsynet :) - Lyden skal alligevel tilkobles mine surround højtalere og ikke fjernsynet så jeg ser ikke nogen grund til at udnytte HDMI indgangen til HTPC'en..

Men jeg havde leget lidt med tanken om at sætte et passivt kølet 8600gt (Gainward) i maskinen men selv det lille kort hiver omkring 220 watt under load, og så er 320W absolut ikke nok :l

Godt fundet! for rigtig nok viser linket på den første annonce ikke noget om selve fjernbetjeningen.. 1100,- kunne jeg godt overtales til at kaste efter sådan en fætter :00

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
26-04-2007 22:15:38
Svar/Indlæg:
223/33
Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår.. jeg forstår godt det med at have et kabel der har DVI. i den ene ende og HDMI. i den anden. men hvis du har HDMI. stik i den ene ende af kablet, så skal det vel netop sidde i den HDMI. indgang der er i dit motherboard, og så bruger du da HDMI. indgangen? eller er jeg helt lost her :p

Jeg har også tænkt meget på det med om overhoved at bruge HDMI. outputtet på motherboardet, men det er mest fordi jeg tror jeg køber et GFX. kort og så kører det DVI. Også fordi jeg gerne ville kunne game lidt på HTPC'en også. Men som du skriver så kræver det jo en halv stor PSU. og med dem vi førløbig har set, går det nok ikke :l
Omvendt så skulle den der chip (AMD 690G) kunne køre spil som CS. bla. hmm.. tror jeg ser hvordan det kører først, og så evt. opgradere med et GFX. kort.

Iøvrigt.. de nye kort fra Nvidia (8600GTS, 8600GT, 8500GT) mener jeg det er, har jo både DVI. og HDMI. stik.
(bare lige lidt info. :) - dem er der sikkert mange der bygger HTPC. der køber kunne jeg forstille mig.

Noget helt andet. Kabler.
Har læst at det er vigtigt at købe nogle VIRKELIG gode kvalitets kabler såsom DVI. og HDMI. og jeg skal helt op og have 10-15 meter, så det bliver sgu nok lidt halv dyrt også :00 endvidere er det vist ret vigtigt at netop købe kvalitet når man skal op i mange meter for et bevare et godt signal osv.

Jo tak, ved vist godt hvordan man skal bruge sine penge :00 :e hehe.

Forresten, hvis du køber sådan en PS3. der, så har du jo en Blu-Ray afspiller der :o Mmm nice :) (vidste jeg slet ikke der sad i, men det er jo fedt)

Schumi

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2007 10:39:55
Svar/Indlæg:
250/59
Nåh hehe men ja jeg mener at jeg ikke ser nogen grund til at bruge HDMI indgangen på Fjernsynet til at tilkoble min HTPC, når jeg nu jeg kan tilslutte den via DVI-stikket.
Så ja: HTPC(HDMI) ---> Fjernsyn(DVI).. Ergo har jeg ikke brug for noget gfx udover onboard..

Men helt enig, jeg vil før eller siden også ha' et ordentligt gfx i, men jeg har alligevel også min stationære udover mediacenteret så hvis jeg vil spille, sætter jeg mig ind foran den ;)

Ja med 10-15 meter så skal det være ordentlige kabler, jeg har haft kørt med et 7m DVI kabel da jeg tilsluttede min PC til LCD'et.. Der var kvaliteten fin men det kabel kostede mig vist også omkring 500 kr..

Ja men nu skal der lige ro på format-markedet før man kan vide sig sikker om det bliver blue-ray/HD-DVD eller hvad ved jeg..

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
30-04-2007 13:00:29
Svar/Indlæg:
223/33
Hey igen :)

Nåårh.. så er jeg med, du mente HDMI stikket på TV.'et :e

Ja det er jo altid den stationære man kan spille på self., og jeg tror hellere ikke at jeg kommer til at spille meget på min HTPC., også fordi at det hele skal ses igennem/med min Projektor, men ville jo gerne bare have muligheden for det, hvis det var at jeg ville spille på en 170m x 130m "skærm"/lærred :e (jaja blær, jeg ved det *G*.. men fuck det er fedt :) ) Og i dag kan man jo få nogle rigtig gode Projektore for samme pris og mindre enda, end mange LCD.'er.

