1,6 eller 2,0 GHz-processor?

Bundkort / CPU d.  02. maj. 2007, skrevet af Klemme
Vist: 417 gange.

Klemme

Superbruger
Tilføjet:
02-05-2007 14:12:32
Svar/Indlæg:
7/1
Jeg kigger efter en muskuløs bærbar.

Den skal i vidt omfang bruges til at konvertere video (til min PSP) Min nuværende bærbare Dell Inspiron 8600 har en 1,6 GHz-processor, og den bruger lang tid på at gumle på det, jeg giver den.

Hvis jeg anskaffer en bærbar med en Intel Core 2 Duo 1,6 GHZ-processor, opnår jeg så en væsentlig højere hastighed i konverteringen end på den gamle bærbare eller hvad?

Skal jeg gå efter en 2 GHz-processor, hvis jeg skal mærke en væsentlig forbedring?

I øvrigt skal den bærbare have min. 160 GB HD, 2GB Ram, et hæderligt grafikkort og en skærm på 15/17". Og så skal det selvfølgelig være kram.

Jeg overvejer kraftigt HP Pavilion Media Center Dv9266ea
www.edbpriser.dk/Products/
Listprices.asp?ID=312899

men jeg er bange for, at den er for sløv. Det er fedt, at den har STOR harddisk og kvikt grafikkort.

Skal jeg ud i en Znote Znote 6615WD med 2 GHz, eller er det overkill? Så skal jeg formentlig smide ca. 2000 kr. ekstra i puljen.

Klemme

Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2007 18:09:52
Svar/Indlæg:
3410/199
Først og fremmest skal vi lige blive enige om, at to cpu-modeller med samme antal ghz ikke nødvendigvis yder ens.

Fx. får en Intel Core 2 Duo på 1,6ghz en Celeron på 1.6ghz til at se noget forkølet ud :p

Hvilken model er din nuværende cpu? Og hvilke ram har du - og hvor mange?

Klemme

Superbruger
Tilføjet:
02-05-2007 22:49:45
Svar/Indlæg:
7/1
Den nuværende er en tre år gammel Centrino 1,6 GHz - enkeltkerne. Jeg har sølle 512 MB ram. Kan ikke huske typen.

HP'en har en Intel Core 2 Duo T5500 / 1.66 GHz ( Dual-Core ) 2 MB cache.

Zepto'en jeg overvejer har en 2.00 GHz Intel® CoreT2 Duo T7200 4MB cache.

Hvordan står de tre over for hinanden?

steen

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2007 22:57:10
Svar/Indlæg:
2870/65
Mellem en T5500 og en T7200 er der ikke så meget forskel. Selvfølgelig er den højere cpu-frekvens med til at løfte maskinen noget, men ikke så meget.

De ekstra 2 MB cache hjælper da også, men cache er som bekendt en buffer der hjælper ti med at holde flere instuktioner tæt på din cpu. Når du kører de samme sekvenser i cpuen mange gange er cachen uovertruffen, men laver du meget alsidige opgaver på cpuen vil cache ikke hjælpe så meget.

På en bærbar vil al ekstra performance hjælpe, men igen vil det komme an på hvilke andre komponenter der er i maskinen.

Har den en en pata disk og den anden en sata, vil sata disken have en fordel frem for den anden, da pata diske i bærbare er med til at "sløve" performance. Bærbare med sata diske er noget kvikkere.

Mere ram end 512 vil hjælpe mere. Hvis f.esk T5500 maskine har 2 GB ram og T7200 maskine kun har 512 MB, vil de stå ret lige i perfomance.

Den gamle centrino er en P4 cpu...og kan ikke samenlignes med de 2 andre. Der er klasse til forskel mellem de 2 typer.

-J-

Overclocker
Tilføjet:
03-05-2007 08:05:51
Svar/Indlæg:
211/5
Jeg har selv en bærbar - 12", T7200, 2GB ram og 120GB sata. Jeg købte den også i sin tid for at få en hurtig og voldsom bærbar.

Jeg vil sige det sådan: hvis du absolut vil have en arbejdshest så køb en stationær!
Problemet med at proppe en masse "highend" ned i en bærbar gør at den bliver varm - røv varm!!
Jeg fortryder den dag i dag at jeg tog T7200 og ikke en T5500, da min lille bærbar har svært ved at køle den T7200(blæseren står og knokler hele tiden = larm) + plus at du også vil få en længere batteritid hvis du kører med den lille processor.

