Problem med Vista-installation - harddisk-kon

Software d.  28. april. 2007, skrevet af Der Meister2k
Vist: 396 gange.

Der

Overclocker
Tilføjet:
28-04-2007 15:01:26
Svar/Indlæg:
20/4
Jeg har lige samlet en ny computer, men jeg har et problem med at få mine harddiske konfigureret, tror jeg.
Jeg har en 400GB og en 500GB Samsung disk, og BIOS ser sådan ud:

Primary IDE Master: Not detected
Sevondary IDE Master: Samsung HD401LJ
Primary IDE Slave: Not detected
Secondary IDE Slave: Samsung HD501LH
Third IDE Master: Not detected
Fourth IDE Master: Not detected

Harddiskene er SATA2-harddiske, og bundkortet er et Asus Commando of the Gamers Republic. Desuden har jeg en DVD-bræner på et IDE-kabel, men jeg er også lidt i tvivl om, hvorvidt den sidder rigtigt - den sidder på det inderste af de to IDE-stik. Er det rigtigt?
Når jeg prøver at installere Windows Vista Ultimate, får jeg en meddelelse om, at:

"Windows kan ikke finde en systemdiskenhed, der opfylder kriterierne for installation".

Jeg har kigget her for hjælp her: http://support.microsoft.com/k...

og jeg tænkte, at jeg skulle bruge værktøjet Diskpart.exe, som der refereres til, men hvordan kommer jeg til at bruge det? Jeg kan ikke umiddelbart se, hvordan jeg skal komme ind i en kommandopromopt og skrive kommandoer.

Ved godt det virker rodet, men det er fordi jeg ikke er helt sikker på, hvordan harddiskene og DVD-brænderen skal sættes op med kabler og i BIOS. Jeg har brug for hjælp!

Atomizer

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2007 15:55:25
Svar/Indlæg:
688/32
1. Sæt den primære harddisk i det SATA stik der er Primary ide master.
2. Sæt den anden på Secondary ide master.
3. Sæt DVD brænderen på den yderste stik på fladkablet. (Dette gør den til master.)

Ovenstående er kun for "best practice" og har som sådan ikke noget at sige. Det gør bare din pc mere "opryddet" og bygget korrekt. Dvs. at hvis du lader det være som det er vil det også fungere men er ikke så korrekt efter min mening.

Grunden til du ikke kan finde en disk under installation er helt sikkert at der mangles drivere til din SATA controller. Hvis disse ikke loades under installation kan Vista jo ikke se diskene som jo er forbundet til controlleren.

Du skal finde Vista drivere til din SATA controller på nettet opg smidde dem på en USB nøgle eller et froppy drev hvis du har sådan et. Der hvor den siger den ikke kan finde en disk er der en knap du kan trykke på hvor du kan vælge hvilken driver den skal loade til controllere.

Her vælger du enten USB eller floppy afhængig hvor du har lagt dem.

Hvis bundkortet er nyt kan det enda være der allerede er drivere til controller vedlagt på en floppy disk.

Hvis du er uheldig kan det være der ingen drivere er udviklet til din controller til vista. Hvis dette er tilfældet er du fucked og må nøjes med XP indtil/hvis drivere kommer til Vista.

Håber det hjalp lidt.

Atomizer

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2007 15:58:03
Svar/Indlæg:
688/32
Glemte lige: Hvus også at Vista er krævende med plads. Tror ikke den vil installere på en disk der er under 15-18gb. Kan ikke huske det præcis men søg på nettet og du finder svaret 🙂

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2007 17:16:04
Svar/Indlæg:
6531/410
den letteste måde at fixe det på er at starte installationen.

partionere diskene også slukke maskinen og starte installationen igen så virker det.

der er en fejl i vista der gør at sidder der mere end en
helt tom disk kan den ikke hitte ud af det.

det måsiges at være en af de groveste bugs der er i vista.

bamselinen

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2007 22:57:58
Svar/Indlæg:
2145/218
Vista burde genkende de fleste controllere i selve installationen jeg har prøvet på mange forskellige bundkort og alle har der intet problem været med. desuden kan jeg ikke læse mig til om du booter fra cd i bios