Kr. 500.- for 7m. DVI?.. pyha.. ja det anede mig at det var pænt dyrt.. hmm.. ja jeg er nok klar til Jul engang ca. med min HTPC. :l *G*.

pehrsson

Overclocker
Tilføjet:
01-05-2007 10:36:34
Svar/Indlæg:
2/0
Jeg ville satse på OrigenAE X11 kabinettet. Det er mindst lige så pænt som HV5 men bruger standard ATX stømforsyning. Bemærk at Zitechs priser er uden VFD og fjernebetjening men at de kun tager 600 for den del hvilket samlet bliver 600 kr billiger end MM-vision.

Med internt grafikkort og core2 cpu burde det ikke være det store probleme at finde en kraftig nok psu.

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
01-05-2007 11:09:08
Svar/Indlæg:
223/33
Vi har begge to allerede købt Origen AE H5 kabinettet ;) - Men ja det ville naturligvis gøre det nemmere ja :)

Schumi

Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2007 15:42:09
Svar/Indlæg:
250/59
Jeg er så "heldig"/langsom at jeg ikke har købt kabinettet endnu. Og nu jeg kigger lidt grundigere på OrigenAE's hjemmeside kan jeg se at H6-modellen, som er så godt som magen til H5'eren, understøtter ATX PSU mod så kun at understøtte Mikro-ATX bundkort. Men det passer perfekt for mig da jeg nok går efter det nye Abit HD-board med AVIVO og HDMI som heldigt nok er Mikro-ATX... Så jeg tror det må blive min løsning..

Blue - Du kan prøve at skrive en mail til OrigenAE's support og spørge om de kan pege i retning af en kraftigere PSU til H5'eren. Grunden til at jeg går efter H6'eren er at jeg tænker at hvis man putter så meget power i så lille en PSU så bliver der pludselig behov for en hel del køling og det vil nok ende med at blive det mest larmende i hele htpc'en. Ked af at lade dig lidt i stikken med PSU-problemet :l

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2007 16:05:14
Svar/Indlæg:
3214/18
#11 Et 8600GT er IKKE udstyret med ekstra strømstik og trækker udelukkende strøm fra PCI-E-porten, som kan levere op til 75W. Så hvordan du får det til at bruge 220W er mig en gåde. Mon ikke du har kigget på det totale effektforbrug for et helt system?

Ifølge nVidia selv har det et max effektforbrug på 43W. ;)

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
02-05-2007 06:17:14
Svar/Indlæg:
223/33
Schumi..

Ja hvad bilder du dig ind :e hehe.. nej nej, finder da ud af noget, SKAL da finde en, det MÅ da findes, også når der er så mange der efterhånden bygger en HTPC. Ja god ide med at skrive til Origen gutterne og høre om de kan foreslå en PSU.

Vil lige gøre opmærksom på at det Abit MB. er stort set magen til MSI. K9AGM2-FIH AMD. MB.'et ihvert fald mht. south/north bridge chips. Den største forskel er socket'en.. Intel / Amd. Men gør det kun mere spændende at vi ikke bygger 100% indentiske systemer. :)

Det havde jeg ikke lige set, at H6 understøtter ATX PSU. (pis) for det havde da også været meget mere perfekt for mig, idet at jeg jo har købt (MSI. K9AGM2-FIH AMD.) MB.'et, som er et Micro ATX. (Nå pyt pyt) :)

--
Schumi..
Hvor meget har du efterhånden fået købt?

Jeg er oppe på: Kabinet (Origen H5), MOBO (K9AGM2-FIH AMD), HDD (Samsung SpinPoint P120 - 250,0 GB - SATAII), CD/DVD (Samsung SH-S183A - sATA - Dual Layer)

Schumi

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2007 09:14:01
Svar/Indlæg:
250/59
#18 LOL , det har du garanteret ret i, jeg googlede bare lynhurtigt på noget lignende "8600GT power consumption" og det første link ga' en graf der viste 218 w under load, så med al den snak om hvor sindsyg meget strøm de nye gfx bruger var jeg allerede overbevist om at det sagtens kunne passe..(men ja som du siger har det sikkert været for hele systemet).. Jamen så er det da spørgmålet om det overhovedet er et problem med en 320W selv med brug af et 8600gt eller lign. selvom det virker af ufattelig lidt med 320 W..