Hvis du alligevel sidder og leger med krævende medie-, konverterings- eller compileringsprogrammer så vælg T5500, 2GB ram og en sata harddisk. Ellers får du hurtigt en bærbar du bliver træt af, da den altid vil stå og larme.
Og som #1 nævner - den celeron vil kun se baglygterne fra den T5500.

Klemme

Superbruger
Tilføjet:
03-05-2007 13:52:24
Svar/Indlæg:
7/1
Tusing tak for jeres grundige svar :)

Det lyder som om, at det vil være fint at gå efter HP'en.
http://www.getmore.dk/template...

Dens svaghed er så bare harddiskenes hastighed - 5400 rpm. Der bør jeg måske overveje at købe en kvikkere disk, der kan erstatte den ene. Er sådan en sata(n) disk noget man kan betale sig fra?

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2007 14:15:58
Svar/Indlæg:
3214/18
#3 Centrino-platformen er nu baseret på Pentium M, som absolut ikke skal sammenlignes med P4. Der er en verden til forskel på de to typer CPU, og Pentium M er baseret på præcis samme teknologi som Core Solo og Core Duo, som Core 2 Duo er en videreudvikling af. Så at der klasser til forskel ved jeg nu ikke - selvfølgelig udover at vi nu har med dual-core CPU'er at gøre. Specielt til videokonvertering plejer flere kerner dog at være en stor fordel, så i dette tilfælde vil det dog nok kunne mærkes. ;)

Klemme

Superbruger
Tilføjet:
03-05-2007 14:31:48
Svar/Indlæg:
7/1
Tusing? Der skulle vist have stået "tusind" :i

Klemme

Superbruger
Tilføjet:
03-05-2007 14:42:49
Svar/Indlæg:
7/1
#6 Vil dobbeltkernen kunne mærkes i konverteringshastigheden eller kun på, at jeg kan køre andre programmer ved siden af unde at det føles som "bullit mode"?

Jeg vil gerne have speedet konverteringen op. To kerner vil vel i hvert fald medføre, at den samme kerne ikke skal trække både Windows og konverteringen.

Det er korrekt, at det er en Pentium M. Jeg synes i øvrigt, at min 3 år gamle centrino 1,6 har fulgt pænt godt med gennem tide. De 512 MB ram er måske mere en flaskehals i mange sammenhænge. Der går dog kortere og kortere tid imellem, at jeg må rydde op i registreringsdatabase og mængden af installerede programmer, for at vinde lidt hastighed. Mine 60 GB harddisk giver mig også klaustrofobi, da jeg gerne vil have en del musik og video liggende.

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2007 14:51:10
Svar/Indlæg:
3214/18
#8 Nogle programmer kan udnytte begge kerner til konverteringen, og konverteringstiden bliver derfor næsten halveret. Men om det program du specifikt bruger understøtter flere kerner ved jeg desværre ikke.

Klemme

Superbruger
Tilføjet:
03-05-2007 15:06:38
Svar/Indlæg:
7/1
Det er lidt forskelligt, hvad jeg bruger. Mange af den slags programmer virker som om, de er flikket sammen i en garage efter en hård aften i byen. Jeg har endnu ikke fundet "PROGRAMMET". Med tiden kan man jo håbe, at de fleste programmer - også konverteringssoftware - vil understøtte dobbeltkerner.

Den bærbare, jeg kigger på, har 2 GB ram, og der kan ikke hældes mere i. Tror I, jeg kommer til at støde hovedet mod loftet de næste 2-3 år?

Da jeg sad med min første XT i starten af 80'erne, måtte jeg nøjes med 20 MB - harddisk vel at mærke. Bill forudså jo allerede dengang, at INGEN NOGENSINDE ville få brug for mere end 640k ram :e

Klemme

Superbruger
Tilføjet:
03-05-2007 15:40:03
Svar/Indlæg:
7/1
Jeg kan i øvrigt se på HPs hjemmeside, at der er tale om en SATA-harddisk, men om det har betydning, når den kun kører med 5400 rpm, skal jeg ikke kunne sige.