- Blue.. Jeg har ikke købt en disse.. Jeg var lige ved at snuppe en brugt E6300 under køb/salg men den blev budt op. Så jeg står tomhændet, men med en snart rimelig god liste over hvad der skal indkøbes :)
Du er jo næsten færdig, du mangler bare en CPU, Ram og en PSU så har du en computer. Putter du så lige et tunerkort i og vupti så har du et komplet mediacenter :)

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
02-05-2007 13:48:40
Svar/Indlæg:
223/33
Schumi

Jeps.. det varer ikke længe før jeg kan trykke på POWER for første gang :)

Køber nok enten Ram. eller CPU. denne måned, mere kan der desværre ikke blive råd til lige nu, men skidt pyt, når det nok :)

Lyder da intersant det med at et GFX. ikke tager mere i load, for så skulle 350W jo være "mere end rigeligt".

Jeg har før brugt denne, blot som vejledende naturligvis.
http://www.extreme.outervision...

Men tror at den giver et nogenlunde "OK" syn på hvad man har brug for i Watt.

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
02-05-2007 17:11:39
Svar/Indlæg:
223/33
Prøv at læse nedenstående tråd.. giver stof til eftertanke ang. de fucker store PSU'er man køber.

Kender af gode grunde ikke guttens HW. i maskinen, men med et 8800 gtx i, er det vel en jævn stor/god maskine.

http://www.hwt.dk/forum.asp?mo...

Er ved at være overbevist om at 350 W. må være nok :)

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
06-05-2007 10:50:29
Svar/Indlæg:
223/33
Sidder lige og tænker på noget, nu når man snakker så meget om Blu-Ray, HD. og der er vist også en Fransk model/standart ude, afspillere.

Men hvad med når man/hvis man vil afspille en film fra sin/en Harddisk?.. mangler markedet ikke ligesom at komme med på det område også, sådan at Harddiske kan afspille i samme kvalitet som en Blu-Ray afspillere fx.?, eller måske gør en Harddisk allerede det?.. øhh lidt forvirret :)

Schumi

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2007 10:08:56
Svar/Indlæg:
250/59
Tror det varer lidt før vi får blue-ray afspillere til PC, HD-DVD kommer nok noget før da prisen er overkommelig i forhold til en blue-ray afspiller.. Men Blue-ray på harddisken er ikke noget problem, det er som sådan bare et normalt videoklip som har opløsningen 1920x1080p i min forståelse i hvert fald.. Hvad angår lyd osv. skal jeg ikke gøre mig klog på..

Schumi

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2007 10:58:45
Svar/Indlæg:
250/59
Okay jeg æder så lige mine ord til morgenmad mens de stadig er friske.. ;)

http://www.tweakup.dk/readmore... $/

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
07-05-2007 14:58:21
Svar/Indlæg:
223/33
Så det vil sige at det hele bare handler om/ og er et spørgsmål om opløsning?

I såfald er det vel egentlig så et spørgsmål om at have en skærm/GFX. der kan gå så langt op i opløsning? (1920x1080p)

Altså eksempelvis:... man afspiller en film fra sin Harddisk, sætter opløsningen til 1920x1080, og så har man Blu-ray kvalitet?

Eller?

Schumi

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2007 15:16:31
Svar/Indlæg:
250/59
Nah ikke helt, du har ret at få at få det optimale ud af det så er du nødt til at have en skærm der kan vise 1920x1080. Men bare fordi du kører den opløsning på skærmen er videoen jo ikke nødvendigvis optaget i den kvalitet.

Så det kræver, som du selv siger, en skærm der kan køre 1920x1080 og det kræver et videoklip der er i opløsningen 1920x1080 (som et evt. blue-ray klip vil være..)

Går du f.eks. ind på http://www.microsoft.com/windo...
kan du prøve at downloade videoklip i 720p(1280x720) og 1080p(1920x1080). De videoklip er også en god test-case til om dit mediacenter overhovedet kan klare at afspille filmklip i den opløsning..

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
07-05-2007 16:37:15
Svar/Indlæg:
223/33
Åkay..

Ja tænkte nok at der var mere i det, end som sådan, ellers var der jo ikke meget hutte-li-hut i den nye teknologi :)

Det vil sige at: For at kunne "se en film" i Blu-ray kvalitet så kræver det:

En Blu-ray afspiller (sjovt nok :e )
En film der er optaget i den kvalitet. (beregnet til Blu-ray afspillere)
En skærm/projektor der kan vise 1920x1080 opløsning.

Og ikke FØR end at ALLE de ting er iorden, SÅ kan man kalde det en Blu-ray afspilning?.. agtigt.

Skal bare lige have det skåret ud i pap *G* (sry at jeg er lidt noob :r ) må være alderen der presser på :p

----
Så fik jeg iøvrigt bestilt RAM, købte bare nogen billige Kingston, (DDR2 - 533 Mhz, 1024MB) Kr. 277,-
Tror ikke at det er SÅ vigtigt med SUPER kæmpe RAM. i en HTPC.

Schumi

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2007 15:48:29
Svar/Indlæg:
250/59
Jamen jeg kender det kun alt for godt, nogen ting kan jeg godt finde ud af og andre må jeg bare melde pas på.

Og når det angår blue-ray er det ærlig talt nok en af de ting jeg ikke ved særlig meget om, men ja det er de 3 punkter jeg vil mene der skal være opfyldt for at det kan kaldes en "ægte" blue-ray oplevelse.

Men lad os for sjov sige at der var en hjemmeside der solgte blue-ray film til download på pc (aner jeg faktisk ikke om der er..), så ville du kun skulle bruge et såkaldt codec til din videoklip-afspiller (hvilket jeg mener følger med til Vista's afspiller som standard) og så en skærm der kan vise 1920x1080p opløsning.

Så hvis du downloader et videoklip fra hjemmesiden nævnt i #27 i kvaliteten 1080p og smækker det op på en skærm der kører 1920x1080p, så ja; vil du se på en kvalitet der er fuldt ud på højde med blueray kvalitet. Efter min bedste forståelse ;)

Schumi

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2007 16:03:23
Svar/Indlæg:
250/59
Hov det var da godt nok billigt for de ram, men ja når man alligevel ikke har tænkt sig at clocke den så ser jeg heller ikke det vilde behov for super-ram. Men jeg må indrømme at jeg nok går efter 2gb ram fordi jeg hele tiden hører om hvor meget ram Vista kan æde..

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
08-05-2007 19:18:22
Svar/Indlæg:
223/33
Tak for "udskæringen" ;) - Så har jeg forstået det :)

.. Ja og dog, for syntes stadig at der er mange ting der skal falde samme før end at man kan kalde det 100%, men heldigvis er udviklingen jo skåret sådan sammen, at om 1 år fx. så er det nok næsten sværere at købe nogen som IKKE er, den kvalitet på film som vi så gerne vil have i dag, og har lidt besvær ved at forstå hvordan vi 100% får :) (Tror jeg)

Fandt forresten lige lidt lækker-læsning her :) : http://www.recordere.dk/faq/af...

-
Ja de var sgu godt nok billige de RAM., fandt dem inde på shg.dk. Og da jeg lige (herinde) havde læst at man med fordel sagtens kunne vælge nogen billige "value RAM." fremfor "performance RAM.", jamen så købte jeg dem.

Jeg skal også have 2x1024 GB. i, men pengene er lidt små i denne måned, såh ;) - for ja, VISTA er vist en grovæder.

Blue*

Overclocker
Tilføjet:
19-05-2007 12:19:40
Svar/Indlæg:
223/33
Schumi

Der ligger en anmeldelse af det Motherboard du omtaler i første spørgsmål
(ABIT Fatal1ty F-I90HD), på TweakUp.dk

http://www.tweakup.dk/article/...

Enjoy, og god Weekend :)

Blue*